جمعه , 14 اردیبهشت 1403

سیلابِ کُنارک؛ سیاوش، پسربچه‌ای در قامت امدادگر

به گزارش ایرنا،  بندر کُنارک در پی بارش‌های رگباری باران طی بازه زمانی ۹ تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ دچار آبگرفتگی شدید شد اما زن و مرد، پسربچه و بزرگسال همگی با همدلی و اتحاد به میدان آمدند تا کُنارک از بحرانی کم‌سابقه عبور کند. اهالی بیش از ۲ هزار خانه در این شهر با معضل آبگرفتگی مواجه بودند و کمتر کسی تصور می‌کرد این شهر بندری بتواند در مدت‌زمان کوتاهی به شرایط عادی خود بازگردد.

به گفته برخی از کارشناسان، حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در شهر ۵۸۰ هکتاری کُنارک جمع شده بود و مسلما جمع‌آوری و انتقال این میزان آب کار آسانی به نظر نمی‌رسید و شرایط بحرانی کُنارک باعث شد گروه‌های امدادی متعددی از سراسر کشور راهی این شهر شوند.

روز نخست بارندگی‌ها که شهر همچون دریاچه‌ای در کِنار دریا شده بود، سرهنگ محمد نوذری فرمانده پایگاه امام علی (ع) نیروی دریایی سپاه چابهار که همراه با امدادگران قرارگاه جهادی برای کمک آمده بود در مصاحبه‌ای کوتاه با ایرنا اعلام کرد که تخلیه آب از این شهر به پمپ‌های کف‌کِش بیشتری نیاز دارد.

فیلم/ روز نخست بارندگی در کُنارک

انتشار این خبر در نخستین ساعات وقوع بحران باعث شد گروه‌های جهادی زیادی برای حضور در کُنارک اعلام آمادگی کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن گروه‌هایی از شهرداری‌های تهران، مشهد و کرمان همراه با امکانات تخلیه آب عازم این شهر شدند و امدادرسانی سرعت بیشتری به خود گرفت.

با دستور آیت‌الله رئیسی به وزیر نیرو، علی‌اکبر محرابیان به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و مسوول رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان عازم کُنارک شد و برای افزایش پمپ‌های مکنده آب دستوراتی با قید فوریت صادر کرد و صبح روز سوم تجهیزات و پمپ‌های قوی‌تری از طریق فرودگاه وارد کُنارک شد.

در بحث اسکان مردم و تهیه غذای گرم هم نیروی هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران چیزی کم نگذاشتند اما اولویت، همچنان با تخلیه آب از محله‌ها و خانه‌ها بود تا مردم بتوانند هرچه سریع‌تر به خانه و زندگی خود بازگردند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز پیرو دستور وزیر کشور، از روز دوم در کُنارک مستقر شد و علاوه بر پیگیری شبانه‌روزی مشکلات شهر، بر روند امدادرسانی‌ها نظارت داشت و خانه به خانه و محله به محله را سرکشی می‌کرد تا اگر مانعی بر سر راه تخلیه آب وجود داشت فورا پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.

همه پای کار بودند و بیش از ۵۰ درصد خانه‌ها از آب باران تخلیه شده بود که با ورود سامانه بارشی دوم طی ۲۰ دقیقه بیش از ۱۳۰ میلی‌متر باران بارید و مجددا همه خانه‌ها دچار آبگرفتگی شد. شهر کُنارک دارای شیب منفی است ضمن اینکه بسیاری از خانه‌های این شهر از سطح کوچه‌ها پایین‌تر هستند، نفوذناپذیری خاک این شهر هم زبانزد است و نمی‌توان انتظار داشت آب پس از چند روز خودبه‌خود جذب زمین شود و درواقع راهی جز تخلیه و انتقال آب از شهر وجود ندارد. حتی مشاهده کردیم که خانه‌هایی پس از تخلیه بازهم دچار آبگرفتگی می‌شدند، آب از کوچه و خیابان وارد این خانه‌ها نمی‌شد بلکه از کفِ خانه‌ها و زمین بیرون می‌زد. حال تصور کنید که این شهر با چه مشکلی مواجه است.

سیلابِ کُنارک؛ سیاوش، پسربچه‌ای در قامت امدادگر

پس از اینکه برای همه مسجل شد که مهم‌ترین نیاز این شهر، پمپ کف‌کِش است، تامین این پمپ‌ها نیز در اولویت کاری گروه‌های امدادی، مردمی و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و هر مجموعه‌ای در حد توان خود نسبت به تهیه و ارسال پمپ‌های مکنده آب اقدام کرد. در این بین مردم هم از کاروان کمک‌رسانی عقب نماندند.

حتی “سیاوش سراوانی” پسربچه ۹ ساله سیستان و بلوچستانی هم با پس‌اندازی که داشت یک پمپ کف‌کِش خرید و به یاری مردمان دیارش شتافت. او را یکی از همکارانمان چندین مرتبه در کوچه‌های مختلف شهر دیده بود که با قامت کوتاهش پمپ کف‌کِشی را به دوش می‌کشد و از این خانه به آن خانه می‌رود و ما هم کنجکاو شدیم با این امدادگر کوچک بیشتر آشنا شویم. به یکی از خانه‌هایی که سیاوش کار تخلیه آب آن را انجام داده بود رفتیم و درباره‌اش سوال کردیم و اهالی خانه، شماره تلفن همراه پدرش را دادند و گفتند که او شماره تلفن را داده و گفته که هرکس نیاز به تخلیه آب داشت این شماره را بدهید تا با من تماس بگیرد.

«جالب اینجاست که وقتی با او تماس گرفتیم اجازه صحبت کردن نداد و سریع و پشت سر هم کلمات را ادا کرد و گفت: سلام سیاوش سراوانی هستم کار تخلیه آب از خانه‌های دچار آبگرفتگی را انجام می‌دهم لطفا آدرس خودتان را بدهید تا سریع خودم را برسانم»

سیلابِ کُنارک؛ سیاوش، پسربچه‌ای در قامت امدادگر

از آنجا که آنتن‌دهی تلفن همراه در جنوب سیستان و بلوچستان ضعیف است مکالمه کوتاه ما چندین مرتبه قطع شد و امدادگر کوچک هنگامی که متوجه شد از خبرگزاری تماس گرفتیم خیلی آرام به سوالاتمان پاسخ داد و بیان کرد: اول از همه باید از مردم تشکر کنم که اجازه دادند من کار تخلیه آب از خانه‌هایشان را انجام بدهم و خودشان هم کمک می‌کردند تا کار زودتر انجام شود.

سیاوش با بیان اینکه از مشاهده منازلِ دچار آبگرفتگی متاثر شده است گفت: وقتی دیدم که همه لوازم زندگی مردم زیر آب و گِل و لای است بیشتر مصمم شدم تا بتوانم به اندازه خودم به رفع مشکلات آن‌ها کمک کنم و همینکه توانستم مشکل اصلی چندین خانه را رفع کنم خیلی خوشحال هستم.

او ادامه داد: روزهای اول دنبال تیم‌های امدادی می‌رفتم و کِنار آن‌ها بخشی از کار را انجام می‌دادم، بعد از آن مردم خودشان تماس می‌گرفتند. الان دیگر کسی تماس نمی‌گیرد چون آب از همه خانه‌ها تخلیه شده است اما پمپ کف‌کِش را تمیز و آماده کردم و اگر مردم تماس بگیرند سریع خودم را می‌رسانم.

سیاوش هم با مشکل نفوذ آب به خانه‌ها از سطح زمین مواجه شده بود و در این خصوص گفت: آبِ یک خانه را سه مرتبه خالی کردم اما باز هم می‌دیدم که آبگرفتگی دارد کمی که دقت کردم متوجه شدم آب از داخل زمین بیرون می‌آید.

تلاش این بزرگمردِ کوچک برای کمک به مردم سرزمینش ثابت کرد که نیک‌اندیشی و معرفت آدم‌ها، هیچ ربطی به میزان تحصیلات و سن و سال آن‌ها ندارد و اینگونه بود که کُنارک از بحران عبور کرد، چون همه پای کار بودند.

 گفتیم یک خاطره هم برایمان تعریف کن و این خاطره را گفت: یک روز به یکی از سالن‌های اسکان موقت رفتم و دیدم که خلبان همایون حیدری فرمانده پایگاه هوایی برادران شهید دلحامد کُنارک مشغول بازی با بچه‌ها است و من هم رفتم همراه با بچه‌ها بازی کردم و خیلی خوش گذشت، این خاطره را هیچوقت فراموش نمی‌کنم.

سیلابِ کُنارک؛ سیاوش، پسربچه‌ای در قامت امدادگر

بسیاری از گروه‌های امدادی و جهادی هم‌اکنون درحال تمیز کردن خانه‌ها و شست و شوی فرش‌های مردم هستند، برخی هم از دو روز گذشته کار تعمیر لوازم برقی را آغاز کرده‌اند.

با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر احتمال ورود سامانه جدید بارشی در روزهای آینده، گروه‌های امدادی و جهادی همچنان در کُنارک مانده‌اند تا در صورت نیاز فورا به امدادرسانی ادامه دهند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …