چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

ظرفیت نگهداری یک هزار معتاد متجاهر در استان زنجان وجود ندارد

فاطمه رضایی شامگاه سه شنبه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر از سطح استان، افزود: وجود شرایطی مثل شیوع کرونا و نیز آزادسازی زندانیان مرتبط با مواد مخدر در سال ۹۹ باعث شد که آمار معتادان متجاهر استان افزایش و به بیش از سه برابر برسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در سال ۹۸ همه معتادان متجاهر در سطح استان را جمع‌آوری می‌کردیم شاید رقم آن فقط به ۳۰۰ نفر می رسید، اظهار داشت: اما این تعداد هم اکنون به بیش از یک هزار نفر رسیده است که باید جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص پیش آمده، نیازمند کمک و مشارکت همگانی در این زمینه هستیم تصریح کرد: هم نیازمند فضای کافی و هم اعتبار لازم برای نگهداری این معتادان هستیم.

رضایی با اشاره به اینکه بنا به دستورالعمل‌های موجود، زمان لازم برای نگهداری این معتادان در مراکز نگهداری، فقط سه ماه است و پس از این مدت نمی‌توانیم آنها را در این مراکز نگهداری کنیم خاطرنشان کرد: اما بر اساس ابلاغ ستاد موادمخدر به کل کشور در سال گذشته، آنها را نزدیک به یک سال نگهداری کردیم و افرادی هم که از مهرماه امسال جمع‌آوری شده‌ و در کمپ نگهداری می شوند، بر اساس همان ابلاغ، باید تا پایان سال نگهداری شوند.

وی گفت: با احتساب هزینه روزانه ۳۵ هزار تومان نگهداری هر نفر معتاد، نگهداری به مدت زمان ۶ ماه از این افراد رقم بالایی را می طلبد که از توان و اعتبارات شورا خارج است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، اظهار داشت: این در حالی است که سهمیه استان زنجان از این محل امسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که تا امروز فقط ۷۲۶ میلیون تومان به استان واصل شده است و با توجه به نگهداری های طولانی مدت که انجام می شود این اعتبار به پایان رسیده است.

رضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شکایت‌های مردمی مبنی بر جمع آوری معتادان متجاهر را بیش از گذشته داریم، گفت: در این خصوص با ۲ مشکل عمده مکان و کمبود اعتبار مواجه هستیم و حتی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای افرادی که در حال حاضر از آنها نگهداری می‌کنیم، کفایت نمی کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ابلاغی کمیته ماده ۱۶ کشوری، استانهایی که می‌خواهند این جمع آوری را به حد نصاب بالایی برسانند باید بخشی از اعتبارات مورد نیاز خود را از محل اعتبارات استانی و با مصوبه شورای هماهنگی استان و  دستور استاندار تامین کنند، افزود: جمع آوری، ساماندهی کلی و تامین خواسته های مردمی، مساعدت مالی استانی را می طلبد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، در ادامه با  ارائه گزارش از عملکرد کمیته توسعه مشارکتهای مردمی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون برگزاری پنج جلسه با ۱۸ مصوبه، تخصیص کمک هزینه بیمه کارگاه های اشتغال در سطح استان به میزان ۲۳۰ میلیون ریال بابت کمک هزینه چهار ماه اول امسال با ۹ کارگاه که تعداد ۳۵ بهبود یافته و آسیب دیده از اعتیاد در این حوزه مشغول به کار هستند تنها بخشی از اقدامات این کمیته است.

وی اعتبار واصل شده به دبیرخانه مشارکتهای مردمی را تاکنون ۵۳۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از اعتیاد در محله های پرخطر و برگزاری کلاسهای مجازی برای اقشار مختلف توسط موسسات فعال در این زمینه بخشی دیگر از عملکرد کمیته توسعه مشارکتهای مردمی است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …