جمعه , 31 فروردین 1403

مراکز صنعتی آلاینده هوا در البرز تعطیل موقت می شوند

فردین حکیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحدها با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست  از طریق سازمان صنعت ، معدن  تجارت و شهرک های صنعتی استان به صورت موقت تعطیل خواهند شد.

وی ادامه داد: نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا عصر روز گذشته در استانداری البرز  برگزار شد که پس از بحث و تبادل نظر، تکالیف قانونی هریک از دستگاه های  اجرایی  مشخص شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز بیان داشت: در این نشست  برای کاهش غلظت آلاینده های هوا مطابق با «دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا» ابلاغ شد.

حکیمی به دیگر مصوبات این کارگروه اشاره کرد و اظهار داشت: تشدید برخورد قانونی با خودروهای دودزا و فاقد برچسب معاینه فنی اعم از شخصی یا دولتی و موتور سیکلت و  نظارت بر مراکز معاینه فنی  از مهمترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد که  جلوگیری از تردد وسایل حمل و نقل عمومی که آلایندگی قابل رؤیت دارند از جمله  مصوبات این کارگروه به شمار می رود.

حکیمی جلوگیری از انجام کلیه فعالیت‌های عمرانی که سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود، مانند ساخت­ وسازهای شهری، راه سازی و پروژه ­های عمرانی شهرداری، استقرار پایگاه­ های سیار فوریت­های پزشکی (اورژانس) و هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده ­تر و پرتردد به منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها را از دیگر مصوبات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا استان عنوان کرد.

وی به دیگر الزامات دستگاه های اجرایی عضو کارگروه آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: تهیه و توزیع و الزام استفاده از ماسک‌ استاندارد توسط‌ کارکنانی که حضور جسمی (فیزیکی) در سطح شهر به عنوان وظیفه خدمتی آنها مشخص شده و ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه منتظر قائم و صنایع مجاور کلانشهرکرج و تأمین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گاز­رسانی که فعالیت آنها در این شرایط ضروری است از دیگر این مصوبات است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: از دیگر مصوبات این کارگروه خودداری از فعالیت‌های ورزشی اعم از انفرادی، همگانی و باشگاهی در محیط ­های باز، جلوگیری از سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای محصولات کشاورزی و باغی، جلوگیری از تردد کامیون ها از ساعت ۶ صبح لغایت ۲۱  در سطح کلانشهر کرج و افزایش میزان توزیع بنزین یورو ۴ در سطح جایگاه های استان تا پایان شرایط اضطرار توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی است.

وی اضافه کرد: همکاری مشترک پلیس راهور و محیط زیست برای سنجش میزان آلایندگی اگزوز خودروهای عبوری شهر، خرید و راه اندازی یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان فردیس برای اطلاع دقیق از وضعیت کیفی هوا به  دلیل به تراکم جمعیتی، استقرار واحدهای آلاینه، جهت باد و تاثیرپذیری کیفیت هوای شهرستان از استان های مجاور نیز از دیگر مصوبات این کارگروه اضطرار به شمار می رود.

حکیمی تاکید کرد که کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه منتظر قائم نیز با توجه به ماهیت آلایندگی که دارند بایستی هر کدام یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا با قابلیت اندازه گیری میزان انتشار آلاینده ها به ویژه ذرات معلق خریداری کنند.

وی با بیان اینکه شرایط آلودگی هوا به دلیل پایداری هوا و استقرار پدیده وارونگی هوا تا پایان روز پنجشنبه هفته جاری ادامه دارد، گفت: دستگاه های عضو کارگروه آلودگی هوا همچون پلیس راهور، شهرداری ها، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اورژانس و هلال احمر، راهنمایی و رانندگی، سازمان صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی، محیط زیست، شرکت گاز، جهاد کشاورزی، شرکت پخش فراورده های نفتی و ورزش و جوانان بایستی ناظر بر اجرای این مصوبات باشند.

 اداره کل هواشناسی استان البرز شب گذشته نسبت به تشدید غلظت آلاینده ها تا  هفته جاری  هشدار داد.

برهمین اساس کیفیت هوا در بعضی ساعات در شهرهای استان البرز در سطح ناسالم برای همه گروه ها قرار خواهد گرفت.

استان البرز بیش از سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …