جمعه , 7 اردیبهشت 1403

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

به گزارش گروه استان‌های ایرنا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک  (PPR) یکی از مهمترین بیماری های ویروسی واگیر دامی است که در سال‌های گذشته موجب بروز تلفات در بین علفخواران وحشی کشور شده است.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، متاثر از ویروسی با واگیری سریع بین جمعیت گوسفند و بز است که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش یا مشاهده شد و این بیماری بیشتر در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

علایم بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر و تلف می‌شود.

سازمان دامپزشکی کشور همه ساله واکسیناسیون دام های اهلی را در دستور کار خود دارد اما از آنجا که ورود دام‌ها و گله های اهلی به مناطق حفاظت شده ، استفاده دام‌های اهلی و علفخواران وحشی از آبشخورها و مراتع مشترک ، تماس با علفخواران وحشی و تردد دام‌های اهلی غیر واکسینه و مشکوک به بیماری در زیستگاه‌ها  وجود دارد، نمی‌توان از بروز این بیماری صد درصد جلوگیری کرد.

امسال هم با توجه کمبود بارش ها و بروز پدیده خشکسالی ، احتمال سرایت و گسترش بیشتر این بیماری در میان وحوش وجود دارد.

اقدامات کنترلی 

به گفته مسئولان حوزه محیط زیست ، اقدامات لازم برای مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با تلاش محیط بانان و کارشناسان و با همکاری دامپزشکی ها تداوم دارد تا از بروز تلفات بیشتر جلوگیری شود.

رییس گروه بیماری های حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شناسایی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش گفت:  تعداد موارد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش در سالجاری تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سیامک مسعودی  به تلفات علفخواران وحشی در اثر  طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: تعداد تلفات علفخواران وحشی در اثر این بیماری در سال جاری و تا کنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در مجموع در استان هایی که طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش آنها شناسایی شده، تاکنون لاشه بیش از ۱۳۰ راس از علفخواران وحشی جمع آوری و امحاء بهداشتی و گزارش شده است.

به گفته رییس گروه بیماری های حیات وحش، افزایش پایش و رصد وضعیت گونه های جانوری بخصوص علفخواران وحشی در منطقه، اعزام دامپزشک ، بازدید مشترک از منطقه با دامپزشکی، قرنطینه کردن محدوده، کنترل تردد و پیگیری واکسیناسیون دام های اهلی از طریق دامپزشکی، جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، تداوم ضد عفونی آبشخورها و استمرار فعالیت ها تا مهار بیماری از اقدامات انجام شده در استان ها است .

جداسازی آبشخورهای دام اهلی از حیات وحش، اطلاع رسانی به موقع به اداره کل دامپزشکی استان برای نمونه برداری از لاشه، پیگیری واکسیناسیون مستمر دام های اهلی از طریق دامپزشکی و اعلام فهرست مناطق تحت حفاظت به سازمان دامپزشکی، اعلام تلفات و یا موارد مشکوک به بیماری در حیات وحش به دامپزشکی  و قرنطینه دام های اهلی به خصوص دام های کوچ رو از دیگر مواردی است که پیگیری می شود.

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

طاعون نشخوارکنندگان بی خطر برای انسان 

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر آلودگی برخی از کل و بز های وحشی در برخی از مناطق حفاظت شده کشور توسط سازمان محیط زیست منتشر شده و نگرانی نسبت به انتقال آن به دام های اهلی را در میان دامداران و دوستداران محیط زیست بر انگیخته است.

بر اساس اعلام متخصصان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و عامل آن با عامل بیماری طاعون انسانی که از موش و به وسیله کک‌ها به انسان منتقل می‌شود، متفاوت است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  گفت : طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد و دستورالعمل های کنترل این بیماری تدوین و برای اجرا به ادارات کل استانها ابلاغ شده است.

 شهاب الدین منتظمی در پی انتشار اخباری درباره شیوع این  بیماری در برخی مناطق ضمن تکذیب ادعاها درباره واگیردار بودن این بیماری و خطر سرایت آن به انسان، افزود: به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تلفات جمعیت قوچ، میش و کل و بز در استان‌های مازندران، البرز و خراسان شمالی هماهنگی‌هایی انجام شد و از همکاران درخواست شد برای نمونه برداری و ارسال لاشه های درگیر با این بیماری به سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره اقدامات فوری برای کنترل این بیماری هم گفت: افزایش گشت زنی در مناطق اعلام شده برای کنترل و پیدا شدن لاشه ها ،ضد عفونی کردن آبشخورها و محل تلاقی عبور و مرور گله دام های اهلی از اقدامات پیشگیرانه در این راستا  است و و از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات وحوش به ادارات محیط زیست استان   اعلام کنند.
 

آخرین وضعیت و روند بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش استان ها را در تولیدات زیر می خوانیم :

هشدار دامپزشکی در خصوص خطر سرایت طاعون به دامپروری های مازندران 

مدیر کل دامپزشکی مازندران با اظهار اینکه تلف شدن ۲ راس کل در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه جنگلی دلیر مرز بین مازندران و استان البرز مورد تایید قرار گرفته است، نسبت به خطر احتمالی سرایت این بیماری به دامپروری استان هشدار داد.

دکتر محمد حسن گلپایگانی  با تاکید بر این نکته که  منشا بیماری طاعون نشخوار کنندگان ویروسی است که فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند ، بز و حیوانات خانگی را درگیر می کند و اصلا قابلیت سرایت به انسان را ندارد ، افزود: این بیماری سه روز گذشته دربین چند گونه از حیوانات وحشی کل و بز در  منطقه طالقان استان البرز مشاهده شد و مورد تایید قرار گرفته است . 

وی افزود: از آن جایی که واکسیناسیون علیه یک میلیون و و ۲۰۰هزار راس از دام های کوچک استان انجام شده و از طرفی کوچ دامداران ازمناطق ییلاقی به قشلاق در مناطق کوهستانی  تقریبا به اتمام رسیده است در این زمینه اصلا نگرانی وجود ندارد.

وی در عین حال از همه دامداران مازندران خواست تا اگر حتی یک راس از دام خود رابه هر دلیلی واکسن نزده اند ، با مراجعه به دامپزشکی شهرستان نسبت به تزرق واکسن رایگان دام خود اقدام کنند.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند. 

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به مشاهده تعدادی لاشه گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان، گفت: شیوع دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان تایید شد.

در روزهای گذشته  محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاههای حیات وحش،  تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز  را مشاهده کردند که  نتایج حاصل از بررسی ها، حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دارد.

به دنبال این گزارش ، برنامه های پایش منطقه و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی تشدید و کار نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط دامپزشکی البرز انجام شد.

همچنین با توجه به سابقه شیوع بیماری در طالقان  نیروهای یگان حفاظت در آماده باش کامل قرار گرفتند و از  ظرفیت ،توان و امکانات دستگاه ها برای همکاری با محیط زیست برای کنترل این بیماری نیز بهره گرفته شده است .

 گزارش ها حاکی است  که علاوه بر البرز، استان های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند و به جهت پیشگیری به موقع از شیوع بیماری، محیط بانان در حال انجام پایش‌های منطقه هستند و در زمان حاضر میزان تلفات حیات وحش در این منطقه، بیش از ۹ راس کل و بز بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته و برای مقابله با این بیماری اظهارکرد: هم‌اکنون با همکاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در حال خروج دام‌ از منطقه هستیم و اداره دامپزشکی نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است.
حکیمی گفت:  محیط بانان در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند و اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود بدلیل تردد دام های اهلی در  منطقه و زمان خروج دام‌های عبوری، شاهد تلفات گسترده ای خواهیم بود .
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ حدود ۲۰۷ تلفات راس وحوش و در سال ۹۷ حدود ۲۸ راس کل و بز وحشی را در منطقه شکار ممنوع طالقان تلفات برجای گذاشت.

واکسینه کردن ۷۳۰ هزار دام سبک علیه بیماری طاعون در تهران 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیماری طاعون یک بیماری ویروسی واگیردار است که فقط نشخوارکنندگان کوچک یا دام سبک شامل گوسفند و بز به آن مبتلا می شوند،گفت: ۷۳۰ هزار دام سبک علیه بیماری طاعون در استان واکسینه شده اند.

مهدی سلوکانه افزود: بهترین راه مقابله با بیماری های ویروسی، پیشگیری از طریق واکسیناسیون به موقع و دقیق نشخوارکنندگان کوچک یا دام های سبک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالانه است.

وی گفت: طاعون بیماری مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نیست و  شایعاتی مبنی بر اینکه طاعون به استان های همجوار تهران رسیده و مردم را تهدید می کند کاملا بی اساس و کذب است.

سلوکانه با بیان اینکه دام های کوچک در استان از سطح ایمنی خوب و بالایی  برخوردار هستند، اذعان داشت: با توجه به دیده شدن چند لاشه از نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز باهمکاری محیط زیست استان تهران برنامه پایش و مراقبت به ویژه در دام‌های مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: ۲۲۰ هزار راس دام کوچک عشایر در منطقه لار نیز در تابستان امسال علیه بیماری های واگیر نظیر طاعون واکسینه شدند و سطح ایمنی مناسبی در این دام‌ها به وجود آمده است.

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

گلستان عاری از طاعون نشخوارکنندگان 

 مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: همه دام روستاییان حاشیه جنگل این استان به ویژه دام سبک علیه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان کوچک( پی پی آر) مایه کوبی شده است.

غلامرضا محرابی افزود: تاکنون اقدامات پیشگیری و کنترلی علیه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان که توسط این اداره کل انجام داد، موردی از درگیری حیات وحش با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی این اداره کل به طور مرتب پایش روستاهای واقع در حاشیه و داخل مناطق جنگلی، دام جامعه عشایری و دام روستاییان حاشیه نوار مرزی استان را در دستور کار خود دارد و اجرای مایه کوبی دام را پیگیری می کند.

در استان گلستان سه میلیون واحد دامی در حال پرورش وجود دارد.

مورد مثبتی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی مشاهده نشده است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: با وجود تایید موارد شیوع طاعون نشخوارکنندگان در برخی از استان‌های کشور، تاکنون مورد مثبتی از این بیماری وحوش در این استان مشاهده نشده است.

عباس جودکی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز مشاهده شده و استان مرکزی به‌دلیل  نزدیکی جغرافیایی با این استان از شرایط ویژه برخوردار و تدابیر پیشگیرانه برای ممانعت از درگیر شدن وحوش منطقه اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: بلافاصله پس از شناسایی طاعون در این منطقه، پایش‌های مناطق حفاظت شده به‌ویژه در منطقه ۷۰ قله که بیشترین کل و بز موجود در مناطق حفاظت شده استان را در خود جای داده، آغاز شد و نظارت به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این بیماری در دستور کار قرار دارد و تمام آبشخورها، حاشیه آبشخورها و داخل منابع آب مناطق حفاظت شده به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

 بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ در استان مرکزی شیوع یافت که خسارت سنگینی به بار آورد و منجر به کشته شدن حدود ۷۰۰ کل و بز شد.

رصد کانون‌های احتمال خطر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زنجان 

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان  هم گفت: کانونهای احتمال خطر طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr)، به طور مستمر از سوی محیط‌بانان و کارشناسان این استان به منظور پیشگیری و مقابله با این بیماری به دقت رصد می‌شود.

پرویز رستمی بابیان اینکه طی روزهای اخیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز مشاهده شده است افزود: ضد عفونی و جداسازی آبشخورهای حیات وحش از دام های اهلی از سوی این اداره کل صورت گرفته است.  

وی با درخواست از دامداران برای واکسینه کردن دام های خود اظهار داشت :ضرر و زیان ناشی از واکسینه نشدن دام های اهلی در مرحله نخست متوجه دامداران و سپس متوجه حیات وحش می شود.

رستمی گفت: براساس پایش های صورت گرفته، تا کنون هیچ موردی از این بیماری در مناطق تحت مدیریت این اداره کل مشاهده نشده است و از عموم مردم نیز درخواست می شود در صورت مشاهده حیات وحش تلف شده در طبیعت از دست زدن به لاشه ها به جد خودداری کنند و موضوع را نیز بلافاصله به نزدیکترین واحد محیط زیست یا اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

اثری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در قزوین نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین هم گفت: با وجود گزارش های مردمی مبنی بر مشاهده بیماری طاعون در قزوین، هیچ موردی از بیماری طاعون از سوی ماموران حفاظت محیط زیست استان به ثبت نرسیده است.

مهران شنتیایی افزود:  با توجه به مشاهده این بیماری در استان البرز نظارت، پیگیری و کنترل شدید در حال انجام بوده و در صورت مشاهده این بیماری در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم جهت پیشگیری و شیوع آن به عمل خواهد آمد.

کردستان عاری از بیماری / واکسینه کردن ۱.۵ میلیون راس دام سبک

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان ، براساس پایش های انجام شده تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق حفاظت شده و شکارممنوع استان مشاهده نشده است.

شهاب محمدی با بیان اینکه پایش زیستگاه‌های حیات وحش در استان در دستور کار است افزود: از چند ماه پیش تاکنون همه روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده استان که امکان تداخل چرای دام‌های روستاییان و حیات وحش وجود دارد برعلیه بیماری‌های مختلف توسط دامپزشکی واکسینه شدند.

 مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز از واکسینه کردن بیش از ۱.۵ میلیون راس دام سبک در سال جاری علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در استان خبر داد و گفت : این بیماری کاملا کنترل شده است.

به گفته مجتبی ورمقانی، این فاز به مدت ۹۰ روز کاری از اردیبهشت تا شهریور ماه سال جاری و با اولویت مناطق مرزی، پر خطر و روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده اداره کل محیط زیست استان اجرا شد که با همکاری ۳۱  تیم مایه‌کوبی دولتی و غیر دولتی و با بکارگیری ۱۰۰ نفر انجام گرفت.

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

در پارک ملی دریاچه ارومیه هم موردی از طاعون  دیده نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی دریاچه ارومیه در نتیجه پایشهای ثبت شده تا کنون مشاهده نشده است.

مهران نظری افزود: شرایط دسترسی جزایر دریاچه ارومیه به گونه ای است که حالت قرنطینه ای برآن حاکم است و هیچ دام اهلی و یا ناقلی قادر به ورود به این جزایر نیست.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۴۶ تا کنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک ملی مشاهده نشده ولی در منطقه مراکان به علت احتمال شیوع تدابیر خاصی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طبق هماهنگی های انجام شده با اداره کل دامپزشکی استان مقرر شده تاواکسیناسیون دامهای اهلی این منطقه و سایر مناطق حساس در اسرع وقت انجام شود .

طاعون علت مرگ وحوش در استان خراسان شمالی 

روز گذشته ۹ لاشه کل ، بز و سه راس بره میش در پارک ملی سالوک توسط محیطبانان کشف شد که به گفته مسئولان ذیربط نمونه لاشه ها برای بررسی و اعلام نظر به اداره دامپزشکی اسفراین منتقل شده و به محض اعلام نظر در خصوص نوع بیماری اقدامات مقتضی جهت مقابله با آن صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در این زمینه گفت : براساس نتیجه آزمایش ها، علت مرگ وحوش منطقه سالوک شهرستان اسفراین طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

حمید رمضانی اظهار داشت: برای مهار طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش استان توصیه های لازم به اداره کل حفاظت محیط زیست داده شده و در زمینه نیاز است تا نسبت به ضدعفونی کردن اطراف آبشخورها و نیز دفع بهداشتی لاشه ها اقدام محل دفن لاشه هم ضدعفونی شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش علوفه در طبیعت سبب ضعف جسمانی وحوش شده است گفت: توصیه ما این است که برای بهبود وضعیت وحوش، تغذیه دستی هم در برنامه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه ای که لاشه وحوش در آن پیدا شده باید قرنطینه شده و تردد وسایل نقلیه کنترل و از شکار و زنده گیری وحوش جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون دام های اطراف زیستگاه های وحوش در استان به طور ۱۰۰ درصد انجام شده است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
بر اساس این گزارش چند روز اخیر لاشه ۱۲ راس بره میش و کل و بز توسط محیط‌بانان در سالوک شهرستان اسفراین کشف شد.

ضدعفونی آبشخورهای همدان برای پیشگیری

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه موردی از بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» در این استان مشاهده نشده است، گفت که با این وجود آبشخورها ضدعفونی و گندزدایی شد.

مهدی صفی‌خانی اظهار داشت: آبشخورها به علت اشتراک بین حیوانات اهلی و وحشی می تواند یکی از عوامل انتقال بیماری باشد بنابراین ضدعفونی، گند زدایی و آهک پاشی در این قسمت ها توسط عوامل محیط زیست صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» در همدان مشاهده نشده ادامه داد: به منظور پیشگیری از ورود کمترین میزان مواد غیرطبیعی به طبیعت در استفاده از موادضدعفونی کننده ملاحظات زیست محیطی نیز لحاظ می شود.

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون براساس آزمایش‌های انجام شده در این استان موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش و جمعیت دام اهلی منطقه مشاهده و ثبت نشده است و فقط ۲ سال پیش مواردی از این بیماری را در شهرستان‌های فردوس و سرایان داشتیم که از خراسان رضوی به خراسان جنوبی منتقل شده بود.

محمد اصغر زاده گفت: با توجه به اقدامات پیشگیری و کنترلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان که این اداره کل انجام داده، موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است و در ۲ سال گذشته صد درصد دام اهلی استان به‌خصوص در حاشیه مناطق حفاظت شده را واکسینه کرده‌ایم.

وی از تعامل مناسب ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در زمینه رصد و پایش بیماری خبر داد و افزود: الزام ما در واکسیناسیون، ایمنی دام اهلی در حاشیه مناطق حفاظت شده است که این دام‌ها ایمنی خوبی دارند.

اصغرزاده از واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک این استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد و از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری و به منظور اقدامات پیشگیرانه موضوع را به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

واکسینه کردن دام‌های کرمانشاه علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه اعلام کرد کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» با موفقیت به اتمام رسیده است.

دکتر مجید همتی گفت: در این فاز از مایه کوبی، جمعیت دام سبک بالغ و نابالغ استان تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت و حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ راس گوسفند و بز واکسینه شد که برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده کردیم .

همتی گفت: مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، رعایت بیوسکوریتی در دامداری، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش است.

کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با وجود درگیری منطقه حفاظت شده قمیشلو با طاعون، بدنبال اقدامات کنترلی، حفاظتی و مدیریتی اکنون در پارک ملی کلاه‌قاضی از ابتدای سال هیچ تلفات ناشی از طاعون گزارش نشده است.

حسین اکبری افزود: اواسط تابستان امسال چند مورد مشکوک به طاعون در میش و بره های منطقه حفاظت شده قمیشلو مشاهده شد که در یک مورد، که شناسایی آن نیز بموقع انجام شد، تست طاعون مثبت بود ولی با اقدامات کنترلی، حفاظتی و مدیریتی تنها مرگ میر موردی و انگشت شمار در این منطقه گزارش شده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان گفت: نخستین بار دی ماه سال ۱۳۹۸، شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به  تلف‌شدن تعدادی کل‌ و بز منجر شد و این بیماری در سال ۹۹ نیز ادامه داشت ولی از تابستان سال گذشته، طاعون در منطقه کنترل و در نیمه دوم سال ۹۹ روند کاهش تلفات آغاز شد.

 اکنون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی کلاه‌قاضی مهار شده  و  از ابتدای سال ۱۴۰۰ در این منطقه تلفات ناشی از طاعون مشاهده و گزارش نشده است.

در پارک ملی کلاه‌قاضی که گونه های غالب کل و بز و بعد از آن قوچ و میش است در طاعون سال گذشته نزدیک به ۶۵۰ راس کل و بز در این منطقه تلف شدند.

ایمنی گله ای وحوش خراسان رضوی در برابر بیماری طاعون

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ایمنی گله‌ای در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان وحوش این استان وجود دارد.

تورج همتی اظهار داشت: با انجام اقدامات به موقع و همه‌جانبه ای که حدود ۲ ماه پیش صورت گرفت موفق شدیم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در پارک ملی تندوره درگز ریشه‌کن کنیم و در حال حاضر به ایمنی گله‌ای در مقابل این بیماری رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد، ادامه داد: مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری در این منطقه از نهم مردادماه امسال تاکنون ۲۴ راس بز بوده است.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری “تندوره” به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه “قوچ و میش اوریال”، در محدوده شهرستان درگز قرار دارد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش ایلام مشاهده نشده است

رییس اداره نظارت بر حیات وحش استان ایلام هم گفت: طی سال های اخیر و امسال هیچگونه موردی از بروز این بیماری در میان جمعیت نشخوارکنندگان حیات وحش مشاهده نشده است و پایش از زیستگاه های استان به طور مرتب انجا می شود.

اکبر محمدزاده یادآور شد: طی مکاتبات مکرر با دامپزشکی و امور عشایری از ادارات ذیربط خواسته شده که از ورود دام های فاقد کارت مایه کوبی به زیستگاه های حیات وحش جلوگیری کنند. از عشایر مهمان نیز خواسته شده دام های خود را در برابر بیماری های واگیردار که قابل انتقال به حیات وحش است، واکسینه کنند.

سایه طاعون بر حیات وحش و اقدامات کنترلی در استان‌ها

سخن آخر :حیات‌وحش و زیستگاه های آن به عنوان سرمایه های ملی و بخشی از دارایی محیط زیست، نقش و اهمیت بالایی در توسعه کشور دارد از این رو مدیریت صحیح منابع زیستی و صیانت از آن بر اساس اصول و روش‌های علمی شایان توجه است.

گونه‌های مختلف حیات وحش فواید زیادی برای انسان ها دارد که از آنها نه به عنوان منابع تامین کننده غذا ، دارو ،لباس و سوخت استفاده می شود بلکه عاملی برای رونق فعالیت های اقتصادی و کشاورزی است که نابودی آنها امنیت پایه اقتصادی را با مشکل روبرو می کند.

 علاوه بر منابع تامینی غذایی ،استفاده از گونه‌های مختلف حیات وحش بسیاری از معیشت‌ها و اقتصادهای محلی را پشتیبانی می‌کند از این روز  صیانت از این منابع در مقابل شکار بی رویه و همچنین بیماری‌های از بین برنده  ارزش و اهمیت بالایی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …