جمعه , 31 فروردین 1403

متولیان امر مصالح ساختمانی را در اختیار صنعتگران و بازار قرار دهند

علی اصغر کیهانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا خواستار پایان دادن به افزایش قیمت و ممانعت از ورود سیمان به بورس شد.

وی افزود: تولید، توزیع و مصرف سیمان باید استاندارد شود و با ورود سیمان به بورس هرگز نمی توان انتظار داشت توزیع و مصرف استاندارد باشد.

بنیانگذار صنعت نوین بتن کشور از مسوولان خواست تا به بررسی وضعیت سیمان بپردازند و اجازه ندهند یک عده دلال سبب اختلال در بازار این کالا شوند.

کیهانی گفت: امروز صنایع بتن با چالش بیکاری به علت نبود سیمان مواجه شده اند و عرضه سیمان در بورس به جز دلال بازی و گرانی این فرآورده چیز دیگری ندارد.

پدر صنعت نوین بتن ایران گفت: کشور  از نظر  تولید سیمان مشکلی ندارد و ظرفیت تولید ما از نیاز مصرف کشور بیشتر است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که از ابتدای سال جاری مرتب هر بار به بهانه‌ای قیمت سیمان افزایش یافته و امروز سیمان به چندین برابر قیمت رسیده است.

وی گفت: این افزایش ها خسارت هنگفتی را به بخش عمران و مسکن کشور وارد کرده  که این رفتارها شایسته نظام اقتصادی ما نیستند.

 کیهانی از نمایندگان‌مجلس خواست تا حواسشان به پیامد افزایش دوباره  قیمت  سیمان‌ و کمبود آن در بازار باشند و از هم اکنون اجازه ورود دلال های این فرآورده را به این بازار قطع کنند.

وی گفت: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. 

پدر صنعت نوین بتن ایران  گفت: سیمان کالایی نیست که در بورس عرضه شود و باید دست مصرف کننده برسد بدون واسطه و دلال بازی که این روزها به ساخت و ساز لطمه زده است.

وی افزود: این وضعیت لطمه جدی به طرح های عمرانی و مقاوم سازی می زند و باید به صورت جدی کارشناسان فن پای کار بیایند و شرایط سیمان را وخیم تر از این نکنند.

کیهانی گفت: سیمان کالایی است که باید سریع مصرف شود در غیر این صورت فاسد می شود و امکان نگهداری آن وجود ندارد.

وی افزود: دلایلی از شفافیت ورود کالا در بورس اعلام می کنند این در حالی است که قابلیت عرضه سیمان در بورس کار غیر قانونی است، سیمان باید توسط سیمان برها مصرف شود که کار عمرانی در کشور انجام می دهند و بخش کمی هم توسط مصالح فروش ها برای امور بنایی فروخته شود.

کیهانی افزود: نکته جالب قیمت های عرضه شده در بورس کالا برای یک کالای مشخص (سیمان فله تیپ ۲) بین ۳۵۰ هزارتومان در هر تن تا ۷۰۰ هزارتومان،  بسته به محل کارخانه متغیر است   که به طور کلی فلسفه عرضه سیمان در بورس جهت شفاف سازی  قیمت را از بین برده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …