جمعه , 21 اردیبهشت 1403

طرح سووال از شهردار کرج کلید خورد

به گزارش ایرنا، در نامه اعضای شورای شهرکرج آمده است که طرح سووال از شهردار براساس ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵.۳.۰۱ انجام شده است .

دراین ماده قانونی اشاره شده است که«چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد.»

در نامه طرح سووال اعضای شورای اسلامی شهر کرج آمده است که مبنای انتصابات اخیر شهرداری بر چه اساسی بوده است؟ آیا شرایط احراز تصدی پست ها با آیین نامه های مربوطه مطابقت دارد؟

انقلابی گری تعارف نمی شناسد

فاطمه منعمی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در نشست شورای اسلامی شهر کرج گفت: انقلابی گری به آن است که مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه، بدون رودربایستی ، بدون مرعوب شدن، بدون خام شدن در مقابل برخی از چهره های امید بخش کاذب حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی توانستیم مواضع انقلابی و اسلامی را  واضح و روشن  حفظ کنیم و مرعوب قدرت ها نشویم و رودربایستی با کسی نداشته باشیم و فریب نخوریم ، این همان مشی انقلاب و اسلامی است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج به  شاخص های انقلابی اشاره کرد و افزود: پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب، هدف گیری آرمان های انقلاب برای رسیدن به آن ، پایبندی به استقلال همه جانبه اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از او و تقوای دینی و سیاسی از شاخص های انقلاب است.

منعمی به نطق پیش از دستور هشتمین جلسه شورا  که در آن شهردارکرج  انتخاب شد اشاره کرد و افزود: شهردار کلانشهر کرج توسط شورایی انتخاب شد که داعیه دار انقلابی گری ، نماینده تفکر و جریان انقلابی، نماینده فرزندان شهدا و ایثارگران بود.

وی تاکید کرد: اعضای شورای شهر نماینده آن جریانی هستند که زحمت زیادی کشید تا بتوانیم در این جایگاه قرار بگیریم و نماینده مردمی باشیم که طی سال های گذشته نامهربانی های زیادی دیده بودند و چشم امیدشان به نمایندگان انقلابی شان بود تا مشکلاتشان را برطرف کنند، شورایی که به قول خودمان آخرین تیر بودیم برای بازگرداندن امید به دل مردم .

عمل ما به انداره گفتنمان نبود

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر کرج افزود: گفتیم و گفتیم ولی عملمان به انداره گفتنمان نبود و مردم چیزی جز شعار از ما ندیدند روی صحبت من با خودمان است چه شد که نماینده ولی فقیه در استان البرز تقریبا هر هفته زبان به ارشاد ما باز می کنند ولی تغییری در مشی و روش ما ایجاد نمی شود.

منعمی یادآور شد: در نطق پیش از دستور گفتیم خواص کسانی هستند که از روی فکر و آگاهی تصمیم می گیرند و کار می کنند و یک راهی را می شناسند و دنبال آن حرکت می کنند ؛ سوال من این است مگر اعضای شورای شهر از روی فکر و آگاهی تصمیم نگرفتید؟ مگر ادعای این را نداشتید که جزو نخبگان شهر هستید ، مگر مدعی نبودید که جریان شناسی بلد هستید، مگر مدعی نبودید زمین بازی را خوب می شناسید ؟

وی خطاب به برخی اعضای شورای شهر که به شهردار رای مثبت داده بودند، گفت:  مگر در آن نطق (در نطق جلسه انتخاب شهردار ) نگفتیم اگر تشخیص اشتباه بدهیم تاوان این اشتباه را مردم پرداخت می کنند، مخصوصا قشر مستضعف  و شما همچنان مصرانه بر سر انتخاب خود ایستادگی کردید، برخی از ترس منفور شدن یا تنها ماندن ، برخی به خاطر اینکه رای طلایی باشند، در همه این ها اهدافی هست  که خدا در آن دیده نشده  و شورای انقلابی کرج برخی افراد در آن هستند که منافع فردی را به منافع گروهی ترجیح دادند.

منعمی ادامه داد: بر عده ای حجت شرعی تمام شده بود که اصلح کیست، ولی یک شبه تغییر موضع داده و رای شان برگشت دادند، ایراد کار کجاست؟

این عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: ایراد از آن شبی است که برخی برای رسیدن به اهداف شخصی ۲ دستگی در شورا ایجاد کردند و عده ای هم همراهی کردند، مگر نگفتیم آنچه امروز انجامی می شود در صفحه تاریخ این شهر و مردم ثبت خواهد شد و دیری نخواهد پایید که مردم به قضاوت خواهند نشست ، پاسخگوی وضعیت موجود کیست؟ آیا وضعیت فعلی قابل پیش بینی نبود؟ مگر نگفتیم که جامعه اسلامی بر اساس اصولی بنا نهاده شده که یکی از مهمترین آنها وفای به عهد است . چه کسانی پایبند به عهدشان نماندند؟ این چه طور انقلابی گری است؟ مگر می شود شما بذر جو بکاری ولی گندم درو کنی و متعهد بشوی به لابی های پشت پرده به جای شفافیت و باز هم مردمی که خسارت و تاوان کار ما را پس می دهند.

منعمی خاطرنشان کرد: در شورای ۱۳ نفره که سرنوشتمان به هم گره خورده ، عده ای مدام مارا به حاشیه می برند و اعتماد مردم را از این جریان سلب می کنند، همیشه و همه جا گفته ایم که گلایه ها ، دلخوری ها و دعوا ها را بگذارید برای جمع های خصوصی خودمان تا صدایی واحد از شورا بیرون بیاید و مردم را امیدوار نگه داریم اما برخی از ما هر بار این بلندگو را روشن کردیم و خودزنی کردیم خودمان را با حرفهایمان، عملکردمان ناکارآمد نشان دادیم .

این عضو شورای شهر افزود: هنوز هم دیر نشده، چهار ماه از عمر چهارساله شورا گذشته باید به خودمان بیاییم از حاشیه دور شویم؛ شورا باید فرمانده میدانی باشد که حدود وظایف او مشخص است و نه سرباز.  باید شجاعت ، جسارت و خدا ترس باشیم تا سرانجام کارمان جوری شود که مردم و خداوند متعال از ما راضی باشند.

برای صیانت از حقوق شهر و شهروندان تعارف نداریم

 رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج گفت: در صحنه اقدام و عمل ثابت می کنیم در صیانت از حقوق شهر و شهروندان و عمل به وظایف خطیر نمایندگی مردم با کسی تعارف نداریم و عهد اخوت نبستیم.

عمار ایزدیار در نشست شورای شهر کرج اظهار داشت: دوره ششم مدیریت شهری کرج در معرض آزمونی خطیر و سخت قرار گرفته و نگاه هایِ مردم و خانواده های معظم شهیدان و نیروهای ارزشی و انقلابی به عملکردِ امروز ما دوخته شده  که آیا در مسیر عمل به وصایای شهدای گلگون کفن و وعده های انتخاباتی و توصیه های دلسوزان گام خواهیم برداشت یا اینکه همچنان اصرار به حفظ شرایطی خواهیم داشت که حقیقتاً رضایت بخش نیست یا حداقل با آنچه در روزهای انتخابات برای مردم و افکار عمومی ترسیم شده بود، تفاوت هایی حداکثری و فاحش دارد.

وی افزود: امثال بنده به عنوان فرزند شهید که در سالهای گذشته منتقد وضع موجود بودیم و نسبت به مسائل کشور و مباحث شهری رویکرد مطالبه گرانه داشتیم امروز از قضایِ روزگار و در گام انقلاب اسلامی خود به مسندِ پاسخگویی تکیه زده ایم و روا نیست که امروز در برابر مطالباتِ دلسوزان و بزرگانی همچون نماینده محترم ولی فقیه، شهروندان، رسانه ها و افکار عمومی و به ویژه نیروهای انقلابی مُهر سکوت بر دهان بزنیم .

ایزدیار گفت: پاسخِ به ابهامات و دغدغه های به حق را به فرداهای نامعلوم موکول نکنیم، حداقل چنین انتظاری از اعضای کنونی شورای شهر کرج که با تابلوی انقلابی گری و شفافیت قدم به پارلمان شهری گذاشته اند نمی رود، چرا که ضامنِ ما ،مردمان شریف و پاکدلی  هستند که به جوانان انقلابی اعتماد کرده اند و خون شهیدانی است که به هیچ وجه اهل سیاسی بازی و بازی با کلمات و آدرس دادن های اشتباهی نبوده اند.

ایزدیار بیان داشت: امروز مقطعی است که باید در صحنه اقدام و عمل ثابت کنیم با کسی عهد اخوت نبسته ایم و در صیانت از حقوق شهر و شهروندان و عمل به وظایف خطیر نمایندگی مردم با کسی تعارف نداریم.

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر صادقانه و بدون هیچ گونه چشمدات و امتیازخواهی به مصطفی سعیدی سیرایی که علاوه بر جوان بودن و بهره مندی از تجربیات اجرایی و نظارتی، عضوی از بیوت معظم شهیدان نیز هستند، اعتماد کردیم و آرای خود را خالصانه و در بحبوحه بیشترین فشارهای روانی و بیرونی و رسانه ای به نام وی  به داخل صندوق انداختیم با امید آنکه کلانشهر کرج در چهار سال پیش رو شاهد نهضت محرومیت زدایی، کار و تلاش شبانه روزی و جهادی و اقدامات کلان و زیرساختی باشد و همین موارد از وعده ها و برنامه های اعلام شده از سوی وی نیز بودند.

این عضو شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: متاسفانه در برخی انتصابات غیرکارشناسی و غیرقابل دفاع نیز چاشنی عملکردِ شهردار شد و عرصه را بر اینجانب و دیگر حامیان و انتخاب کنندگان وی تنگ تر ساخت تا جایی که برخی از گروه های انقلابی و ارزشی و ریش سفیدان و معتمدین شهر از استمرار حمایت از مدیریت شهری اعلام تردید کرده اند.

ایزدیار خاطرنشان کرد: با شناختی که از شهردار  دارم انتظار می رود که وی  در راستای بازگشت فضای وحدت و آرامش به سطح شهر و جلوگیری از بروز آلام بیشتر و ایجاد روزنه های جدید اختلافات و حواشی مضاعف، تغییرات اساسی را در رویکرد مدیریتی شهردار شاهد باشیم تا اداره این کلانشهر در ادامه سامان یابد و ناچار به استفاده از گزینه های قهریه نشویم.

تذکریا سوال از شهردار را معمول، لازم و شایسته می دانیم

جواد چپردار رییس شورای اسلامی شهر کرج در این نشست اظهار داشت:  امروز چهار ماه از آغاز کار رسمی شورای ششم می گذرد و در مرور منصفانه ایام و گزارش واقعی عملکرد، هرکدام از اعضای شورا چه در فعالیت های فردی یا تصمیمات جمعی در فراز و نشیب های بسیار، مقابل رای و نظر مردم و در رصد اصحاب  رسانه به توفیقاتی دست یافته ایم.

وی ادامه داد: البته در مورد خودم کاستی، نقصان در مسیر این توفیق، گفتمان و عملکرد را نیز ممکن دانسته و در ادامه این مسیر به جبران آن اهتمام خواهیم ورزید که ما هنوز اول راه و در سر خط احصای مطالبات مردم و تحقق اولویت های مدیریت شهری قرار داریم.

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۸ جلسه رسمی و علنی در صحن شورا برگزار شده است، اضافه کرد: بررسی حدود ۸۰ لایحه ۱۶ مورد از آن فوریتی، مصوبات ۷۱ مورد، ایراد ۶۰ نطق پیش از دستور، با طرح ۶۲ تذکر به شهردار  و برقراری ۶۰ جلسه کمیسیون های تخصصی در کنار طرح های در دست بررسی که مراحل نهایی شدن را طی می نماید و موارد بسیاری از بازدید در مناطق، محلات و سازمان ها و جلسات استانی در بررسی اولویت های شهری و تکمیل پروژه های اصلی و جاری را در دستور کارچهارماهه شورای شهر تا به امروز   داشته ایم.

به گفته چپردار، در همان ابتدا که در فرایند انتخاب به شهردار رسیدیم، خطاب به وی عرض کرده ام  مادامی که پاکدستی،اهتمام جهادی و شایسته گزینی را سرلوحه کار خود قرار دهند در معیت شان خواهیم بود چرا که باور دارم هر کدام از ما در رای دادن به شهردار مورد نظرمان و یا ایستادن پای شهردار منتخب حتماً رضای خدا و مصالحی را مد نظر داشته ایم .

وی ادامه داد:  به نظرم در رضای خدا همه این موارد می تواند در جای خودش، عندالزوم  و با بصیرت در استمرار همکاری محقق گردد، بی تردید به اهتمام شهردار منتخب و اقناع  اکثریت شورا از عملکرد و پاسخ وی این مسیر، همراهی با افتخاردر قالب استمرار خواهد بود.

وی ادامه داد: ما به استناد جلسات علنی حدود ۶۲  تذکر به شهردار داده ایم و وی ۴۴ مورد آن را  پاسخ داده اند وپاسخ به ۱۸ مورد هنوز باقی است که امروز با نظر اکثریت اعضای شورای شهر تذکری  را نیز ارائه خواهیم داشت.

رییس شورای شهرکرج  بیان داشت: بسیار مبرهن است که ما در شورای اسلامی شهر خود را ملزم به پاسخگویی و تذکر به شهردار را نیز  امری معمول، شایسته و لازم در انجام تکالیفی که از آرا و اعتماد مردم به عهده گرفته ایم دانسته و شهردار نیز در پاسخ یا اصلاح رویه های جاری به تکلیف خود عمل خواهند کرد که امید آن می‌رود تا سرانجام این فرایند به اصلاح اشکالات و اجرای مدیریت های بهتر در کسب رضایت مردم منجرشود.

چپردار تاکید کرد: خطاب موکد به خود و همکارانم در شورا که خطای حداقلی و یا دام های بدخواهان فاسد و منتفع از بیت المال در مسیر حضورمان در شورا  را بیشتر جدی  بگیریم و با جسارت، دقت، رعایت تقوی،هوشمندی، قانون مداری،وحدت و گوش جان سپردن به نصایح دلسوزان، در سایه تعامل و  دعای خیر خوبان، موفق به خدمت با عاقبت به خیری توامان گردیم.

ضوابط  قانونی در انتخاب شهردار کرج رعایت نشده است 

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج ضمن طرح صریح سوالات و ابهامات خود از شهردار این کلانشهر گفت: در صورت ارائه پاسخ قانونی و قانع کننده از سوی شهردار بدون حب و بغض با وی برخورد خواهم کرد.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی در این نشست اظهار داشت: من معتقدم ضوابط و قوانین در انتصابات شهردار رعایت نشده و پیش از این هم بر مبنای ماده ۸۳ تذکرات لازم را طرح کرده و پاسخ مناسب را دریافت نکرده ام.

وی اضافه کرد: امروز باز هم از شهردار می پرسم: بر چه اساس یا ضابطه‌ای معاونان، مدیران و روسای سازمان‌های شهرداری را انتخاب کرده و حکم زده اید؟ این در حالی است که حتی برخی از این احکام بدون وجود استعلام حراستی صادر شده است؟

وی بیان داشت: در نبود این مبنا، بسیاری به ما به عنوان اعضای شورای شهر اتهام پست فروشی می زنند که ریشه این تهمت عدم رعایت قوانین و عدم ارائه توضیح کافی شهردار درباره انتصاب ها است.

این عضو شورای شهر کرج، همچنین استفاده نکردن شهردار از ۴۸۰ میلیارد تومان سرمایه شهرداری که از محل فروش اوراق مشارکت نزد بانک شهر وجود دارد را مورد سوال قرار داد و بیان داشت: چرا از این مبلغ که دارای سود و بازپرداخت بسیار سنگینی است هیچ گونه استفاده نشده است؟

سعیدی تاکید کرد: عدم استفاده از این مبلغ در شرایطی رخ داده که استاندار به نماینده عالی  دولت در استان و سازمان بازرسی به این نتیجه رسیده اند که در این مورد ترک فعل صورت گرفته و موضوع در حال پیگیری است.

این عضو شورای شهر تضییع بیت المال را از دیگر مواردی عنوان کرد که به واسطه انجام کار یا عدم انجام آن در شهرداری رخ داده  و نمونه آن را در اختیار قرار دادن خودروی پیمانکار به رییس شورای شهر از سوی شهردار عنوان کرد.

وی تصریح کرد: وجود برخی فاکتورهای غیرمنطقی که در فضای مجازی به اشکال مختلف منتشر و دست به دست می شود را چه کسی باید پاسخ بدهد؟

سعیدی، از شهردار کرج در خصوص عدم وصول مطالبات از ابربدهکاران نیز سوال کرد و ادامه داد: تنها یک فقره از این بدهی ها شامل ۳۲۰ میلیارد تومان است که هرگز پیگیری نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج  بیان داشت: برای گروه مشاورانی که در راهروهای شهرداری می چرخند و حقوق های نجومی می گیرند چه فکری کرده اید؟

وی، به برنامه های ارائه شده از سوی مصطفی سعیدی سیرایی(شهردارکرج)  در زمان انتخاب  به عنوان شهردار اشاره کرد و گفت: آن هنگام صحبت از کسب درآمدهای پایدار بود اما امروز شهرداری در دلهره پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان به سر می برد.

جای خالی اخلاق مداری در رفتار شهردار

سعیدی، با اذعان بر اینکه با انتخاب این تیم و این شورا، مردم پیش از توجه به مسائل اقتصادی و خدماتی، به دنبال تحقق دغدغه های اعتقادی و اخلاقی هستند، تصریح کرد: جنابعالی (شهردار) بر چه کیش و آیینی هستید که با زیردست خود بدرفتاری می کنید و معاون تان را از جلسه بیرون می اندازید؟

عضو شورای شهرکرج  تاکید کرد:  مردم از شما(شهردار) و شورای انقلابی، انتظار رفتار و اخلاق انسانی و اسلامی دارند.

وی در پایان با اشاره به مهلت ۱۰ روزه شهردار برای ارائه پاسخ قانونی به طرح سوال ۱۲ عضو شورای شهر، بیان داشت: خدا را شاهد می گیرم در صورت ارائه پاسخ قانونی و قانع کننده شهردار بدون هیچ گونه حب و بغضی نسبت به وی برخورد کنیم و در غیر این صورت اقدامات قانونی را به انجام خواهیم داد.

تذکرات نماینده ولی فقیه در البرز راهگشا بود 

سخنگوی شورای شهر کرج  در نشست با خبرنگاران گفت: امیدواریم پس از طی این دوران به پایان فصل حواشی رسیده و حرکت در مسیر خدمت آغاز شود.

 علی قاسم پور از نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج ،  شهروندان و اصحاب رسانه به واسطه تذاکرات به مدیریت شهری کرج قدردانی کرد و گفت : تذکرات آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان راهگشا بود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال استیضاح شهردار کرج، بیان داشت: طبق ماده ۸۳ قانون شوراها برای استیضاح شهردار به دو سوم آرای اعضای شورای شهر نیاز است. 

وی گفت:  قانون فصل الخطاب همه ما است و هر آنچه بر اساس قانون لازم باشد، اجرا خواهیم کرد.

بررسی ۸۰ درصد متمم بودجه ۱۴۰۰

رییس  کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج، در خصوص برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق نیز گفت: تاکنون ۱۴ جلسه از کمیسیون برگزار شده و ضمن آن ۸۰ درصد از بندهای متمم بودجه بررسی شده است. به گفته قاسم پور، لایحه متمم بودجه شهرداری کرج در هفته پیش رو به پایان خواهد رسید.

قاسم پور با بیان اینکه شهرداری موظف است بر اساس قانون لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تا روز منتهی به ۳۰ دی ماه به شورا ارائه دهد، اضافه کرد: بهترین فرصت ارائه خدمت به شهروندان تنظیم برنامه و مقررات است که بر اساس آن از شهرداری خواستیم برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت خود را ارائه دهند.

انتقاد امام جمعه از انتصاب ها در مدیریت شهری کرج

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه این کلانشهر در خصوص برخی انتصاب های مدیریت کرج گلایه و انتقاد کرد.

وی خطاب به مسوولان شهر کرج گفت :  استان البرز به خصوص کرج به اندازه کافی مشکل دیده است و با بی تدبیری مشکلات را بیشتر نکنید و یکی از مشکلات انتصابات غیرکارشناسانه است.

امام جمعه کرج افزود: مدتی صبر کردیم و تذکر دادیم ولی گوش شنوایی نیست و دائم برای منطقه هزینه درست می شود؛ شورای شهر برای شهردار نمی تواند مصداق تعیین کند که چه کسی را برای چه مسوولیتی نصب کند ولی شورا باید از شهردار سوال کند که مبنای او برای انتخاب افراد چیست؟

وی افزود:  افرادی که تحصیلات غیرمرتبط دارند و در جاهایی منصوب می شوند مبنایشان چیست؟، شهر باید چقدر هزینه کند؟

وی در ادامه تذکرات خود به مسوولان اجرایی استان اظهار داشت: مسایل شهر را پیچیده تر از این نکنید؛ دوستانه تذکر می دهم بی اخلاقی زیاد است؛ دستگاه قضا بر اساس وظیفه اش کسی را می گیرد چرا فشار می آوریدو تهمت می زنید و ناسزا می دهید. مسیرش طی می شود که آیا درست عمل شده یا نه سکوت کنید چرا هوچی گری و جنجال می کنید.

آیت الله حسینی همدانی گفت: هرج و مرج می شود وگرنه هرکسی نباید چیزی بگوید ضمن اینکه رسانه ها تقوا را رعایت کنند که خیلی بی تقوایی می کنند.

وی گفت: کسی حق بی احترامی و بدگفتن ندارد و اگر کسی برای یک عنوان متهم شد کسی حق ندارد عناوین را به رخ بکشد.

وی افزود: بی اخلاقی و بی ادبی نکنید که مجاز در اسلام و عرف و روابط انسانی نیست و فضای مجازی را آلوده می کنند و کینه های گذشته خود را به میان می آورند.

امام جمعه کرج بیان داشت: دستگاه ها با قاطعیت به وظایف خود عمل کنند و به ملامت ملامت کنندگان توجهی نکنند.

شورای اسلامی شهر کرج دارای ۱۳ عضو است که یکی از اعضای این شورا به تازگی به اتهام فساد مالی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر و در بازداشت به سرمی برد.

مصطفی سعیدی سیرایی با کسب هشت رای از 13 رای شورای شهر کرج به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …