شنبه , 15 اردیبهشت 1403

فصل جدید اهتمام دولت برای محرومیت‌زدایی گلستان با سفر وزیر اقتصاد

به گزارش ایرنا ، با گذشت حدود ۶ ماه از تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون، مشخص نشدن مدیر این منطقه به یکی از دغدغه ها و نگرانی های مردم و مدیران گلستان تبدیل شده بود که در سفر وزیر اقتصادی و دارایی این موضوع با انتصاب یک مدیر اجرایی بومی برطرف شد .

توجه ویژه به اشتغال نیروهای بومی، تلاش برای شتاب بخشیدن به تهیه طرح جامع تفصیلی منطقه آزاد اینچه برون و اهتمام برای تکمیل زیرساخت های برق و آب در منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این سفر به آنها پرداخته شد

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه دیشب وارد گرگان شد و بامداد امروز جمعه به اتفاق استاندار و شماری از مسوولان استانی عازم مرز و گمرک اینچه برون شد و از برخی زیرساخت های منطقه  آزاد تجاری – صنعتی این منطقه در شمال استان بازدید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید از این منطقه به خبرنگاران گفت: بنای دولت سیزدهم آن است که با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد اقتصادی شاهد نسل ۲ از این مناطق با رویکرد تولید محور و صادرات‌مدار باشیم که منطقه اینچه برون با زیرساخت‌های موجود یکی از این مناطق است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که تا امروز به صورت بالقوه باقی مانده مانند ظرفیت‌های حوزه ترانزیتی و حوزه ژئوپلیتیک کشور که آن را به حوزه ژئوکومی وصل می‌کند و می‌تواند قطبی باشد برای ارزآوری، تولید و پیوندهای منطقه‌ای حتی فراتر از مساله اقتصادی و صنعتی استفاده کنیم تا منطقه آزاد اینچه برون به یکی از مناطق تولید محور و صادرات گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا نه فقط ترکمنستان تبدیل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با یکی از بومیان منطقه یادآور شد: بومیان ساکن در مناطق آزاد، بیشترین سهم و بهره را از این مناطق خواهند داشت و بهره‌برداران اقتصادی از مناطق آزاد بومیان خواهند بود.

خاندوزی افزود: در زمینه اشتغال نیز اولویت جذب و بکارگیری در مناطق آزاد با بومیان است و تلاش خواهیم کرد تا بومیان از وضعیت منطقه راضی باشند

خاندوزی در ادامه و طی مراسمی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و اقتصادی ویژه کشور سرهنگ پاسدار “حسن ملک‌حسینی” مسئول بسیچ سازندگی سپاه نینوا گلستان به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون معرفی شد.

فصل جدید اهتمام دولت برای محرومیت‌زدایی گلستان با سفر وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس وارد گرگان شد و به مقام شامخ شهدای این استان ادای احترام کرد.

سیداحسان خاندوزی سپس به دیدار آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان رفت و  در این گفتگو اظهار داشت: تداوم کم توجهی به مناطق کم برخوردار سبب بروز مشکلاتی از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی و کوچ به مناطق برخوردار و حاشیه‌نشینی در شهرها می شود و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

خاندوزی بیان کرد: در بودجه سال آینده، تلاش شده تا به سمت توسعه متوازن برویم اما توجه به نقاط کم برخوردار به معنای توجه نکردن به مناطق برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: رسیدن به نقطه توازن در کل کشور در شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، نیازمند زمان بیشتر و اراده است که این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارای  سپس با فعالان اقتصادی گلستان دیدار کرد.

تلاش دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی دراین دیدار گفت : اختصاص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی به بخش‌های مختلف کشور در ۳.۵ سال گذشته انحراف شدید این بخش را ثابت کرد که دولت تصمیم گرفت این ارز را از میدان اقتصاد حذف کند.

وی تصریح کرد: برخی سیاست‌های اختلال زا علاوه بر آن که پیامدهای منفی پرشماری در رونق تولید بر جای می گذارد موجب کسری بودجه عمومی کشور هم می شوند.

سخنگوی اقتصادی دولت  با اشاره به عزم جدی دولت برای اصلاح اختصاص ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود روند اجرای این اصلاحات و حذف آن در کشور به نحوی پیاده‌سازی شود که به شوک اقتصادی در جامعه منجر نشود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: فارغ از حذف سیاست های اختلال زا،  باید متغیرهای اقتصادی تعیین تکلیف شوند تا تکلیف سرمایه گذاران در بخش های مختلف صادرات و واردات مشخص شود.

نیاز 27 ساله برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور

خاندوزی با اشاره به تعداد زیاد پروژه‌های نیمه تمام در کشور تصریح کرد: اگر در روند اختصاص اعتبار به پروژه‌های نیمه تمام به شکل فعلی ادامه یابد برای اتمام این پروژه ها  ۲۷ سال زمان نیاز داریم.

به گفته وی دولت برای اتمام این پروژه‌ها به کسب منابع درآمدی نوین نیازمند است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: باید نسبت به ورود جدی شرکای خارجی، تامین روش‌های جدید فاینانس بدون اتکا به بودجه دولت و استفاده از ظرفیت صندوق پروژه های بازار سرمایه توجه کرد تا برخی از کمبود های اعتباری جبران شود.

خاندوزی گفت دولت سیزدهم مصمم است بستر ورود همه فعالان و علاقمندان در حوزه سرمایه‌گذاری را تسهیل کند تا سرمایه‌گذاران با حداقل زمان ممکن و راحت ترین شرایط وارد بازار کسب و کار و تولید شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر تسهیل برای ورود سرمایه‌گذاران در نظر داریم به واحدهای پیشران اقتصادی مشوق‌های خاص اعطا کنیم و یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه شود مقوله پنجره واحد است که نیازمند آن است که با حذف مسائل بروکراسی(کاغذبازی) و فرساینده و فسادآفرین کنار گذاشته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: دولت در تلاش است تا از ظرفیت کشورهای اوراسیا استفاده کند موضوعی که تا نون بلااستفاده مانده بود موضوع گشایش های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه جمعه در جمع مدیران گلستان  در شورای اداری استان حضور یافت و   گفت که برای ایجاد تحول در نظام اقتصادی کشور به الگوی اقتصاد مردم‌گرایانه نیاز داریم و باید از همه ظرفیت‌ها از جمله اندیشه نخبگان برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

خاندوزی در شورای اداری گلستان اظهار داشت : برای جهش اقتصادی مطلوب در جامعه باید با جلب مشارکت همه اقشار و نخبگان یک رویکرد جدید ترسیم کنیم .

ضرورت تزریق امید به جامعه

وی ادامه داد :‌ در این رویکرد باید با تزریق امید به جامعه از ظرفیت فکری همه اندیشمندانی که بنا بدلایل مختلف شاید دچار یاس شده اند بهره ببریم.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: واگذاری نظارت ها به توان مردمی و حتی سپردن برخی عاملیت ها در اجرای امور اقتصادی، از جمله محورهای اقتصاد مردم گرایانه است

فصل جدید اهتمام دولت برای محرومیت‌زدایی گلستان با سفر وزیر اقتصاد

 وی ادامه داد : استفاده از ظرفیت بسیج مردمی ، نهادها و سمن های مردم نهاد از جمله اهرم های ثمر بخش در این مسیر است و این شبکه ها به سبب توان بالای جذب آحاد مردم و یارگیری می توانند نقش بسزایی در نظارت یا پیاده سازی برنامه‌ها داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به روند مهار کرونا اشاره کرد و گفت : این ظرفیت های مردمی پس از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص کرونا وارد میدان شدند و علاوه بر تامین و تهیه اقلام مورد نیاز در حوزه شیوه نامه های بهداشتی در امر واکسیناسیون هم نقش مطلوبی ایفا کردند.

وی همچنین به تلاش برای احیای مجدد شورای فقهی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت :‌علاوه بر بانک‌ها در بخش شرکت های بیمه ای هم نیازمند بهره گیری از نظرات فقهی علما هستیم و تلاش می‌کنیم این شورا نیز بار دیگر احیا شود.

افزایش سهم بخش های غیرمولد و سوداگری در پرداخت مالیات

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در گفتگو با خبرنگاران  به بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه و درآمد در مجلس  اشاره کرد و گفت که دولت مصمم است سهم بخش‌های غیرمولد و سوداگری در پرداخت مالیات کشور افزایش یابد.

خاندوزی اظهارداشت: برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و درآمد مذاکرات بسیار خوبی با کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته و امیدواریم با شتاب گرفتن در تصویب این طرح بار مالیاتی از دوش تولیدکنندگان کشور کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم یکی از راهبردهای جدی در حوزه مالیات این بود که تا حد ممکن بار مالیاتی بر بخش‌های مولد و شفاف اقتصاد ایران کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند با امکانات و نقدینگی بیشتر به فعالیت ادامه دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: باید بخش مهم بار مالیاتی بر دوش کسانی باشد که از فعالیت غیر مولد و سوداگری کسب درآمد می‌کنند و متاسفانه در گذشته به سبب عدم در دسترس بودن سامانه اطلاعات اقتصادی این افراد شناسایی نمی شدند و فرارهای مالیاتی رخ می داد.

فصل جدید اهتمام دولت برای محرومیت‌زدایی گلستان با سفر وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که برای ایجاد تحول در نظام اقتصادی کشور به الگوی اقتصاد مردم‌گرایانه نیاز داریم و باید از همه ظرفیت‌ها از جمله اندیشه نخبگان برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

خاندوزی همچنین در شورای اداری گلستان اظهار داشت : برای جهش اقتصادی مطلوب در جامعه باید با جلب مشارکت همه اقشار و نخبگان یک رویکرد جدید ترسیم کنیم .

 وی ادامه داد :‌ در این رویکرد باید با تزریق امید به جامعه از ظرفیت فکری همه اندیشمندانی که بنا بدلایل مختلف شاید دچار یاس شده اند بهره ببریم.

اقتصاد مردم محور چاره حل مشکلات کشور

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: واگذاری نظارت ها به توان مردمی و حتی سپردن برخی عاملیت ها در اجرای امور اقتصادی، از جمله محورهای اقتصاد مردم گرایانه است

 وی ادامه داد : استفاده از ظرفیت بسیج مردمی ، نهادها و سمن های مردم نهاد از جمله اهرم های ثمر بخش در این مسیر است و این شبکه ها به سبب توان بالای جذب آحاد مردم و یارگیری می توانند نقش بسزایی در نظارت یا پیاده سازی برنامه‌ها داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به روند مهار کرونا اشاره کرد و گفت : این ظرفیت های مردمی پس از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص کرونا وارد میدان شدند و علاوه بر تامین و تهیه اقلام مورد نیاز در حوزه شیوه نامه های بهداشتی در امر واکسیناسیون هم نقش مطلوبی ایفا کردند.وی همچنین به تلاش برای احیای مجدد شورای فقهی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت :‌علاوه بر بانک‌ها در بخش شرکت های بیمه ای هم نیازمند بهره گیری از نظرات فقهی علما هستیم و تلاش می‌کنیم این شورا نیز بار دیگر احیا شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در یادمان شهدای پنج آذر گرگان شرکت کرد و گفت: همه تلاش‌ها برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز شده که امیدواریم با همراهی مردم و تلاش دولت در آغاز سال آینده شاهد بهبود وضعیت کشور باشیم.

خاندوزی افزود: دولت و مجلس به دنبال تغییر رویکردهای گذشته و رسیدن به روش مناسب برای مدیریت به خصوص در بخش اقتصادی هستند.

وی اظهارداشت: خواسته رهبر معظم انقلاب تحول جدی در همه امور است و بر همین اساس رییس جمهوری هم تحول نسبت به دولت های گذشته را پیگیری را می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: ارکان اداره و سیاست جامعه آرام آرام تغییر پیدا می کند و اگر دچار انحراف و دوری از آرمان های مطلوب شدیم به دلیل‌ فاصله افتادن میان مردم و دولت است.

خاندوزی یادآور شد : بسیاری از ظرفیت های خفته و افسرده که در گذشته امکان اثرگذاری و بروز استعداد نداشتند باید به میدان آمده و در اداره مملکت نقش آفرینی کنند.

وزیر اقتصادی و دارایی بیان کرد : تلاش می کنیم قدرت را به مردم برگردانیم که اگر این اتفاق بیفتد امکان اشتباه مسوولان به حداقل ممکن خواهد رسید.

شناسایی راهکارهای جبران کسری بودجه امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین برنامه سفر به گلستان در گفت و گوی خبری با سیمای استان با اشاره به وجود مشکل در بودجه سال ۱۴۰۰ گفت که راهکارهای جبران کسری بودجه امسال شناسایی شده که فروش اموال مازاد دولت و وصول فرارهای مالیاتی از جمله آن است.

فصل جدید اهتمام دولت برای محرومیت‌زدایی گلستان با سفر وزیر اقتصاد

خاندوزی اظهار داشت: دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود اما تلاش های فراوانی برای حل این نارسایی ها صورت گرفت که امیدواریم ماه های آینده شاهد ثبات اقتصادی به عنوان اولویت مهم دولت و سپس اوج گیری اقتصاد ایران در سال آینده باشیم.

وی بر ضرورت تسهیل فعالیت در حوزه کسب و کار تاکید کرد و گفت: در حمایت از تولید کنندگان به زودی طرح درگاه ملی برای کوتاه کردن زمان دریافت موافقت اصولی یا تمدید آن رونمایی خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح بوروکراسی دست و پا گیر اداری و اتلاف طولانی وقت فعالان این عرصه به حداقل ممکن برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به ظرفیت های منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت : این منطقه‌ جزو هفت منطقه مهم اقتصادی آینده کشور است که با توجه و تاکید بر صادرات آشتی با جوامع بومی و محلی توسعه خواهد یافت.

خاندوزی وعده داد که طرح جامع منطقه آزاد تجاری اینچه برون تا چندماه آینده تدوین و اجرایی شود.

ضرورت نجات خلیج گرگان

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به اهمیت خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: قرار است نشست اضطراری برای نجات خلیج گرگان و میانکاله برگزار شود اما راهکار کوتاه مدت برای جلوگیری از نابودی این پهنه آبی پمپاژ آب دریای خزر به این خلیج است.

وی تاکید کرد : از بودجه عمومی برای لایروبی خلیج گرگان استفاده خواهد شد و در کنار آن استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم برای کمک به حل کامل مشکل این عرصه طبیعی مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

خاندوزی با اشاره به مشکل کمبود برق گلستان افزود: برای حل این مشکل افزایش تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول با همکاری ” مپنا” پیگیری خواهد شد که با بهره برداری از این طرح، راندمان تولید برق در این نیروگاه افزایش یافته و مشکل کمبود برق استان برطرف خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت کشاورزی و دامی گلستان تاکید کرد و گفت: مسوولان شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی وعده دادند که زمینه ایجاد دامداری صنعتی ۶ هزار راسی را در این استان فراهم کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …