پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای تغذیه در آلودگی هوا

شروع پاییز و سرد شدن هوا، هرسال با آلودگی هوا در شهرهای صنعتی همراه است ، موضوعی که تاثیر آن روی سلامت افراد به شکل یک معضل جدی در می آید و همه ما به دنبال آن هستیم که برای حل آن راه حل هایی داشته باشیم.

بایدها و نبایدهای تغذیه در آلودگی هوابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ تعداد زیاد خودرو و موتورسیکلت پرمصرف ، وسایل نقلیه سنگین با استاندارد‌های ضعیف که بیشتر با موتور‌های دیزلی کار می‌کنند از یک طرف و صنایع آلاینده واقع در حومه استان البرز همراه با زیرساخت‌های ضعیف برای توسعه عمومی حمل و نقل از سوی دیگر از اصلی‌ترین دلایل آلودگی شدید و خفه کننده هوای البرز و به ویژه شهر کرج است.

البرزنشینانی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوای بهتری را تجربه کنند ، با بدترین کابوس خود در طول روز‌های سرد، خشک و بدون باران پاییز و زمستان مواجه هستند.

هریک از ما به عنوان شهروندان مسوول، وظیفه داریم که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ، انجام تست‌های بازرسی خودرو  یا حتی کاشت درختان در مقابل خانه‌های خود، راه حلی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کنیم.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ در ادامه به ارائه برخی از راه حل‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

خوراکی های مفید در روزهای آلوده

یک متخصص تغذیه، درباره اصول تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا گفت:‌ باید در چنین شرایطی برای دفع سموم از بدن از امکانات فصل تغذیه‌ای که حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان است ، استفاده کنیم.

سیدضیاء‌الدین مظهری افزود: افرادی که دچار کم‌خونی هستند بیشتر در معرض خطرهای آلودگی هوا قرار دارند و این مساله عوارض بیشتری برای آنها دارد و رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند در بهبود آنها مؤثر واقع شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده از انار، آب انار و مرکبات به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان فراوان سیستم ایمنی را تقویت می کند و برای مقابله با آلودگی در بدن مؤثر است. همچنین مصرف شیر کم‌چرب در این زمینه توصیه می‌شود.

مظهری گفت: داشتن خواب راحت و عمیق ، پرهیز از شب‌بیداری و “صبح‌خوابی” در کمک به دفع سموم از بدن مؤثر است .همچنین افراد باید در وضعیت آلودگی هوا از ورزش صبحگاهی بپرهیزند .استفاده از مراکز ورزشی سرپوشیده یا ورزش در منزل نیز در این شرایط ، بیشتر توصیه می‌شود.

او وجود اضطراب و انتقال آن به دیگران را از عوامل مؤثر در کاهش سیستم دفاعی بدن برشمرد و گفت: این مساله سبب ترشح هورمون کورتیزون می شود و توان دفاعی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابر این توصیه می‌کنیم افراد از اضطراب ، دوری کنند.

این متخصص تغذیه افزود:‌ استفاده از مغز دانه‌ها هر چند  اندک در تقویت سیستم ایمنی مؤثر و افراد بهتر است به جای استفاده از انواع فست‌فود ، مواد غذایی مفید را مصرف کنند.

او ادامه داد: ‌نوشیدن آب در این شرایط مفید است البته نباید چند لیوان آب پشت سر هم مصرف شود بلکه آب را باید جرعه جرعه و به مرور در طول روز استفاده کرد ، تمام مواد مغذی بدن به صورت محلول در آب جذب می‌شوند و دفع سموم از بدن با مصرف بیشتر آب ، امکانپذیر است.

مظهری گفت: ‌استفاده از آب‌میوه‌های رقیق و یا طبیعی و مصرف تفاله میوه توصیه می‌شود و این مساله به ویژه در تفاله میوه‌ها جهت مقابله با سرطان‌های دستگاه‌ گوارش ، مؤثر است.

خوراکی های مضر در آلودگی هوا

نوشیدن مایعات گرم در شرایط آلودگی هوا بسیار موثر و البته بهتر است افراد در روز‌های آلودگی هوا چای کمتری بنوشند، چون درست است که آنتی اکسیدان دارد ولی به خاطر اگزالات و تانن که داخل چای وجود دارد مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی می‌تواند به ساخته شدن سنگ‌های صفراوی و کلیه منجر شود، همان طور که در بیشتر افراد سنگ‌های صفراوی و کلیه از نوع اگزالات کلسیم است یعنی چای یا غذا‌های سرشار از اگزلات را همراه لبنیات مصرف کرده اند، پس بهتر است در مصرف چای دقت کرد.

متخصصان تغذیه معتقدند در شرایط آلودگی هوا بهتر است افراد از مصرف غذا‌های سرخ شده خودداری و بیشتر غذا‌های آب پز و بخارپز مصرف کنند، غذا‌های سرخ شده ، فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده‌ای که مواد نگهدارنده دارند در این روز‌ها باید به حداقل برسد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …