جمعه , 31 فروردین 1403

تخریب قلعه تاریخی حیدرآباد البرز شایعه است

به گزارش روز سه شنبه  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، فریدون محمدی اظهار داشت: طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تخریب دیوار قلعه تاریخی حیدرآباد در فضای مجازی و برخی از رسانه‌های استان سبب ایجاد هجمه و تشویش اذهان عمومی شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: این در حالی است که آنچه به عنوان تخریب دیوار قلعه تاریخی حیدرآباد منتشر شده مربوط به تخریب بخشی از دیوارهای گلی خارج تپه و محوطه تاریخی حیدرآباد است که سه ماه پیش اتفاق افتاده و موضوع با نامه‌ رسمی فرمانده یگان‌حفاظت میراث‌ فرهنگی  استان البرز بلافاصله در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به صدور مجوز از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تصریح کرد: مجوز صادر شده به منظور احداث دیوار جدید در اطراف یک زمین شخصی واقع در محدوده این محوطه تاریخی بوده و هیچ‌ مجوزی برای تخریب دیوار تاریخی صادر نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: در پرونده ثبتی، قلعه حیدرآباد در فاصله یک هزار متری این تپه باستانی واقع شده و دیوارکشی جدید هیچ آسیبی  به قلعه و  به محوطه تاریخی وارد نکرده است.
محمدی عنوان کرد: همچنین اخیرا طی نامه‌ای از شهرداری ماهدشت موضوع دیوارکشی یک مالک اطراف زمین خود واقع در تپه حیدرآباد که در فهرست آثار ملی ثبت شده به منظور رسیدگی به اداره‌کل متبوع ارجاع داده شد، البته قبلاً در دو جبهه دیگر به منظور حفاظت از این زمین ۱۳۰ متری دیوارکشی انجام شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته فنی حرایم و بررسی شواهد و نظرات کارشناسان فنی مقرر شد مالک با نظارت مستقیم میراث‌فرهنگی دیوارکشی را انجام دهد که هنوز هم با توجه به عدم اعلام آمادگی از سوی اداره‌کل هیچ اقدامی انجام نشده است.

محمدی اشاره ای به قدمت این تپه تاریخی نکرد.
تپه و قلعه حیدرآباد در محدوده شهر ماهدشت از توابع بخش مرکزی شهرستان کرج و از جمله آثار باستانی و تاریخی البرز است که در ۱۰ دی ماه ۱۳۸۱ به شماره ۶۵۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …