سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

زاکانی: دولت من دولت اصلاح و اقدام است

علیرضا زاکانی روز جمعه در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه استانی صدا و سیمای البرز با اشاره به اینکه با یک انتخاباتی روبرو هستیم که نقش سرنوشت سازی در آینده ما دارد، افزود:  بالغ بر ۸۵ درصد منابع کشور در دست رییس جمهوری است و آنچه که مشاهده می کنیم زیبنده ملت ایران نیست.

وی اضافه کرد: اسلام عزیز، ایران متمدن، رهبری آگاه، مردم خوب، نخگبان شایسته، جوانان پرشور، زنان و همه و همه امکانات بزرگی برای ما است که اگر دقت کرده و از آنها به خوبی استفاده کنیم علاوه بر اینکه مرتفع کننده بسیاری از مشکلات خواهند بود بلکه می توانیم راه ها و گام های بلندی را نیز برداشت.

زاکانی با بیان اینکه برخوردار از اسلام عزیز هستیم گفت: ما برخوردار از یک تمدن با پیشینه چند هزار ساله، اقوام به عنوان  گل های سربلندایران اسلامی، مذاهب و اقلیت ها هستیم که بنده تمام اینها را برای خود یک فرصت بزرگ می دانم.

وی ادامه داد: در تعجب هستم که چگونه می توان چنین ظرفیت های عظیمی را داشت اما به آن بی دقتی کرده که  محصول این بی دقتی شرایطی از جمله فقر، فساد، تبعیض، نداشتن مسکن و مشکلاتی از قبیل که به دلیل تورم و امثال آن باشد که  بر گرده و معیشت مردم سنگینی ایجاد می کند.

زاکانی با بیان اینکه این تعارض را بایستی برطرف کرد اظهار داشت: امکان حل این تعارض حضور در پای صندوق های رای است، بدین منظور نخستین نکته که عنوان می کنم این است که پای صندوق های رای حاضر شده و با رای خود سرنوشت ملت را رقم بزنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک راهی را طی کردیم اما اشتباه بوده، ما فکر کردیم البته ما نه، دولت موجود فکر کرده که از طریق خارج امکان حل مشکلات وجود دارد، تحریم یک استراتژی دقیق و انتخاب شده توسط آمریکا برای برخورد با ملت رشید ایران است، انسان که نباید از دشمن انتظار خوبی داشته باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دشمن دشمنی می کند در این بین ما بایستی عقلانیت داشته باشیم و راه درست را انتخاب کنیم.

زاکانی ادامه داد: به همین منظور در ابتدا کاری که انجام خواهم داد این نگاه را با توجه به ظرفیت های بی شماری که در کشور وجود دارد تغییر خواهم داد، ظرفیت هایی که بایستی به آنها تکیه و آنها را یک پلی برای رشد، پیروزی، پیشرفت و رفع مشکلات مردم قرار داد.

وی با اشاره به وجود تورم در کشور عنوان کرد: تورم موجود که کمر ما و ملت را می شکند نباید انتظار داشت که حال و رمقی برای ملت بماند، با پنج الی ۶ سال افتخار دولت مسکنی که بنده نساخته ام و وزیر گذشته راه و ترابری این دولت آن را بیان می کرد نباید انتظار داشت که لبخند بر لبان مردم بیاید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم در فشار هستند به همین منظور بایستی این رویکرد را تغییر و یک طرح نویی درافکند، که این طرح شامل این باشد که ما توانمندی های داخلی را اصل قرار داده و از تمام  ظرفیت های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه دولت بنده، دولت اصلاح و اقدام و نه طرح و شعار است تصریح کرد: با اقدام دقیق و فکورانه و اصلاح امور ما مسیری را انتخاب خواهیم کرد که ظرفیت های داخلی به ظهور و بلوغ برسد، در داخل کشور به دنبال این هستیم که با عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت زمینه تحقق افتخارات و کسب میزان بالایی از استقلال برای کشور و آزادی را برای ملت به ارمغان بیاوریم.

زاکانی ادامه داد: به هر حال جمهوری اسلامی بایستی متضمن آزادی، استقلال، عدالت و معنویت باشد تا بتواند ایران قوی و پیشرفته در منطقه و جهان سرآمد کند.

وی گفت: به جوانان، زنان، اقوام، دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید، صنوف به همه و همه ظلم می شود چرا که کشور  بر مدار علاقنیت و درست توسط کشور اداره نمی شود، پس شما این می توانید تغییر بدهید بسم الله، پس اکنون که قرار است تغییر یابد نباید تنها به رویکرد کفایت کرد بلکه سنگ بنای اولیه است که باید درست شود.

نامزد سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: نکته دوم این است که ما در این مسیر نیازمند این هستیم که تمام ابعاد را ببینیم، کشور را نمی توان تک بعدی ساخت و کشور نباید یک شکل کارتونی به خود بگیرد مانند یک سربزرگ و یا دست کوچک بلکه باید متناسب سازی شود.

زاکانی افزود: برای متناسب سازی کشور ما چهار رویکرد تحولی را انتخاب که رویکرد اول اقتصاد و مدیریت است، به این دلیل که امروز جان همه به لبشان رسیده و فشار آنقدر بر گرده مردم بالا است که کمر مردم در حال شکستن است اما کو گوش شنوا و کو گوش بینا.

وی ادامه داد: دولت و رییس جمهوری بارها اعلام کردند که همه چیز خوب است، یا نمی بینید و یا نمی خواهید که ببینید در واقع یا کسی در خواب است که می توان بیدارش کرد و یا کسی خود را به خواب زده که به هیچ وجه بیدار نشدنی نیست.

زاکانی با بیان اینکه فوریت ما اقتصاد مدیریت است تصریح کرد: در این فوریت اساس را بر جهش تولید گذاشته ایم، به عبارتی جهش تولید برای ما اولویت، اولویت و اولویت بوده و برای ما از یک فوریت بالا برخوردار است که در کنار جهش تولید به دنبال این هستیم که کشور را بر مدار شایستگی اداره کنیم.

وی ادامه داد: همچنین به صورت شفاف توجه مان به حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک داریم و در کنار آن دقت مان به تمرکز زدایی است، بدین معنی که یک عده ای در تهران نشسته و فکر می کنند و تصورشان این است که برای تمام کشور می توانند تصمیم  و جای همگی می توانند فکر کنند که این فکر غلطی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۳ سال در مجلس سابقه بستن بودجه را دارم خاطرنشان کرد: در این ۱۳ سال اعتباراتی که ما درنظر می گیریم بر چهار دسته ملی، ملی- استانی، اعتبارات وزارتخانه ها و اعتباراتی که به استان ها داده می شود در این بین سهم استان ها ۱۰ درصد است، سهمی که مستقیم داده می شود و شورای برنامه ریزی استان و شهرستان ها برای آن تصمیم می گیرد.

زاکانی افزود: ۹۰ درصد اعتبارات خارج از استان تصمیم گیری و ۱۲ درصد ماده ۷۵ قانون محاسبات عمومی پولی است که ما به وزارتخانه ها می دهیم و وزارت به استان می دهد و بعدها به عنوان یک نماینده و یا شورای برنامه ریزی که دستگاه مربوطه در کجا هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه ۷۸ درصد اعتبارات ملی و ملی – استانی است گفت: از قبل برای آن تعیین تکلیف شده که این چیزی است که باید شکسته شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در استان ها به دنبال بازآمایش مجدد هستیم گفت: این بازآمایش باید بتواند توانمندی های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در هر نقطه مشخص و مبتنی بر آن ما بتوانیم ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار بدهیم.

زاکانی افزود: بر این اساس اختیارات ویژه برای اداره شهرستان، هزینه کرد، انتقال اعتبارات به شهرستان ها، اختیارات ویژه برای بهره مندی نخبگان شهرستان ها و به میدان آوردن آنها فراهم کنیم، چرا که در صورتی که این تمرکز گرایی صورت بگیرد امکانی فراهم می شود که بیش از ۴۵۰ نقطه کشور با یکدیگر مسابقه می دهند.

وی عنوان کرد: البته اگر در هر نقطه ای نیز امکانی وجود دارد مهم تر از هر چیزی این است که آن امکان با اولویت در همان نقطه مد نظر قرار گرفته، حق و حقوق به مردم داده شود و پس از آن به سمت کشور و سایر نقاط داده شود.

زاکانی تاکید کرد: چه بسیار مکان هایی که در کنار معادن هستند خاک آن معادن را می خورند اما از مواهب آن بی بهره هستند و چه افرادی که در کنار نفت سکنی گزیده اند و نفت را ما استخراج و صادر می کنیم و در عمل آن آن نقطه از حداقل ها محروم است که به این ظلم ها باید پایان داد.

وی ادامه داد: ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم امکانی را ایجاد می کند که مالیات در همان محل گرفته و هر شرکتی در محل خودش مالیاتی که پرداخت می کند را خود مردم از آن مالیات یک بخشی اش را سهم بگیرند، این مالیات نباید در کوچه و پس کوچه های دولت و یا تهران معامله و شرکت ها اینجا مفسده انگیزی کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تمرکز زدایی این امکان را می دهد که بتوانیم از قاعده هرم اجتماعی تحول بزرگی را رقم بزنیم گفت: همچنین در همین بخش اقتصاد و مدیریت گام بعدی مان در جهت مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بوروکراسی اداری است، در واقع دولت الکترونیک جنبه های بوروکراسی اداری،تمرکز زدایی نیز امکان دادن اختیارات و مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز که توسط دولت الکترونیک و شفافیت پیشگیری می شود را فراهم خواهد ساخت.

زاکانی با بیان اینکه به طور قاطع با مفسدان برخورد خواهد شد تصریح کرد: بنده ۲ دهه تجربه برخورد با مفسدان را دارم، با معاون رییس جمهوری، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رییس جمهوری و افراد مختلفی برخورد کرده ام برای اینکه متوجه بودم که نباید ضعیف کشی کرد چرا که ضعیف کشی کردن حاصلی نخواهد داشت.

زاکانی با بیان اینکه بایستی ریشه فساد را از خاک بیرون کشید عنوان کرد: تمام این اسامی که عنوان کردم و بیش از این افراد شاکیان بنده در دادگاه ها بودم برای اینکه اجازه ندهم که حق مردم خورده شود و با افتخار از این مسیر  سربلند بیرون آمده ام.

وی ادامه داد: امروز موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی بزرگ جدی، لختی و سستی در بدنه دولت جدی است، اولین اقدام من اصلاح خود دولت است چرا که اگر بتوانیم خود دولت را اصلاح و آن را چالاک و سبک کرده و عناصر خدوم در دولت، کارکنان و مسوولان دست به دست هم داده و یک انقلابی را در دولت آغاز کنیم یک امکانی فراهم خواهد شد که از جلوی تولید کنار رفته، در خدمت بخش خصوصی و دولت قرار گرفته و بتوانیم با شفافیت این مسیر را دنبال کنیم.

زاکانی با بیان اینکه امیدوارم با دست در دست یکدیگر قرار دادن تجربه نوینی در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشیم خاطرنشان کرد: ما یاد گرفته ایم که جوانمرد باشیم و به شما مردم نامردی نکنیم، آنهایی که نگاه ابزاری به اقوام، مذاهب، بانوان، جوانان، هنرمندان وورزشکاران دارند این کار بسیار زشت است که در این رابطه به طور قطع بنده پرهیز خواهم کرد.

وی ادامه داد: تکیه دولت به ملت است و با مشارکت و انسجام شما ملت امکانی را با یک نهاد سازی نوین فراهم خواهم کرد که اول کسی که نیازمند شما بشود دولت باشد و با شبکه سازی و بهره مندی از نخبگان ملی و محلی و بهره گیری از ظرفیت های مردمی نظارت بر دولت و رییس جمهور یک امری عادی و طبیعی شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به عبارتی اگر نظارت مردم بر دولت و رییس جمهوری نباشد، اما امروز به هیچ وجه رییس جمهوری نظارت پذیر نیست و حتی از نمایندگان مجلس نمی پذیرد، بنده مجلس را راس امور دانسته و می دانم و تعامل خوبی که با مسوولان، دستگاه قضایی و مجلس خواهیم داشت یک انسجام و رشد جدی را در جامعه رقم خواهد زد.

زاکانی ادامه داد: این در حالی است که در بعد مردمی، مردم را آقا، سالار و ناظر خود دانسته و با یک نهاد سازی نوین امکانی را فراهم خواهیم کرد که از شنبه تا چهارشنبه مسوولان پاسخگوی معترضان باشند، اصل هشت قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر به مسوولان مهم ترین جز این اصل و اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات نسبت به امورات اجتماعی یک امر پذیرفته شده که ما این را نهادینه و عادی خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل ما این است که قانون اساسی اجرا نمی شود تاکید کرد: موضوع مسکن و اشتغال از مسایلی است که در جهش تولید حل خواهد شد، در سال نخست شما یک تغییر ملموسی را احساس خواهید کرد و چهار سال بعد یک صورت جدیدی در کشور خواهید دید.

زاکانی گفت: امیر کبیر سه سال و ۲ ماه کار کرد اما افتخار بزرگی برای کشور و جامعه ایجاد کرد و این ما هستیم که بایستی این مسیر را طی و ادامه بدهیم، بنده در این ۲ دهه و پیش از آن در دوران جریان دانشجویی نقاط مختلف کشور را رفته ام، حداقل چهار بار به استان ها و برخی شهرستان ها رفته و از نزدیک با معضلات و مشکلات مردم آشنا هستم.

وی ادامه داد: از امروز یک سایت بالا آمده که در آن مشکلات تک تک شهرستان ها را احصا کرده که تحقیقی بیش از یک ساله است که مردم و نخبگان می توانند این سایت را دیده و اگر مشکل دیگری داشته باشند این امکان وجود دارد که آن را جایگزین کنند.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه یک تحقیق مفصل است اظهار داشت: این تحقیق یک کار نخبگانی و مفصل است و این امر مهیا شده در همین راستا تغییر و تحول زمینه آن آماده و این ما هستیم که باید دست به دست هم بدهیم، بنده نوکر شما هستم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های استان البرز گفت: البرز که به ایران کوچک لقب گرفته یک دنیا ظرفیت و امکان در آن وجود دارد اما سایه تهران بر روی این استان افتاده و نیازمند یک توجه ویژه است که در پس این سایه غفلتی نسبت به البرز صورت نگیرد.

زاکانی افزود: بنده بیش از ۲  سال در لشکرهمیشه پیروز سید الشهدا توفیق حضور در دفاع مقدس و در گردان تخریب داشتم و از نزدیک یک پیوستگی عاطفی بین خودم و رزمندگان البرزی را تجربه کردم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: البرز ظرفیت و توانمندی های بسیاری دارد که بر این ظرفیت ها اندکی واقف هستم، بزرگانی چون حضرت آیت الله طالقانی، جلال آل احمد و شهدایی چون شهیدان آجرلو و سایر بزرگان مفاخر این استان هستند، شهرک های صنعتی، سیمین دشت و بهارستان و کارگران زحمت کش این شهرک ها و یا موارد متعددی که در خود این استان وجود دارد امکانی را فراهم کرده که اگر توجه ای خاص به این استان شود، البرز این قابلیت را دارد که به عنوان یک استان کلیدی و مهم جنبه های ایران کوچک را در درون خود متجلی کند.

زاکانی گفت: همچنین این استان به دلیل داشتن اقوام مختلف و حضور یک بافت متنوع شرایطی را فراهم کرده که این فرهنگ های مختلف در کنار هم یک فرهنگ جمعی را به نمایش بگذارند که توجه به آن و دقت در پیشرفت استان می تواند برای هر دولتی یک راهگشایی اساسی ایجاد کند.

زاکانی اضافه کرد: امروز فوریت کشور اقتصاد و مدیریت است، همچنین در حوزه فرهنگ و اجتماع نیازمند دقت به تعلیم و تربیت، خانواده و جمعیت، توسعه سلامت، نشاط، رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در حوزه مدیریت به دنبال تمرکززدایی هستیم که در قالب آن خود شهرستان ها محور تلاش و کوشش قرار بگیرند و در حوزه فرهنگ و اجتماع هدف مان این است که علاوه بر تحکیم خانواده و ایجاد تسهیلات برای ازدواج شرایطی ایجاد شود که در حوزه سلامت افراد به جز درد بیماری درد بی پولی نکشد.

زاکانی گفت: به همین منظور بسته جامعی را به عنوان یک معلم کوچک و پزشک متخصص آماده کرده ام که با واقف بودن به اجزای نظام سلامت این بسته آماده شده تا مردم چنین وضعیت سخت و دشواری نداشته باشند.

وی افزود: در حوزه معیشت نیز یک بسته ۶ قسمتی مهیا شده که با بازتولید ثروت توزیع مناسب آن نیز صورت بگیرد که ما فقر مطلق را در سال اول در کشور ریشه کن کنیم که این به طور کامل شدنی است، اعتبارات و امکانات آن نیز به صورت کامل در درون بودجه وجود دارد و در کشور نیز هست.

زاکانی ادامه داد: پروژه هایی که ارائه می دهم پروژه هایی است که از مهرماه قابل پیگیری و اجرا بوده و در آنها ریشه فقر مطلق در کشور از بین برده خواهد شد و از سوی دیگر با باز توزیع تولید صورت خواهد گرفت و همچنین آن خلق ثروتی که در حوزه جهش تولید انجام می شود متناسب سازی شده و تمام مردم از آن بهره خواهند برد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار اینکه امروز صاحب مسکن شدن یک رویا و یک خاطره ای از گذشته است اما در دولت اصلاح و اقدام خود را متعهد و مصوبه مجلس که چهار میلیون مسکن در طی چهار سال است را دنبال و در کنار آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه نیز برای زوج های جوان و اقشار محروم به عنوان خانه های حمایتی بسازیم تا به صورت موقت در آنها اسکان تا بار مسکن از درون زندگی افراد خارج شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در تهران ۵۸ درصد حقوق افراد بابت مسکن ۷۵ متری هزینه می شود که البته در کرج نیز وضعیت به همین شکل است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه به دنبال اصلاحات ساختاری و اقتصادی هستیم خاطر نشان کرد: بهره مندی از فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک برای ایجاد شفافیت و مبارزه فساد از دیگر برنامه های ما است و از دیگر برنامه ها توسعه و رونق تعلیم و تربیت و دقت ویژه در آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه ها و هم تلاش مان معطوف به تحکیم خانواده و افزایش جمعیت است، چرا که در یک بحران جمعیتی به سر می بریم و جامعه ما در حال رفتن به سمت پیری که به هیچ وجه زیبنده جامعه ما نیست که از یک جامعه مولد تبدیل به یک جامعه مصرف کننده شویم.

وی در ادامه به موضوع امنیت اشاره و افزود: در حوزه سیاست و امنیت نیز نیازمند این هستیم که آزادی های مردم را پاس بدانیم، به صورت صریح در مناظرات بیان کرده ام که توجه به حریم خصوصی و صیانت از آن برای بنده یک امر حیاتی است، معمار کبیر انقلاب و رهبر بزرگ انقلاب هر ۲ بر این موضوع تاکید داشته و بیانیه هشت ماده ای امام(ره) در سال ۶۱ و تاکیدهای مقام معظم رهبری همگی مبنی بر صیانت از حریم خصوصی است.

زاکانی گفت: با تمام وجود در برابر تعدی کنندگان خواهیم ایستاد، صیانت از حریم عمومی و دقت بر اینکه در جامعه قانون را ملاک و میزان قرار داده تا بر اساس آن حرکت کنیم یک امر ضروری است، حرکت در مسیری که دولت در یک محفظه شیشه ای مورد نظر قرار مردم قرار گرفته و این حق نظارت و اعتراض را بپذیریم یک امری است که برای آن می خواهیم نهادینه سازی کنیم، در واقع صیانت از آزادی های مدنی یک امر قطعی است.

وی ادامه داد: پس از آن ایجاد زمینه مردم سالاری و انسجام امکانی را فراهم می کند که مردم آقا، سرور و سربلند در جامعه باشند و مسیری را برویم که ماحصل آن که کشور که متعلق به مردم است توسط اراده مردم به دست خادمان آنها که مسوولان هستند اداره شود، ما رهبری فرزانه و عزیز داریم، اسلام و مکتبی بزرگ، ایرانی متمدن، مردمی خوب و نخبگان عزیز داریم که وضع فعلی زیبنده نیست و بایستی یک کار جدی دنبال و امیدوار هستم در کنار هم یک فصلی نوین برای کشور و استان البرز ایجاد کنیم.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیست و هشتم خرداد برگزار می شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …