شنبه , 8 اردیبهشت 1403

آبخیزداری البرز: بدنبال تعیین تکلیف طرح‌های مرتعداری هستیم

«حامد فرضی» روز دوشنبه در همایش تقدیر از شبانان، گله داران و عشایر استان البرز که در اردوگاه ایثار واقع در منطقه کردان ساوجبلاغ برگزار شد با بیان اینکه ظرفیت مراتع متناسب با دام است، افزود: بایستی این ظرفیت سازی به گونه ای تدوین شود که خسارتی متوجه مراتع نگردد.

وی با قدردانی از مسوولان امور عشایری در ساماندهی ورود و خروج دام ها از مراتع، اظهار داشت: در فروردین ماه ورود دام را به مراتع خواهیم داشت و باید کمک شود تا این عرصه ها به عنوان منبع ارتزاق مرتعدار باشد و به درستی از آن استفاده شود.

فرضی تعیین تکلیف طرح های مرتعداری را از مواردی دانست که به شدت دنبال می شود، گفت: همواره تعلق خاطری بین مرتعدار و مرتع ایجاد می شود ضمن اینکه صنایع جنبی و اشتغال جنبی برای مرتعدار ایجاد می کند.

وی افزود: مراتع فقط به عنوان تامین کننده علوفه دام در نظر می گیریم در حالیکه فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد مراتع علوفه مورد نیاز دام را تامین می کنند.

فرضی با بیان اینکه معدل گیاهان دارویی که در تمام دنیا خرید و فروش می شود حدود ۵۰ میلیارد دلار تراز اقتصادی آن است، تصریح کرد: کشور ما با این استعدادی که در مراتع دارد گیاهان دارویی را به صورت کاملا ارگانیک تولید می کند و جزو یکی از بهترین ها در دنیا است.

البرز بالاترین سرانه دام در کشور را دارد

مدیر امور عشایری استان البرز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در استان البرز ۸۶۰ خانوار، ۵ هزار نفر جمعیت و ۳۲۱ هزار واحد دامی وجود دارد، گفت: استان البرز از لحاظ سرانه دام بالاترین سرانه در کشور را دارد.

«علی نقدی بازنشین» افزود: عشایر ضعیف در البرز نداریم ولی در عین حال تولیدکنندگان پرتلاشی هستند که نیاز به پشتوانه دارند.

وی با بیان اینکه دو موضوع در جامعه عشایری داریم که یکی چگونگی تولید و عرضه تولید است، اظهار داشت: زندگی عشایری وابسته به مرتع است و محدودیت مراتع در استان به دلایلی داریم که محدودیت های جدیدی هم مثل گسترش شهرها و از بین رفتن میان بندها و شهرک سازی را هم روبرو هستیم.

نقدی بازنشین گفت: تولیدکنندگان پرتوان ما نیاز به علوفه جایگزین دارند در زمانیکه نمی توانند از مرتع استفاده کنند.

وی یکی از مشکلات عشایر را بازار تولیدات دانست و افزود: عشایر تولید می کنند ولی بازار ندارند؛ در زمینه دامپزشکی و تامین دارو برای عشایر مشکلی نداریم ولی قیمت دارو بالاست که نیاز به یارانه دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …