شنبه , 15 اردیبهشت 1403

افتتاح اولین گلخانه تمام مکانیزه کشور در کرج

رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این گلخانه هوشمند یک نقطه شروع برای شبکه ملی از گلخانه‌های کوچک مقیاس است که مزایایی از جمله کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری را به همراه دارد.

افتتاح اولین گلخانه تمام هوشمند کشور در کرجبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، صدیق افزود: گلخانه آی. او. تی، اولین گلخانه تمام مکانیزه کشور است که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع در پارک فناوری طللاعات و ارتباطات «فاوا» راه اندازی شده است.
به گفته رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات: در این گلخانه، تمامی فرایند‌های مربوطه از جمله آبیاری، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کوددهی، بازگشت آب پسماند به چرخه آبیاری، تشخیص آفت به صورت کامل از طریق یک سامانه هوشمند با فناوری آی. او. تی انجام می‌شود.
رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در مقایسـه با دیگر گلخانه‌های معمولی، در گلخانه آی. او. تی حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می‌شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است و حتی می‌توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.
صدیق افزود: قرار است صد گلخانه هوشمند و تمام مکانیزه در مقیاس کوچک هم تا یک سال آینده در کشور راه اندازی و به بهره برداری برسد.
او اضافه کرد: این گلخانه نسبت به کشت خارج از گلخانه هم ۸۰ درصد آب کمتر مصرف می‌کند و در طول ۱۲ ماه سال هم امکان کشت و پرورش وجود دارد.
صدیق گفت: سبزی و صیفی، یبزیجات لوکس، گیاهان زینتی، گل‌های شاخه بریده، انواع نهال، انواع نشاء‌های پیوندی قابل کشت و پرورش در گلخانه‌های هوشمند است.
رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این گلخانه با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان فراهم سازی و انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت و آبیاری) را به صورت هوشمند و خودکار دارد.
او ادامه داد: چشم اندازه بعدی استفاده از ربات برای برداشت محصول است که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.
صدیق در پایان گفت: با راه اندازی چنین گلخانه‌هایی که بدون نگرانی در زمین سنگلاخی و یا خانه‌ها نیز می‌توانیم شاهد راه اندازی آن‌ها باشیم دیگر شاهد مشکلاتی از قبیل مصرف زیاد آب و یا خاک مناسب نخواهیم بود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …