جمعه , 7 اردیبهشت 1403

روزهای تیره کرونایی البرز

چهار موج پیشین کرونا به این اندازه روزگار البرز را تیره و تار نکرد، حتی لحظه ای آرامش برای امدادگران اورژانس در البرز باقی نمانده و ماموریت های پشت سر هم در طول شبانه روز خستگی عمیقی بر جسم و جان امدادگران اورژانس و کارکنان درمانی وارد کرده است.

این روزها آنطور که شواهد نشان می دهد و مسوولان نیز بر واقعیت امر صحه می گذارند، اوضاع کرونایی البرز به مراتب بدتر از موج های قبلی کرونا است ، دلتا با سرعت به دل جمعیت عادی انگار می زند و هر روز ده ها نفر را به مراکز درمانی می کشاند تا جایی که بیش از سه برابر موج های قبلی شمار مراجعه کنندگان روزانه  افزایش پیدا کرده است.

گویی گوش شنوایی برای شنیدن توصیه های بهداشتی وجود ندارد و بسیاری حتی اصناف ماسک های خود را کنار گذاشته و طبق گزارش های رسمی میزان رعایت پروتکل ها در استان البرز به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

بسیاری از افراد از جمله کارکنان دستگاه های اجرایی و واحدهای صنفی در این روزها به یکباره در کنج خانه ها یا بیمارستان ها با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می کنند و در این موج سهمگین دلتا اغلب مبتلایان به صورت دسته جمعی یا خانوادگی به امدادرسانان و بیمارستان ها سپرده می شوند.

انبوه جمعیت کرونایی در بیمارستان های البرز بیانگر شیوع موجی به مراتب خطرناک و سنگین است که برخلاف موج های گذشته هنوز تصمیمی قطعی برای اعمال محدودیت های شدید در استان گرفته نشده است.

اگرچه رفت وآمد خودروهای غیر بومی به البرز متوقف شده اما زندگی به روال عادی و شلوغی خیابان ها و مکان های عمومی خود بستر را برای شعله ورتر  شدن دلتا فراهم کرده و از سوی دیگر عرصه بر بخش درمان تنگ تر شده است.

از دیگر سو افزایش شمار بیماران سرپایی کووید۱۹ موج نگرانی را برای بالا رفتن تعداد بستری ها و مرگ و میرهایی کووید۱۹ در البرز  در روزهای آتی به وجود آورده به طوریکه سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز ضمن هشدار در خصوص وضعیت کرونایی استان از مسوولان اصناف برای تعطیلی واحدهای صنفی و بازار تقاضای کمک کرده است.

با این اوصاف مسوولان بهداشتی درمانی و اجرایی البرز تا تصمیم گیری قطعی برای اعمال محدودیت از مردم می خواهند طبق جدول اعلامی برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند ضمن آنکه ماندن درخانه ها و یا استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده با رعایت فاصله اجتماعی در مکان های عمومی را اولویت قرار دهند.

تجهیز کلینیک های درمانی برای کمک به درمان بیماران 

روزهای تیره کرونایی البرز

 دکتر مهرداد بابایی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا  می گوید : در موج های قبلی کرونا برای بیماران بیمارستان صحرایی پیش بینی کردیم اما با توجه به شرایط  جدید راه اندازی بیمارستان صحرایی نیازمند امکانات جانبی و نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: محدودیت امکانات بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه سبب شد تا مردم در موج های قبلی از این مراکز استقبال نکنند.

بابایی اظهار داشت : در موج پنجم کرونا با توجه به اینکه از تمام ظرفیت های بیمارستانی استفاده می کنیم به سمت فعال شدن کلینیک های پزشکی پیش می رویم؛ کلینیک های درمانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها وجود دارد که تجهیز آنها برای بستری کردن بیماران کووید۱۹ در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز  با اشاره به اینکه سپاه استان برای تجهیز ۲ کلینیک درمانی خود جهت پذیرش بیماران بستری کووید ۱۹ اعلام آمادگی کرده است ، گفت: هر دستگاه دیگری که کلینیک  درمانی داشته باشد می بایست از ظرفیت آنها برای بستری موقت بیماران استفاده  شود.

این مسوول اظهارداشت: بیمارانی که نیاز به تزریق دارو و سرم دارند اما نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان را ندارند در کلینیک ها درمان می شوند؛  بیماران در کلینیک های بستری موقت دارو را دریافت می کنند و ادامه درمان را در منازل سپری خواهند کرد که باید هر روز دارو دریافت کنند.

وی گفت: با اجرای این طرح بخش عمده ای از بار بستری بیماران ها مدیریت می شود و روند درمان بیماران کووید ۱۹ بهتر خواهد شد؛ اکنون دانشگاه  علوم پزشکی البرز دارای چهار کلینیک ویژه درمانی است که به تدریج باافزایش بستری ها وارد مدار می شوند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز افزود: بخشی از بار بیماران اورژانسی غیر کرونایی رابیمارستان های خصوصی پوشش می دهند و بخشی از تخت ها به بیماران قلبی و زایمان  اختصاص یافته  که می بایست تعداد بیشتری از بستری های کرونایی را مدیریت کنند.

وی بیان داشت : حدود ۲ هفته است که طبق بخشنامه در هیچ بیمارستانی عمل جراحی غیر اورژانسی و غیر ضروری در بیمارستان های خصوصی و دولتی انجام نمی شود.

مردم البرز واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند

روزهای تیره کرونایی البرز

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونای استان البرز با اشاره به افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان، گفت: انتظار می رود مردم البرز واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند. مراجعه روزانه مبتلایان کووید ۱۹ به مراکز  بهداشتی درمانی  البرز به بیش از سه هزارو ۷۰۰ نفر رسیده که نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود گروه های سنی مجاز برای دریافت واکسن در اسرع وقت در سامانه غربالگری سلامت وزارت بهداشت به نشانی  salamat.gov.ir  ثبت نام کنند.

این مسوول با اشاره به اینکه تا کنون ۵۰۰ هزار دز واکسن  کرونا در استان البرز تزریق شده است، گفت: هیچ عوارض خطرناکی ناشی از تزریق واکسن در این استان برای برای دریافت کنندگان واکسن مشاهده نشده است.

بابایی اظهارداشت: متولدین سال ۱۳۴۹ و قبل از آن  می توانند برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند؛ افرادی که مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ هستند از دریافت واکسن پرهیز کرده و آن را به زمان مناسب موکول نمایند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز گفت : مردم باید در همه شرایط پروتکل ها را رعایت کنند و اگر کمترین علائم شبیه سرما خوردگی داشتند بهتر است که واکسن را دریافت نکنند تا علائم برطرف شود.

وی افزود: برای دریافت واکسن پیامک ارسال نمی شود و مردم باید خودشان در سامانه وزارت بهداشت برحسب سنین اعلام شده نام نویسی کنند.

وی با یادآوری این نکته که اکنون روزانه بیش از  سه هزارو ۷۰۰ نفر مراجعه سرپایی به مراکز درمانی البرز داریم ، گفت:  این آمار نشان دهنده آن است  که در روزهای آینده شمار بستری ها و فوتی های ناشی از ویروس کرونا  در البرز به شدت افزایش خواهد داشت .

بابایی گفت : با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستان های البرز با  سیر صعودی بستری ها  مواجه هستیم و اکنون به  سختی تخت برای بیماران کرونایی فراهم می شود.

وی ادامه داد: هرچند تعدادی تخت برای زمان اضطراری داریم اما  نگرانی ها  زیاد است و باید مردم تصمیم بگیرند، رعایت کنند در غیر این صورت نه تنها استان بلکه کشور با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهد شد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ویروس کرونا در فضای باز احتمال انتقال دارد، گفت: ویروس جهش یافته دلتا بسیار مسری تر از انواع دیگر ویروس کرونا است.

 بابایی خاطرنشان کرد: این که مردم تصور کنند  در فضای باز از خطر ویروس کرونا در امان هستند، بی احتیاطی محض است ؛ با تراکم جمعیتی که در موج پنجم کرونا در فضای باز وجود دارد انتقال کرونا به آسانی انجام می شود.

 اکنون میزان رعایت پروتکل ها توسط مردم البرز کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته و محدودیت ها اصلا در شهر رعایت نمی شود و دستگاه هایی مانند اصناف وغیره که باید رعایت کنند به این موضوع بی اعتنا هستند و وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند.

وی تاکید کرد که مردم نیز در این بخش سهل انگار شده اند و این عوامل باعث شده تا شرایط کنونی رقم بخورد.

بابایی اظهارداشت: در مراکز درمانی با توجه به پیش بینی هایی که از قبل شده بود کمبود دارو و سرم نداریم اما داروخانه های  سطح شهرها با کمبود سرم مواجه شده اند؛  با پیگیری هایی که انجام شده  هفته آینده این مشکل حل که به خاطر افزایش تقاضا ها بوده، حل خواهد شد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز بیان داشت: ۵۰ درصد ماموریت های اورژانس طی ۲ هفته گذشته در البرز افزایش داشته به طوری که تعداد ماموریت های ۲۴ ساعته از  ۴۵۰ ماموریت در ۲ هفته پیش  اکنون به ۷۵۰ ماموریت در ۲۴ ساعت رسیده است.

وی که ریاست  مرکز اورژانس و مدیریت فوریت های پزشکی البرز را عهده دار است،افزود: با این حجم بالای ماموریت نیروهای عملیاتی اورژانس استان  تحت فشار هستند و حتی فرصت نمی کنند برای استراحت  به مرکز برگردند.

طبق گزارش  دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  شمار کل قربانیان کووید۱۹ در این استان افزوده شد تا پانزدهم مردادماه جاری به چهارهزارو۸۲۲ نفر رسید.

 ۵۵ هزار و ۲۷۸  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۹ هزارو۲۰۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

اکنون حدود یک هزارو۲۸۰ بیمار کووید۱۹  در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

هشدار معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج در خصوص وضعیت تیره کرونایی در شهرستان ۲ میلیون نفری کرج ، موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

غفور قاسم پور شامگاه جمعه به خبرنگار ایرنا گفت : وضعیت کرونا در کرج نگران کننده است و این شهرستان پرجمعیت از وضعیت قرمز فراتر رفته است.

وی ادامه داد: مردم و واحدهای صنفی باید برای مهار این وضعیت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و مشاغل ۲ ، سه و چهار باید تعطیل شوند.

همچنین فعالیت سایر مشاغل باید با رعایت کامل پروتکل ها همراه باشد.

اکنون سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد قرمز تیره ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد قرمز و شهرستان طالقان استان البرز نارنجی کرونایی است.

ماندن در خانه ها ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک سه لایه مهمترین توصیه ها برای مهار دلتا در البرز است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …