چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

رییس بسیج عشایر: عشایر پاسداران هویت و حافظان اسلام هستند

سرهنگ پاسدار «احمد سعیدی» روز دوشنبه در همایش تقدیر از عشایر، شبانان وگله داران استان البرز که در اردوگاه ایثار کردان واقع در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که «عشایر وفادارترین افراد به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند»، افزود: تاریخ جامعه عشایر سراسر شکوه، ایثار، شهامت، دفاع از مرزها و اسلام بوده و در دو جنگ دفاع مقدس و اقتصادی نقش آفرینی ویژه ای داشته اند.

وی اظهار داشت: عشایر در تامین امنیت غذایی کشور نقش آفرینی می کنند به طوری که بیش از ۴۶ درصد گوشت دام سبک کشور را تامین می کنند.

سعیدی با بیان اینکه جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر حدود ۵۰ درصد گوشت دام سبک را برای ۸۰ میلیون جمعیت کشور تامین می کند، گفت: ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور را هم عشایر تامین می کنند.

عشایر میراث داران و میراث بانان فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی هستند

سعیدی به تامین و تولید محصولات باغی و لبنی کشور نیز اشاره کرد و افزود: نقش های دیگری از آنان نیز مغفول مانده در حالیکه آنان میراث داران و میراث بانان فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی هستند.

رییس سازمان بسیج عشایر ایران ادامه داد: گویش ها و لهجه هایی که امروز در کشور ما مرسوم است و لباس عشایر خرده فرهنگ هایی است که در نهایت منجر به تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی ما خواهد شد.

وی با اشاره به وجود عشایر در ۵۹ درصد از مساحت جمهوری اسلامی ایران که منجر به امنیت پایدار مرزها در کشور شده، اضافه کرد: این ها نقش های بی بدیلی است که عشایر امروز ایفا می کنند لذا در کنار تمام نقش ها و خدمات نقش آفرینی های عشایر، مشکلاتی بر این جامعه غالب شده که منجر به نارضایتی آنان شده است.

وی کمبود و گرانی نهاده های دامی در اقصی نقاط کشور و مشکلات خشکسالی و کم آبی و همچنین مشکلات فرزندان عشایر در حوزه آموزش که با عدالت آموزشی مورد مطالبه مقام معظم رهبری فاصله زیادی دارد را از جمله این مشکلات دانست.

کمبودها و نارسایی ها در جامعه عشایری شایسته نیست

سعیدی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر فرزندان عشایر از وضعیت پیش آمده در آموزش خسارت دیده اند، گفت: یکی دیگر از مشکلات این قشر گرانی و کمبود واکسن است که در سال های اخیر منجر به نارضایتی آنان شده است.

وی با بیان اینکه در کنار تمام خدماتی که جمهوری اسلامی به عشایر داشته است در اصل محوری و اصول عدالت فاصله وضع موجود با مطلوب زیاد است، اظهار داشت: وضعیت موجود و نارسایی ها و کمبودها شایسته نظام جمهوری اسلامی و در خور شان عشایر نیست.

سعیدی اظهار امیدواری کرد که در دولت مردمی سیزدهم و رییس جمهور که در استان ها به سیاه چادرها سر زده اند در امور مختلف فرهنگی، مهارتی، آموزشی، بصیرتی و زیرساختی و معیشتی در جامعه عشایر حضور یافته و ایفای نقش کنند.

وی  با ابراز تاسف بر اینکه خلاء دستگاه های فرهنگی در جامعه عشایر مشهود است، گفت: خلاء حضور دستگاه های فرهنگی دیده می شود که نمی توان گفت متولی تقویت فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی در جامعه عشایری کیست.

سعیدی افزود: گفتمانی در جامعه عشایر به عنوان گفتمان خدمات رسانی و محرومیت زدایی راه اندازی کرده ایم که در عرصه های مختلف همچون آب رسانی که در مضیقه بوده اند احیای قنوات و اهدای تانکرهای آب را داشته ایم.

وی اظهار داشت: در اعزام گروه های پزشکی و دامپزشکی، مسایل فرهنگی و برگزاری جشنواره ها و یادواره ها، ساخت آبشخور دام و حمام ضد کنه و کانال آب و اهدای جهیزیه به جوانان عشایر نیز اقدامات خوبی انجام شد.

وی گفت: در استان البرز نیز ظرفیت های بزرگی در عشایر وجود دارد که تولید سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، هفت هزار تن شیر و هزار و ۲۰۰ تن محصولات لبنی بسیار قابل توجه است که لازم است بسیج عشایر در این استان راه اندازی شود.

رییس بسیج جامعه عشایر ایران افزود: در راستای تبیین نقش عشایر در دفاع مقدس، عشایر به عنوان اولین افرادی بودند که در دفاع مقدس در خط مقدم حضور یافتند و با تمام امکانات مادی و معنوی خود دژهای محکمی را در برابر هجوم دشمن بعثی و سرتا پا مسلح ایجاد کردند و منجر به این شد که در مرزها که یگان دفاعی به معنای امروزی نداشتیم از کشور دفاع کنند.

کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر به میزبانی ایل بختیاری برگزار خواهد شد

وی به نقش عشایر در تمام عرصه ها همچون دفاع مقدس اشاره کرد که مغفول مانده و تصریح کرد: در راستای تبیین و تجلیل از نقش عشایر در دفاع مقدس کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر را در سال آینده در دستور کار داریم که در استان چهارمحال و بختیاری به میزبانی ایل بزرگ بختیاری برگزار خواهد شد.

وی گفت: تمام عشایر با تمام امکانات خود در دفاع مقدس پشتیبانی دفاعی و مالی کردند و علیرغم اینکه عشایر بیشترین پشتیبانی ها را از دفاع مقدس داشتند ولی نقش آن ها از حیث اطلاعات و آمار مغفول مانده است.

سعیدی افزود: اگر نقش عشایر و پدران نسل حاضر مغفول بماند فرزندان عشایر که فرزندان رشید این انقلاب هستند آن اهتمام و حدیتی که باید داشته باشند را شاید نداشته باشند و اگر بخواهیم فرهنگ دفاع مقدس را ترویج دهیم باید نقش تمام اقشار تبیین و ترویج شود و به اطلاع نسل حاضر رسانده شود.

وی یادآور شد: خدماتی که جمهوری اسلامی به عشایر داشته قابل مقایسه با زمان پهلوی نیست به طوریکه نگاه پهلوی به عشایر تبعید و تحقیر بوده و کمبودها و نارسایی های امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست.

رییس بسیج جامعه عشایری مهمترین خدمت به عشایر را هویت دهی به آنان دانست.

در پایان این همایش علاوه بر تجلیل از عشایر و گله داران استان البرز، از خانواده شهدای عشایر البرز قدردانی شد و عبدالله عبداللهی به عنوان مرتعدار نمونه البرز معرفی شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …