جمعه , 31 فروردین 1403

حداقل تا ۲ سال آینده دز یادآور واکسن کرونا باید تزریق شود

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش با بیان اینکه عوامل متعددی در تعیین فاصله بین دزهای یادآور وجود دارد، افزود: تعیین فاصله بین دزهای یادآور واکسن کرونا به عواملی مانند نوع پلتفرم ها، نوع سویه های جدید، رفتار ویروس و شدت بیماری بستگی دارد. به عبارتی عوامل متعددی در تصمیم گیری برای تعیین فاصله گذاری تزریق دز یادآور واکسن کرونا دخیل هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای ورود شرکت های تولیدکننده جدید در عرصه تولید واکسن کرونا وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای شرکت های سازنده واکسن داخلی نداریم و آنها را ترغیب و تشویق می کنیم که از علم و منابع مالی خود برای تولید واکسن کرونا بهره بگیرند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با تاکید بر اینکه هر شرکتی که توانایی تولید واکسن را دارد، می تواند وارد این عرصه شود، گفت: باتوجه به تحریم علیه ایران نیاز است که از محصولات داخلی تا حد امکان استفاده کنیم و همچنین برای جمعیت هدف چند میلیونی به تعداد زیادی واکسن برای دزهای یادآور تولید کنیم.

جماعتی ادامه داد: اگر واکسن های داخلی کرونا با کیفیت مناسب و به تعداد زیاد تولید شود، می توان آنها را به کشورهای متقاضی صادر کرد. اگر تولیدات شرکت های داخلی در حد نیاز کشور باشد، در این دوران تحریم و سختی شرایط اقتصادی می توان هموطنان را بدون دغدغه واکسینه کرد.

سالمندان و گروه های پرخطر حتما دز یادآور را بزنند
وی افزود: نتایج مطالعاتی که در دنیا نشان می دهد که واکسیناسیون سبب کاهش بستری و میزان مرگ و میر می شود به همین دلیل، توصیه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ این است که مردم حتما واکسن کرونا را بزنند.
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹  تاکید کرد: در این موضوع شک و تردید وجود ندارد که تزریق واکسن کرونا سبب کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می شود.

این فوق تخصص ریه باردیگر به مردم توصیه کرد که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را حتما انجام دهند و کسانی که ۲ دز را نزده اند اقدام به این کار کنند و سالمندان و گروه های پرخطر هم حتما دز یادآور را تزریق کنند.

جماعتی با بیان اینکه علل تمایل نداشتن برخی به تزریق واکسن کرونا باید به دقت بررسی شود، گفت: این کار بر عهده وزارت بهداشت است که با اقداماتی مانند تشویق مردم، افزایش اطلاع رسانی در مورد فواید واکسن و اجرای محدودیت های هوشمند افراد ترغیب به تزریق واکسن کرونا شوند.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، تا امروز (۲۷ آذرماه ۱۴۰۰)  ۵۹ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۵۶ نفر دز اول، ۵۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۳۴ نفر دز دوم و سه میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۷ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۹۲۷ دز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۲۲۳ هزار و ۳۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تاکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی در نقشه کرونای کشور مشاهده نمی شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …