چهارشنبه , 29 فروردین 1403

رئیس‌کل دادگستری استان البرز: اخذ نظر کارشناسی متخصص در پرونده‌های قضایی مهم است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   کرج،   حسین فاضلی هریکندی در مراسم تودیع و معارفه اعضای جدید هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز که در سالن شهدای قوه قضائیه دادگستری کل استان برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع کارشناسی در اجرای عدالت اظهار داشت: کارشناس در تشخیص درست موضوع در دعاوی و صدور رای صحیح و عادلانه از سوی قاضی، نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه با توجه به چندین دهه تجربه در مناصب مختلف قضایی و مدیریتی کشور به صورت مصداقی به منظور آسیب شناسی و حل مشکلات اساسی دستگاه قضایی ورود کرده که یکی از مهمترین مسائل مربوط  به پرونده‌های قضایی که بارها از سوی ایشان تاکید شده موضوع کارشناسی و مشکلات مربوط به آن است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه قاضی، متخصص و عالم علم حقوق است و دارای تحصیلات و تجربیات در این زمینه است ، گفت:  صدور حکم منوط به تشخیص صحیح موضوع است و  وقتی موضوع به درستی تشخیص داده شد حکم متناسب موضوع هم به درستی صادر  می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نوع دعاوی و تخصصی بودن برخی از موضوعات اعلامی در پرونده ، قاضی جهت تشخیص موضوع دعوا که از مهمترین اقدامات در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، مطابق مقررات از روش‌های متعددی استفاده می کند که یکی از مهمترین آنها، اخذ نظر کارشناس مربوطه است.

فاضلی هریکندی با تاکید بر اینکه در موضوعات تخصصی رجوع به نظر کارشناس جهت تشخیص واقع ضروری است ، عنوان کرد: با توجه به اهمیت نظر کارشناسی و صدور حکم بر مبنای آن، رعایت امانت ، صداقت و‌ نیز سلامت کارشناس در کنار تخصص و دانش وی از اهمیت بالایی برخوردار است و نظر اشتباه کارشناس می تواند مسیر پرونده را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه برای سال جدید راهبردهای 15 گانه را در راستای تحقق «تحول و تعالی قوه قضائیه» ابلاغ کرد و بدین منظور برنامه مدونی نیز متناسب با اقتضائات استانی در دادگستری کل استان البرز تدوین شده، تصریح کرد: در تحقق برخی از راهبردهای 15گانه از قبیل کوتاه کردن زمان رسیدگی ها و اتقان آراء و احکام قضایی، نقش کارشناس بسیار مهم است. 

انتهای پیام/س

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …