جمعه , 14 اردیبهشت 1403

دبیر کل سازمان ملل: اکنون زمان تنش‌زدایی درباره بحران اوکراین است

 دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: اکنون زمان برقراری آتش بس و بازگشت به مسیر گفتگو و مذاکره برای نجات مردم اوکراین و فراتر از آن دوری از بلای جنگ است.

 گوترش تصریح کرد: به دلیل بحران اوکراین و روسیه، دنیای ما با زمانی خطرناک مواجه شده است.

وی گفت که اگر درگیری در اوکراین گسترش یابد، جهان با مقیاس و شدت بی سابقه نیاز به کمک مواجه خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست تا به آژانس‌های بشردوستانه از جمله در مناطق تحت کنترل غیردولتی شرق اوکراین اجازه دسترسی امن و بدون مانع را بدهند.

این مقام ارشد سازمان ملل به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین خواند.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته نیز در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و بازگشت به مسیر گفت‌وگو و مذاکره شد.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: من بسیار نگران تحولات اخیر پیرامون اوکراین از جمله گزارش ها مبنی بر افزایش نقض آتش بس در مرزها و خطر تشدید تنش ها هستم.

گوترش اظهار کرد: تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوگانسک نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

وی تصریح کرد: چنین اقدام یکجانبه ای مغایر با اصول منشور سازمان ملل و همچنین مغایر با اعلامیه روابط دوستانه مجمع عمومی است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: این تصمیم همچنین ضربه مهلکی به توافقنامه مینسک است که از سوی شورای امنیت تایید شده است.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: من همچنین نگران انحراف مفهوم محافظت از صلح هستم. زمانی که ارتش یک کشور بدون رضایت کشور دیگر وارد خاک آن می شود، آنها محافظ صلح نیستند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

پیش از این اقدام پوتین، هفته قبل از آن دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواسته بود استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد. 

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …