چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

کرونا زنگ خطر چاقی دانش آموزان البرز را به صدا درآورد

فرشید علیزاده روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: فعالیت ورزشی دانش‌آموزان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس متوقف نشده و به‌صورت مجازی ادامه پیدا کرد اما خانه نشینی و ریزه خواری دانش آموزان طی ۱۹ ماه گذشته موجب افزایش وزنشان شد.

وی بیان داشت: کم تحرکی،تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای پرکالری از عوامل اضافه وزن در کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا و ارائه آموزش‌های غیر حضوری در خانه، کم تحرکی و اضافه وزن دانش‌آموزان، به طور ناخواسته افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: طرح ملی کوچ با هدف نجات دادن نسل آینده از اضافه وزن از آبان ماه ۹۹ در مدارس البرز اجرایی شد.

علیزاده افزود: طرح کوچ یکی از طرح‌های ۲۵ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که متناسب با آن چاقی و لاغری دانش‌آموزان کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل تعطیلی مدارس البرز درپی شیوع ویروس کرونا، طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) به صورت غیر حضوری دراستان اجرا شد.

وی اندازه گیری قد خون، وزن و محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)، ارائه مشاوره و توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت را از مفاد اجرایی این طرح ذکر کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه ۴۳۰ هزاردانش آموز البرزی زیر پوشش طرح ملی کوچ قرارگرفتند،اضافه کرد: نتایج استخراج شده نشان می دهد که ۳۴ درصد دانش آموزان این استان به علت کم تحرکی و تغذیه نامناسب دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی و سبک تغذیه ناسالم با فقر حرکتی دربین دانش آموزان روبرو هستیم به گونه ای که بخش عمده ای ازآنها گرفتارچاقی و اضافه وزن هستند.

علیزاده  یادآورشد: بی تحرکی، مصرف فست فود و غذاهای مضر باعث بروز پدیده چاقی و اضافه وزن دربین دانش آموزان شده است که لازم است دانش آموزان روزانه به انجام نرمش و فعالیت های ورزشی مناسب در خانه بپردازند.

وی افزود: برای کنترل وکاهش وزن دانش آموزان البرز در دوران خانه نشینی، نیاز به مشارکت بالای والدین داریم.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزتاکید کرد: درقالب طرح ملی کوچ به دانش آموزان استان که اضافه وزن داشتند در دو بخش تغذیه ای و برنامه حرکتی توسط مراقبان سلامت و معلمان تربیت بدنی ارائه شد که این اقدام کاهش ۳ درصدی چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان را رقم زد.

استان البرز حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …