جمعه , 31 فروردین 1403

دولت در تثبیت نرخ ارز موفق عمل کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی ظهر شنبه در جمع فعالان اقتصادی استان البرز اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۰ و تا نیمه سال جاری ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال اختصاص داده است.

وی بیان کرد: دولت برای نخستین بار به جز منابع خود با بهره‌گیری از منابع بانک‌ها برای ایجاد اشتغال گام برداشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: فعالان اقتصادی نباید از خطوط شفافیت خارج شوند، این یک توقع جدی از این قشر است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور نظارت در این زمینه را بیشتر و جدی‌تر انجام داده‌ایم.

خاندوزی گفت: سیاست اقتصادی دولت بر این امر استوار بود که نرخ ارز نسبت به روز اول دولت ثابت بماند که در این امر نیز تا حدودی زیادی موفق بودیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر نیز به فضاسازی‌های صورت گرفته باز می‌گردد و متأثر از شرایط اقتصادی کشور نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی نیز با چالش نوسان قیمت ارز مواجه هستند که امر به دلیل بروز جنگ میان اوکراین و روسیه روی داده است.

وی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز نیز اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: با بانک مرکزی مکاتباتی انجام خواهیم داد تا از محدودیت افزایش شعبه در این مورد چشم پوشی کرده و شاهد افتتاح شعبه ارز دیجیتالی تمام عیار پیام باشیم تا مشکلات فعالان اقتصادی مرتفع کند.

خاندوزی ادامه داد: در خصوص موضوع گمرک البرز و کمبود تجهیزاتی و نیروی انسانی در این حوزه مذاکرات آغاز شده است و ظرف هفته‌های آتی شاهد رفع مشکل گمرک البرز خواهیم بود.

وی بیان کرد: ایجاد هراس در یک طیف طی روزهای گذشته باعث شد که صاحبان سرمایه و یا مردم کمتر آگاه برای خروج سرمایه خود یا تبدیل آن به ارز اقدام و باعث نوسان نرخ ارز شوند؛ با توجه به دستور رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه بررسی در بانک مرکزی امیدوار به برگشت به شرایط باثبات هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به پیشنهاد رفع تعهدات ارزی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد اشاره کرد و متذکر شد: یکی از توقعات ما این است که فعالان اقتصادی از خطوط شفافیت اقتصادی خارج نشوند؛ اگر این امر صورت بگیرد دولت هم ناچار است اینگونه تدابیر را اتخاذ کند.

وی در واکنش به گلایه فعالان اقتصادی در خصوص موانع دریافت تسهیلات بانکی خبر داد: برای افزایش سقف تسهیلات بانک‌های استان به لحاظ قانون مدیران بانکی در خصوص شعب استان‌ها تصمیم گیری می‌کنند اما با توجه به مسئولیتی که در شورای بانک‌های دولتی دارم، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم که این افزایش سقف را ظرف چند روز آینده برای استان البرز مصوب کنند.

خاندوزی تصریح کرد: هرچند که پایبندی به سیاست‌های بانکی کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید متناسب با شرایط استانی تصمیم‌گیری شود و انعطاف لازم با توجه به وضعیت هر استان وجود داشته باشد مثلاً نمی‌توان رفتار بانکی در چابهار را برای استان البرز هم تکرار کرد.

وی یادآور شد: در خصوص راه‌اندازی شعبه ارز ریالی پیام نیز بانک مرکزی را مکلف می‌کنیم که محدودیت عدم افزایش شعب این موضوع را برای البرز در نظر نگیرد تا در آینده نزدیک شاهد فعال شدن این شعبه باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به معضل کمبود پرسنل گمرک عنوان کرد: در مسئله کمبود نیروهای گمرک از قبل مذاکراتی را با رئیس سازمان استخدامی شروع کردیم که در صورت وصول نتیجه کمبودهای لازم را در این زمینه برای استان البرز رفع می‌کنیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …