سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

زیرساخت های موسسه رازی نیازمند تقویت و توسعه است

دکتر علی اسحاقی عصر  سه شنبه در همایش واکسن و واکسیناسیون کووید ۱۹ که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور مسوولان کشوری برگزار شد، افزود: رازی مصداق بارز پدافند غیرعامل می باشد و خدمات زیادی به کشور در گمنامی و خاموشی ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر واکسن کووید ۱۹ باعث شده تا این موسسه کمی دیده شود، اظهار داشت: رازی با خدمات ارزنده خود ضامن سلامتی در کشور در حوزه های مختلف انسانی، دامی و طیور می باشد ولی با ۲ مشکل اساسی روبرو است.

وی یکی از مشکلات موسسه رازی را در حوزه نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش زیادی  از نیروهای متخصص این موسسه بازنشسته شده اند و از طرفی علیرغم خروج نیروهای قدیمی و متخصص مجوز استخدام نداریم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۵ درصد نیروهای رازی موسسه  شرکتی هستند، افزود: در تلاش برای تغییر وضعیت و جذب نیروهای جدید هستیم که در این صورت شاهد تاثیر زیاد آن در کارکرد موسسه خواهیم بود ولی زمانیکه مجوز جذب نداشته باشیم نمی توانیم از نیروهای متخصص و زبده استفاده کنیم.

وی دومین مشکل موسسه رازی را مربوط به زیرساخت ها و فرسودگی آن ها دانست و اظهار داشت: رازی با ۹۷ سال قدمت ، بسیاری از زیرساخت هایش قدیمی است و این در شرایطی است که برخی نگاه هایی به آن است که می گویند تولیدات رازی به بخش خصوصی واگذار شود ولی از لحاظ پدافند غیرعامل بایستی زیرساخت های آن حفظ شود.

اسحاقی به بودجه اختصاص داده شده به موسسه رازی  اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۲.۵ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۷ حدود چهار میلیارد تومان اختصاص دادند و در سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۵ میلیارد تومان تعیین کردند که پرداخت نشد اما در سال گذشته نیز ۴.۵ میلیارد تومان اختصاص دادند که با این رقم نمی توان حتی یک دستگاه اتوکلاو خریداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی درآمد اختصاص را بالا ببریم، افزود: برای تملک در موسسه ۲ بخش را بازسازی و نوسازی کردیم ولی از طرفی وقتی سازمان برنامه و بودجه افزایش درآمد در این موسسه را می بیند بودجه دولتی را پرداخت نمی کند به طوریکه درآمد موسسه در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان منفی بود و در سال جاری نیز تاکنون ۳۵ میلیارد تومان منفی هستیم که اگر بحث افزایش حقوق اعضای هیات علمی را نیز داشته باشیم تا ۶۰ میلیارد تومان منفی می شویم.

اسحاقی بیان داشت: اگر وزارت بهداشت و درمان و دامپزشکی فرآورده های رازی را با قیمتی خوب خریداری کنند مشکل درآمد موسسه حل می شود.

وی گفت: این موسسه در تلاش برای تقویت زیرساخت هایش است ولی به جای جلو رفتن هر سال از آن کم می شود.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تاکنون به منظور ریشه کنی بیماری های انسانی، دامی و مشترک و تولید سرم های درمانی و فراورده های بیولوژیک در کرج فعال است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …