شنبه , 8 اردیبهشت 1403

آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی البرز کاهش یافت

علی حیدری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال جاری و پس از برداشت محصول از اراضی زراعی فقط سه یا چهار مورد آتش سوزی مشاهده شده است، افزود: پیش از این بیشتر ذرت کاران برای سرعت بخشیدن به کار کشت، پس از برداشت محصول غلات اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع می کردند.

وی به علل کاهش آتش سوزی ها در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: شکایت و برخورد قضایی با افرادی که اقدام به آتش افروزی در اراضی خود می کردند و بازداشت تعدادی از آن ها از جمله

اقدامات پیشگیرانه بوده است.

حیدری همچنین بالا رفتن ارزش افزوده کلش در سال جاری را از دیگر دلایل عدم آتش زدن دانست و گفت: ارزش کلش  برای خوراک دام افزایش زیادی داشته به طوریکه کشاورزان تلاش می کنند حداکثر باقیمانده کلش و محصول را از اراضی خود جمع آوری کرده و به فروش برسانند.

وی افزود: افزایش کمباین های کاه کوب در استان در زمان برداشت محصول از دیگر اقدامات است به طوریکه این دستگاه ها در زمان برداشت علاوه بر گندم و جو، کاه و کلش موجود در اراضی را نیز برداشت می کنند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: اکنون ادوات  بذرکار و ساماندهی کلش  در اراضی  استان با گذشته متفاوت شده است به طوریکه در زمان کشت و رشد محصول، رویش به خوبی انجام می شود.

وی گفت: همچنین بذرکاری به صورت مستقیم انجام می شود و بذر به زیر خاک می رود و دیگر نیازی به برداشت کلش از مزارع نیست علاوه بر اینکه بقایای کلش بر روی زمین به عنوان یک سایه بان برای حفظ رطوبت زمین عمل می کند.

استان البرز دارای حدود ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی زراعی و باغی می باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …