جمعه , 10 فروردین 1403

درباره تب کریمه کنگو بیشتر بدانید

درباره تب کریمه کنگو بیشتر بدانیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ آقای توکلی گفت: اولین بار در سال ۱۹۴۵-۱۹۴۴ ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه و در سال ۱۹۵۶ کشف علایم مشابه در کشور کنگو منجربه شناسایی و نامگذاری این بیماری گردید و در  ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ در مطالعه در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.

او گفت: بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و عامل بیماری از خانواده بانیاویریده (Bunyaviridae) و جنس نایرو ویروس (Nairovirus) است.

آقای توکلی می گوید: ویروس در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می رود و در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه مقاومت می‌کند.

او گفت: ویروس در برابر ضدعفونی کننده‌ها خصوصا ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: انتقال از طریق گزش کنه‌ای از گونه هیالوما واز طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون و ترشحات و بافت‌های آلوده انجام می شود.

او گفت: گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، چوبداران، دامپزشکان، سلاخان، قصابان و کشتارگاه ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران بیمارستان‌ها رستوران‌ها و کبابی‌ها است.

 آقای توکلی گفت: دام‌ها به ندرت علایم کلینیکی نشان میدهند و در اثر عفونت خونی تب به مدت یک هفته در دام دوام می‌یابد و پس از آن به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می‌کند.

اهم اقدامات انجام شده در البرز

او گفت:  ۴۱۶۸ لیتر سم و توزیع بین دامداران (به صورت رایگان) از طریق رایزنی گسترده جهت جذب اعتبارات استانی و کشوری تهیه  شده است.

آقای توکلی گفت: اطلاع رسانی به دامداران، بهره برداران و بخش‌های در معرض خطر از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان در برای سمپاشی اصولی جایگاه‌ها و تکرار در فواصل دوهفته در فصول گرم و پشم چینی به موقع شده است.

او می گوید:  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیری از تب کریمه کنگو در ضوابط حمل دام و صدور مجوز‌های مربوطه
کنترل بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و عدم اجازه کشتار و ذبح غیر مجاز دام الزامی است.

به گفته مدیر کل دامپزشکی البرز برای کنترل بیماری و عدم انتقال به انسان هماهنگی لازم برای نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه ها انجام شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …