شنبه , 1 اردیبهشت 1403

شهادت طلبی نوجوانان دفاع مقدس؛ پیامی که به نسل های بعدی رسید

هشتم آبان ماه سال  ۱۳۵۹ روزی به یادماندنی در تاریخ حماسه های دفاع مقدس است، شهادت  بسیجی سرافراز و نوجوان دانش آموز محمد حسین فهمیده که با خون خود درس بزرگی به جهانیان و نسل های بعدی داد، نوجوانی که با سن کم خود مردانگی ، شهامت و شجاعت را معنا بخشید.

حرکت استشهادی نوجوان ایرانی سرآغازی برای ده ها حماسه شد و  ورق جنگ را به نفع رزمندگان اسلام بازگرداند، محمدحسین خوب فهمیده بود که راه و رسم مردانگی در جانفشانی برای دین، خاک و ناموس است تا دیگر هیچ دشمن و اهریمنی سودای هجوم ناجوانمردانه به خاک پاک ایران نداشته باشد.

محمدحسین چراغ حماسه را برافروخت و ده ها نوجوان به عشق همه خوبی ها روانه جبهه های جنگ شدند و با شهادت،  حماسه و حتی اسارت آبروی نداشته صدام و حامیانش را برباد کردند؛ اینجا انواع و اقسام سلاح های دشمن برای نوجوانان بسیجی معنایی نداشت و سینه را در برابر آتش دشمن سپر کردند و وجب به وجب خاک پر گهر ایران زمین از دست اهریمن ستانده شد.

خون پاک ۳۶ هزار دانش آموز در دفاع مقدس  گواهی می دهد که محمدحسین رهروان فراوانی پیدا کرد که چراغ روشنایی را در آسمان ها برافروختند و به ستاره های درخشان تبدیل شدند.  

حماسه محمدحسین  ، هفته ای به نام بسیج دانش آموزی را در تقویم گرانقدر ایران اسلامی رقم زد. بسیج دانش‌آموزی که در برابر هجمه‌ها از نظامی تا فرهنگی قد علم کرد و اکنون به درختی تناور تبدیل و بر پهنای مهین اسلامی سایه انداخته است و اگر چه سالها از آن حماسه های ماندگار نوجوانان 

می گذرد اما چراغ ایثار و جانفشانی در این سرزمین درخشان است به طوریکه بسیاری از متولدان دهه های ۷۰ در دفاع از حریم آل الله به کهکشان آسمانی ها پیوستند یا با فداکاری برای نجات دیگران این راه و رسم را بار دیگر به تصویر کشیدند. 

هفته بسیج دانش آموزی فرصتی برای تجدید خاطره با ۳۶ هزار شهید دانش آموز و شاگردان مکتب روح الله است.

تشکل بسیج دانش آموزی با سرلوحه قرار دادن مضامین مقدس بیانیه گام دوم انقلاب و بهره گیری از رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری، بیش از پیش پایه های عزت و افتخار انقلاب اسلامی را بر پایه های علم و تهذیب و عمل استوار ساخته و در میدان های مبارزه با استکبار جهانی به خوبی نقش آفرینی کرده است.

بسیج دانش آموزی در تمام موضوعات فرهنگی، علمی، سیاسی، بصیرتی و خدمت رسانی آماده و پیشتازاست ؛ دشمن با تمام قوا سعی در تغییر ارزش‌ها، باورها و سبک زندگی ما جوانان دارد لذا بسیج دانش آموزی نیز باید طبق وظیفه ای که دارد با تمام توان در کنار آموزش و پرورش بایستاد و از هیچ تلاشی برای کمک به جامعه دانش آموزی و انقلاب اسلامی دریغ نکند.

محمدحسین فهمیده یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش‌آموز بسیجی بود که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود؛  این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت،

 امام خمینی(ره) این نوجوان ۱۳ ساله را رهبر قلمداد فرمودند زیرا نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ شد و تحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد.

امروز در گام دوم انقلاب اسلامی جای جای کشور عزیزمان به برکت خون ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و همچنین وجود نوجوانانی مومن و انقلابی که با به میدان آوردن همه توانایی‌های خود و با تکاپوی امیدوارانه، هدفدار و سلوک مومنانه به صحنه‌های کم نظیر توانمندی، ابتکار و خلاقیت تبدیل شده است.

شکوه ایثار

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج گفت: ایران اسلامی همیشه به خود می‌بالد که نوجوانان بسیجی همچون حسین فهمیده‌ها با ریختن خون خود تصویری باشکوه از ایثار و فداکاری را بر دل‌ها نقش بسته‌اند.

مراد مالمیر افزود: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان «روز نوجوان و جوان و بسیج دانش‌آموزی» نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شده و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.

وی با بیان اینکه تفکر بسیج که ریشه در نهضت عاشورا و حماسه های دفاع مقدس دارد،عنوان کرد: ناب ترین مسیر برای خلق رویدادهایی است که می تواند در تمام عرصه ها شگفتی ساز شود، از این رو امروز در طلیعه گام دوم انقلاب این تفکر راه و روشی پویا و بالنده برای تربیت نسل های آینده ساز درمدارس شناخته شده است.

مالمیر تاکید کرد:  ایران اسلامی همیشه به خود می‌بالد که نوجوانان بسیجی همچون حسین فهمیده‌ها با ریختن خون خود تصویری باشکوه از ایثار و فداکاری را بر دل‌ها نقش بسته‌اند.

پیشتازی بسیج

رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرز هم بسیج را نیروی مردمی و پیشتاز دانست که با روحیه ولایت مداری و جهادی در عرصه خدمت و دفاع ار ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام در میدان حضور دارد.

جواد محمدی اظهارداشت: هفته بسیج دانش آموزی فرصتی برای تجدید بیعت با شهدای دانش آموز و درس آموزی از شاگردان مکتب روح الله است که می توان ازآن به عنوان عظیم ترین پشتوانه توسعه معرفتی و معنوی جامعه و الگویی بی مانند برای ما دانش آموزان نسل چهارم انقلاب یاد کرد.

وی  بیان داشت: در کانون بسیج دانش آموزی همواره تلاش های مربیان تربیتی درراستای بصیرت افزایی به منظورخنثی سازی توطئه ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن بوده تا دانش آموزان با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش ها حرکت کنند.

محمدی مهم ترین فعالیت های بسیج دانش آموزی درمدارس را جذب دانش آموزان واجد شرایط عضویت، اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی، اردویی، مهارتی، امدادی، اجتماعی، خدماتی و برگزاری مانور به منظور حفظ انسجام و آمادگی اعضا سازمان یافته، کمک در فعالیت های پشتیبانی زمان جنگ و بحران، آموزش و سازماندهی دانش آموزان برای انجام خدمات امداد و نجات به هنگام حملات موشکی، شیمیایی، هوایی و سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله ذکر کرد.

وی افزود: مقابله با جنگ‌نرم دشمنان رسالت بسیج فرهنگیان و دانش آموزی درعرصه تعلیم و تربیت است.

تشکیل بسیج دانش آموزی

مسوول بسیج دانش آموزی استان البرزگفت: امام خمینی (ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را درکشور صادر کرد.

سرهنگ پاسدار سید جلیل موسوی افزود: به دنبال این پیام تاریخی همه پایگاه ها ی بسیج به صورت خود جوش و مردمی شکل گرفتند و با شروع جنگ تحمیلی دفاتر بسیج در مدارس همانند دیگر اقشار بسیج برای جذب، آموزش و اعزام دانش آموزان به جبهه های جنگ فعال شدند.

وی با اشاره به اینکه درآن دوران دانش آموزان بسیجی همانند سایر نیروهای نظامی و مردمی کشور در جبهه های نبرد با متجاوزان جنگیدند،خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع  مقدس بیش از ۵۵۰  هزار دانش آموز بسیجی در جنگ شرکت کردند.

موسوی بیان داشت: شهید محمد حسین فهمیده یکی از این دانش آموزان بسیجی بود که اقدام شجاعانه و قهرمانانه وی موجب  افزایش شور وهیجان بیشتر در جبهه ها شد و ارتش رژیم بعث را به وحشت انداخت.

وی با بیان اینکه حضور حماسی دانش آموزان در سال های جنگ تحمیلی شور و نشاط ویژه ای درداخل مدارس ایجاد کرد، اضافه کرد: درآن دوران دانش آموزان خواستار راه اندازی بسیج دانش آموزی در مدارس شدند و بدین گونه هسته های اولیه تشکیلات بسیج دانش آموزی در مدارس تشکیل و پس از مدتی کوتاه تبدیل به گسترده ترین تشکل دانش آموزی کشور شد.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۶۳ وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا با همکاری بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آموزش آمادگی دفاعی را برای دانش آموزان به اجرا درآورد که این موضوع موجب تحکیم دفاتربسیج دانش آموزی درمدارس شد.

مسوول بسیج دانش آموزی استان البرزبا بیان اینکه فضای مجازی یکی ازآسیب های اجتماعی امروزبه شمارمی رود، عنوان کرد: برای تربیت و هدایت دانش آموزان باید نگاه تخصصی با محوریت فرهنگ بسیجی به این موضوع مهم داشت تا با نگاه علمی به فضای مجازی فرصت های بی نظیری از دل تهدید خلق کنیم چراکه رشد علمی و پیشرفت در تهدیدات بدست خواهد آمد.

گام دوم انقلاب

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: اجرای تک تک مفاد بیانیه گام دوم انقلاب‌اسلامی که توسط مقام معظم‌رهبری صادر شده ماموریت راهبردی بسیجیان از جمله بسیج فرهنگیان و دانش آموزی است که باید با همکاری مردم و تشکل‌ها آن را اجرایی کنند.

فرشته فهمیده اظهارداشت: اجرایی‌شدن این بیانیه موجب تحقق اهداف انقلاب و منویات مقام معظم‌رهبری است.

وی بیان داشت: برای اجرایی شدن آن تمام دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در کنار پایگاه‌ها و نواحی بسیج در شهر و روستاها با همت عالی وارد عرصه کار برای تحقق بیانیه شوند تا انقلاب در برابر توطئه‌های دشمنان مصون بماند.

فهمیده  تصریح کرد: صدور این بیانیه توسط رهبری فرزانه انقلاب براساس حکمت  و شرایط کشور و منطقه انجام شد و همه باید خود را مکلف به اجرای آن کنند.

وی اضافه کرد: توجه به ارزش‌ها، مقاومت، جوان‌گرایی، استکبارستیزی، تقویت روحیه‌جهادی و انقلابی و کار بیشتر و بهتر برای مردم جزو مفاد این بیانیه است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزیادآور شد: دربخش آشنایی نسل نو با ایثارگری شهدای گرانقدر اقدامات گسترده ای به خصوص دراین وضعیت کرونایی درقالب برنامه های فرهنگی – بصیرتی درفضای مجازی از جمله دربسترشبکه شاد استان صورت گیرد.

رویکرد تفکربسیجی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: طرح تبیین ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب در مدارس این استان با رویکرد تفکرد بسیجی و بصیرت افزایی درحال اجرا است.

سالار قاسمی اظهارداشت: این بیانیه که به عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی دوم انقلاب اسلامی است برای تبیین در بین جامعه هدف آموزش و پرورش در مدارس البرز اجرایی شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب دراین بیانیه به نقش بی‌بدیل جوانان، خاطرنشان کرد: تبیین ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب برای دانش آموزان دردستور کاری مدارس استان البرز قراردارد.

وی بیان داشت:همزمان با هفته بسیج برنامه های مختلفی برای آشنایی دانش آموزان البرزی با تفکر بسیجی و نقش بسیجیان در بیانیه گام دوم انقلاب درفضای مجازی مدارس درحال اجراست.

قاسمی برپایی نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ سالگی بسیج و یادمان شهدا،دیدار با خانواده معظم شهدا، نشست روشنگری و بصیرت در مدارس و دلنوشته های دانش آموزی را از جمله برنامه های دیگر مدارس این استان در قالب طرح تبیین ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب با هدف ترویج تفکر بسیجی دربین دانش آموزان ذکر کرد.

وی یادآورشد: رسالت بسیج درگام دوم انقلاب سنگین است چون می خواهیم به نقش مهم این نیروی مردمی در ایران بپردازیم و بگوییم بسیج درگام دوم چه مسوولیتی در حوزه تعلیم و تربیت دارد.

استان البرز حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

استان البرز در دوران دفاع مقدس ۹۳ فرهنگی و ۳۷۶ دانش آموز تقدیم آرمان های  انقلاب اسلامی  کرد.

هفتم تا ۱۳ آبان هفته بسیج دانش آموزی نامگذاری  شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …