پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403

حجاب ایمنی بخش در برابر آسیب های اجتماعی

یکی از عوامل اصلی در پیکره اجتماع و اثرگذار بر روح و جسم آدمی توجه به مقوله حجاب و عفاف است چراکه هر جامعه ای برای اثبات و رشد و بالندگی نیاز به سلامت جسمی و روانی دارد.

 توجه به مساله حجاب از ضروریات یک جامعه محسوب می شود که در این میان خانواده و نقش آن را می توان معیاری برای شناخت آسیب های اجتماعی دانست و به عنوان یک نظام اجتماعی پویا که برای خود اجزایی دارد، در انتقال سنت ها، باورها و رشد اعضای درون سیستمی نقش موثری در عفاف و حجاب اعضای خود دارد.

 برای دستیابی به اهداف تربیت دینی، توسعه فرهنگ تعالی بخش حجاب و عفاف اهمیت ویژه ای دارد لذا پویایی تربیت دینی در شرایط کنونی به پویایی روش ها، نگرش ها و برنامه هایی وابسته است که در سطح خانواده، نظام های آموزشی و سیاست های حاکم بر جامعه مطرح می شود.

عفاف نیز یکی از فضایل اخلاقی است که همواره در تعالیم اسلام جایگاه والایی داشته و توجه بدان مهم است. در روایات متعددی عفاف بهترین عبادت شمرده شده و امام علی(ع) آن را بهترین خوی و خصلت و سرمنشأ هر خیر و نیکی خوانده است.

حجاب و عفاف ۲ اصل مهم در زندگی بشری به شمار می‌رود زیرا  رعایت این الزامات دینی موجب می‌شود تا انسان از آسیب‌های اجتماعی دور بماند ضمن آنکه بارعایت دیگر شئون زندگی می‌تواند الگویی والا برای سایرین باشد.

فلسفه حجاب اسلامی درواقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.

یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است زیرا توجه به این مهم انسان از معاشرت‌های بی بند و بار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.

حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

حجاب حصار ی محکم و ایمن از نگاه نامحرمان برای زن مسلمان است زیرا زیرا کرامت زن به عنوان مادر در حفظ پوشش و توجه به دستورات خداوند بزرگ در کتاب تعالی بخش به آن اشاره شده است.

زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاه‌های شیطانی در امان داشته است.====

اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تاکید و توصیه‌های فراوان شده است.

امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد کالا تنزل داده و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوات می‌داند و کرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.

بررسی حجاب و عفاف در آیات قرآن، احادیث و روایات می تواند نقش بسزایی درآشنایی بانوان با جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام وهویتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید، داشته باشد.

بانوان در جوامع اسلامی باید منزلت خود را با توجه به چهارچوب وظایف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی ایران که دارای ارزش‌های دینی و ملی است ارتقا یابد.

حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی و آموزشی یک نسل را بر عهده دارد دارای چهارچوب و دستورالعمل است که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند باید به آن اهمیت دهند.

رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت.

امنیت اجتماعی

جامعه شناس البرزی گفت: امنیت اجتماعی همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی هر جامعه  انسانی مطرح بوده است زیرا وجود این پدیده در سطح جوامع نظم و بقاء را به عنوان مهمترین کارکرد اساسی خود بوجود می آورد.

علی طاهری خلوص اظهارداشت: در واقع این پدیده از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین کار ویژه‌های نهاد اجتماعی حکومت یا همان دولت است که مردم حق خود را در دفاع از حریم عمومی و خصوصی و حفظ جامعه به نهاد اجتماعی حکومت تفویض می‌کنند که این مساله بر اساس دیدگاه نخبه گرایی بیانگر نقش بارز نهاد اجتماعی حاکمیت در تامین امنیت در سطح جامعه است بر عهده حکومت است.

 وی خاطرنشان کرد: استمرار وجود ارزش های فرهنگی، فرایند اجتماعی شدن، وفاق و همکاری اجتماعی در میان شهروندان می تواند از مهمترین عوامل ارتقاء و تقویت امنیت اجتماعی به صورت واقعی باشد واین در حالی است که برخی نظام های دولتی و حکومتی با توسل به قدرت نظامی شان و اقدامات و خط مشی های قهرآمیز و اجباری می خواهند امنیت اجتماعی را  بسترسازی نمایند.

وی بیان داشت: امنیت اجتماعی حلقه واسط میان امنیت فردی و ملی است که تلاش دارد با یک نگاه کلان و جامع، یکپارچگی و انسجام لازم را میان شهروندان و حاکمیت بسترسازی کند و در واقع هدف آن است که امنیت را به مثابه یک فرایند اجتماعی مطرح سازد که بدون آن زندگی بی معنا و پر خطر است.

وی تصریح کرد: در هر جامعه ای برخورداری از امنیت در هر سطحی به صورت پایدار و همه جانبه از اهداف اساسی هر نظام اجتماعی است زیرا جامعه تا حد زیادی از بنیان‌های خود تأثیر می پذیرد.

طاهری خلوص با اشاره به اینکه مؤلفه‌های اجتماعی از یکسو روابط اجتماعی و کارکردهای جمعی را رقم می‌زنند و از جهت دیگر با توجه به جایگاه دولت یا حکومت در هر نظام اجتماعی این نهاد اجتماعی می‌تواند نظام اجتماعی را در رسیدن به اهداف و عملی ساختن برنامه ها در هر بُعدی کمک کند، عنوان کرد: امنیت اجتماعی از مهمترین مؤلفه های اساسی و پایدار امنیت در هر جامعه‌ای است که هر چه میزان این مؤلفه در میان سایر عوامل پایدار امنیت قوی تر و بیشتر باشد، امنیت ملی پایدارتر، کم هزینه تر و شکوفاتر خواهد بود.

وی گفت: نقش کار ویژه‌های امنیت اجتماعی در سطح هر جامعه ای به طور اجماع بر این مباحث متمرکز است که این پدیده در سطح نظام اجتماعی باعث شده که انسان ها کنار هم جمع شوند و از نیروهای جمعی هم بهره مند شوند و در مسوولیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند تا آسوده تر و راحت تر زندگی کنند.

وی افزود: جامعه ای که می خواهد از توسعه و پیشرفت لازم و از ظرفیت های و فرصت های لازم اجتماعی و فرهنگی بهره ببرد، همواره نیازمند به این است که در هر بعدی از امنیت، به خصوص امنیت اجتماعی، بهره مند شود.

 وی یکی از موارد اهتمام به پدیده امنیت اجتماعی در سطح جامعه را ارتباط تنگاتنگ این مساله با نهاد اجتماعی خانواده دانست و یادآورشد: امنیت اجتماعی به معنای رفع تهدیدهای اجتماعی و بهره مندی از فرصت های اجتماعی با توجه به این ۲ عنصر اساسی است که ذات و ماهیت امنیت اجتماعی را در هر جامعه ای به طور نسبی شکل می دهد  بر این اساس در وجهی تحقق امنیت اجتماعی در خانواده در گرو کاهش یا فقدان نبود امنیت شکل می گیرد یا در وجه دیگر کسب فرصت ها و تضمین منافع و ارزش ها باعث ضرورت مطالعه تعامل متقابل امنیت اجتماعی با نهاد خانواده در هر جامعه ای خواهد شد.

 فلسفه حقیقی وجوب حجاب

جامعه شناس البرزی ادامه داد: یکی از فلسفه های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی با توسعه آن است زیرا نفس آدمی، دریایی مواج از تمایلات و خواسته های اوست و بدون شک بالاترین خواسته های مردان، تمایل به جنس زن است و آنچه می تواند از این ناامنی پیشگیری کند، پوشش زن از چشمان نامحرمان است که با حجاب کامل اسلامی، عملی خواهد شد.

وی بیان داشت: پوشش دینی پیام عفت و شخصیت و خداترسی از ویژگی های زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیت اجتماعی دانسته و نجابتش را می ستایند.

طاهری خلوص گفت: ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه، حفظ و استیفای نیروی کار، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب  از جمله آثار و فواید حجاب اسلامی در تحقق امنیت اجتماعی به شمار می روند. در واقع حفظ حجاب و امنیت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: حجاب باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می‌شود، جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت‌های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می شوند.

وی تصریح کرد: حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می شود بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسئولان را از واردات کالاهای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می‌کند.

نهادینه شدن فرهنگ عفاف

جامعه شناس البرزی درادامه به نقش مهم رسانه‌ها برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف در جامعه پرداخت وافزود: عفاف و حجاب با توجه به اهمیت آن در جامعه نیازمند توجه مستمر مدیران استان است و دستگاه های فرهنگی و رسانه‌ها هم باید برای نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه تلاش کنند.

طاهری خلوص بیان داشت:نقش دستگاه های اجرایی متولی امر عفاف و حجاب، اجرایی و بسترسازی است و دولت ها هم در این زمینه سرمایه گذاری می کنند تا این امر به بهترین شیوه اجرایی شود.

وی تصریح کرد: تقویت بنیاد خانواده مهم ترین نیاز جامعه امروز بشر است که برای تحقق آن باید ایمان و اخلاق اسلامی اعضای خانواده تقویت شود.

وی اضافه کرد: نقش خانواده در تربیت دینی بی بدیل است و در طول تاریخ جایگاه ویژه و ممتاز داشته است.

وی موضوع حجاب و عفاف را از منظر تعلیم و تربیت نیز مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار همه مسائلی که وجود دارد، آموزش‌وپرورش یک وظیفه تربیتی دارد و نقشی که حجاب و عفاف می‌تواند در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند، بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه فرهنگ حجاب و عفاف مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، یادآورشد: دشمن می‌داند با تغییر باور مردم بخصوص جوانان و نوجوانان در رابطه با ارزشهای دینی و بویژه حجاب و عفاف نه تنها یک فرد بلکه یک خانواده و در نهایت یک جامعه را به تباهی می کشاند.

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود که باید برای نهادینه کردن آن در جامعه فرهنگ سازی کرد.

فرشته فهمیده با تاکید براهتمام همگانی نسبت به عفاف و حجاب درجامعه اسلامی، اظهارداشت: اگر همه خانواده‌ها و مسوولان نسبت به این مهم توجه و اهتمام داشته باشند بدون شک وضعیت عفاف و حجاب در جامعه بسیار بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب، مساله روز جامعه است، خاطرنشان کرد: این بحث، یکی از موارد بارز امر به معروف و نهی از منکر است و دین و قانون نیز امر به معروف و نهی از منکر را مختص به یک قشر یا گروه خاص نمی‌داند.

وی بیان داشت: عفاف و حجاب یک موضوع فردی نیست بلکه یک حقوق جمعی است و اگر در وضعیت دشوار اقتصادی فعلی به عفاف و حجاب دقت نکنیم، اقشار مختلف جامعه به فساد کشیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب برخورد قانونی، اثر چندانی ندارد بلکه باید اقدامات فرهنگی در این حوزه در دستور کار قرار گیرد و با افراد بدحجاب جامعه، دلسوزانه و با رعایت موازین شرعی و اخلاقی برخورد گردد.

وی با تاکید بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، اضافه کرد: در کنار کار فرهنگی باید به وظایف قانونی خود عمل کرده و با اخلاق نیکو و حفظ آبروی افراد امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

فهمیده به نقش پررنگ زن در خانواده و اجتماع پرداخت و یادآورشد: اگر می‌خواهیم جامعه اصلاح شود، باید زنان صالحه در جامعه داشته باشیم.

وی یادآورشد: انسان فطرتا به دنبال بیشترین آرامش و امنیت است بنابراین باید از هر عامل برهم زننده آرامش جامعه، جلوگیری کرد که حجاب یکی از این عوامل است.

وی ادامه داد: عفاف، حجاب و پوشش اسلامی نه تنها زمینه ارتقای امنیت اجتماعی در جامعه می‌شود بلکه از بروز آسیب‌های اجتماعی که دشمنان تدارک دیده‌اند جلوگیری می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرزگفت : در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، این موضوع باید در دستگاه‌های اجرایی استان اجرا شده و نظارت بر این امر نیز به صورتی جدی مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه با تولیدکنندگان و فروشندگان مانتوهای نامتعارف در جامعه برخورد خواهد شد، عنوان کرد: باید با پوشش و لباس‌های نامتعارف زنان و مردان در جامعه برخورد صورت گیرد و جلوی عرضه مانتوهای جلو باز و نامتعارف در جامعه گرفته شود.

عوامل تاثیرگذار برحجاب 

فهمیده با اشاره به اینکه عوامل مختلفی روی موضوع حجاب و رعایت آن تاثیرگذار است، افزود: حجاب بخشی از جورچین فرایند فرهنگی در کشور است زیرا عوامل مختلف و متنوعی روی این موضوع و رعایت آن تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادهای ساختاری در کشور ما انحصار موضوعات مرتبط با معارف به بعضی بخش‌هاست به گونه ای که بخش های دیگر احساس  مسئولیت نمی‌کنند.

وی بیان داشت: وقتی نهادهای فرهنگی متولی نشر دینداری می شوند، بقیه باید شانه خالی کنند در حالی که برون داد فرهنگ دینی از ساختارهای آموزشی و رسانه ای و فرهنگی ما می تواند زیربنایی تر و موثرتر در نشر ارزش های دینی باشد و یکی از هدف های مهم انقلاب اسلامی این بود که بتوانیم صحیح ترویج دینداری کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز خاطرنشان کرد: همواره تلاش کردیم این نوع ترویج را مثلا در موضوع حجاب صرفا در ساختارهای مذهبی اجرا کنیم در حالی که افراد مذهبی، مخاطبان حجاب و عفاف نبودند و مدنظر ما مخاطبان دیگری بودند.

وی اظهار داشت: حجاب یک رفتار دینی است که خواسته ایم آن را در جامعه نهادینه کنیم و فرهنگ اهل بیت (ع) الگوی خوبی برای نهادینه کردن رفتارهای دینی است. مثلا باید ببینیم در فرهنگ اهل بیت برای نهادینه کردن یک رفتار دینی چگونه اقدام می کردند و با توجه به فضای کنونی جامعه  اشکالات ما در حوزه ترویج رفتارهای دینی چه بوده است.

وی با تاکید بر آموزش رفتارهای دینی از دوران پیش‌دبستان گفت: اگر بخواهیم کسی به دین نگاه خوبی داشته باشد باید در سن کودکی به او آموزش دهیم .

همه متولی عفاف و حجاب هستند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: حجاب و عفاف بخشی از فرهنگ کشور ماست و فرایند فرهنگی را نمی توان فقط در حجاب دید چون فرایند فرهنگی را می توان در موضوعاتی مانند نشر و تولید محصولات، آموزش و پرورش، ترویج دین و مانند آن بازخوانی کرد. بنابر این همه باید در کنار هم کار کنیم.

وی افزود: بخشی از فرهنگ به عهده آموزش و پرورش و آموزش عالی است و درحوزه نخبگان مسوولیت با وزارت علوم است و در فرهنگ عمومی بخشی از مسوولیت با صدا و سیما و رسانه هاست لذا در نشر و تبلیغ دین حوزه های علمیه و سازما ن تبلیغات اسلامی در ترویج دین مسوولیت دارند و همه ما متولی هستیم چون همه ما نقش داریم.

فهمیده ادامه داد: فرهنگ ما یک مبنا دارد که از انقلاب اسلامی نیز ریشه گرفته و به همین دلیل نگاهی متفاوت به فرهنگ داریم. یعنی به فرهنگ نگاه اعتقادی داریم که انسان را به تکامل می رساند اما این که چنین فرهنگی در جامعه چقدر ارزش و قیمت دارد و آیا تریبون ها و آموزش و پرورش و صدا و سیما برای ارتقای آن تلاش می کنند، مساله ای است که باید به آن توجه کرد.

وی یادآورشد: نهادهای فرهنگی در تربیت دینی در مرحله اول باید به فهم مشترک برسند تا مسیر را پیدا کنند و در موضوع حجاب نیز باید فهم مشترک وجود داشته باشد تا فعالیت برخی نهادها از سوی سایر دستگاه ها خنثی نشود.

وی عنوان کرد: غرب به جای مقابله با اسلام در فرایندهای فرهنگی به صورت نامحسوس کار می کند. البته آنها در مقولات فرهنگی پای حرف خود هستند ولی روش های آنها به صورت جامعه پذیری است و حتی یک فرد را به عنوان یک انسان بی دین به گونه ای تربیت می کنند که خود شخص متوجه نمی شود.

وی تاکید کرد: آنچه سبب شده در جوامع کنونی ضرورت حجاب کمرنگ شود این است که اکثریت انسان ها از معنویات دور شده اند و همین سبب شده گرایش به برهنگی به عنوان یک فرهنگ و متون پا به عرصه وجود نهد که آشنا نبودن جوانان با آثار حجاب، آثار معنوی و قرب به خدا، آرایش روانی، استواری اجتماع، استحکام پیوندخانوادگی و درک نکردن حکمت حجاب، نداشتن آگاهی، ازمیان رفتن تقوا از جمله این عوامل است بنابراین نقش و پویایی خانواده می تواند درفرایند تربیت انسان ها دخالت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و با توجه به ضرورت و اهمیت عفاف و حجاب در محیط خانه، خانواده و جامعه می تواند امنیت جسمانی- روانی اعضای خانواده را نیز فراهم کند.

بد حجابی و بروز آسیب‎‎های اجتماعی

معلم پژوهشگر البرزگفت: بدحجابی یکی از عوامل بروز بخشی از آسیب‎های اجتماعی در جامعه بویژه در استان البرزمحسوب می شود، که علت اصلی آن تضعیف باورهای مذهبی و اعتقادات دینی است.

زهرا اسلامی با اشاره به اینکه با نگاهی سطحی به جامعه و حضور دختران و زنان بد حجاب  به این باور دست می یابیم که یکی از مهمترین عوامل گسترش ناهنجاری بی حجابی در سطح جامعه سست شدن پایه های فکری و مذهبی افراد است.

وی بیان داشت: در سال های اخیر و تشدید جنگ نرم دشمن علیه ایران اسلامی شاهد ترویج بد حجابی در جامعه هستیم به گونه ای که دختران و بانوان دیگر بد حجابی را منفور و منکر ندانسته و به عنوان یک افتخار به آن نگاه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان مدهای عجیبی از بد حجابی ترویج داده می شود تا آنجا که از برداشتن و کوچک شدن روسری و کوتاه شدن آستین مانتو و شلوار پیش رفته است.

وی یادآورشد: ورود مانتوهای فاقد هر گونه دکمه با آستین کوتاه و شلوارهای ساپورت کوتاه ناشی از رواج بد حجابی است که ریشه و علت اصلی برهنگی اجتماعی و بی توجهی به پوشش اسلامی را به دنبال دارد.

وی گفت: بی اهمیت و عادی شدن بی حجابی در جامعه اسلامی یکی دیگر از مشکلات متعددی است که با امر به معروف و نهی از منکر و بیان ارزش حجاب در سلامت فرد و جامعه  قابل حل است.

وی تصریح کرد: ضعف معاد باوری و اعتقاد به حضور خداوند موجب شده تا بد حجابی به عنوان ویروسی فراگیر شده و همه اقشار را درگیر نماید تا آنجا که پسران همانند دختران لباسهای تنگ و کوتاه پوشیده و با ظاهر آراسته مردانه فاصله گرفته اند.

اسلامی عنوان کرد: برای معتقد کردن دختران و زنان به پوشش مناسب تنها وضع قوانین و برپایی سمینار و گفتمان های دینی کافی نیست، هر چند که همه ی این تلاش ها در جهت ارتقاء سطح کیفی باورهای دینی و مذهبی است ولی آنچه مسلم است، باور به وجود خدا وند و تقویت باورهای دینی است تا سطح آگاهی و دانش افراد به قلب و دل آنها سرایت نکند.

وی بیان داشت: در سال های اخیر بسیاری از رسانه ها به خصوص شبکه های تلوزیونی نوعی از فرهنگ بد حجابی را دربرنامه های خود ترویج می دهند، که مسئولان فرهنگی و مبلغان مسائل دینی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این مهم سبب شده تا تولید کنندگان داخلی نیز با بهره گیری از مدهای روز کشورهای غربی تولید البسه ای را که با فرهنگ ایرانی اسلامی مغایر است در دستور کار قرار دهند به طوری که امروزه بسیاری از مانتوهای موجود در لباس فروشی های بدون دکمه باشند که وجود این موضوع به نوبه خود به عامل بدحجابی تبدیل شده است.

وی افزود: ترویج فرهنگ حجاب نیازمند عزم جدی مسئولان در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و تولیدی است.

معلم پژوهشگر البرزی با بیان اینکه حجاب زیبایی انسان را افزون می کند و مرد نیز باید در کنار زن محجوب باشد تا امنیت در جامعه حکم فرما شود، خاطرنشان کرد: حجاب به معنای سلب آزادی نیست بلکه سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه در سایه حجاب حفظ می شود.

وی بیان داشت: در جامعه ای که بی حجابی رواج پیدا کند، چشم و هم چشمی ها و ارائه هر چه بهتر زینت آرایی، تمامی نخواهد داشت و زنان سعی می کنند تا چشمان بیشتری را متوجه خود سازند و جامعه را از فعالیت های سالم محدود کنند و به تبع آن نیز معنویت در جامعه کمرنگ خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: حجاب مسئله ای سلیقه ای و فردی نیست که به تصمیم شخصی افراد باز گردد زیرا عدم رعایت آن سبب گسترش بی بندوباری و فساد در جامعه شده  و بی تردید، دامن ساختار خانواده را نیز خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در سایه حجاب هم برای زن و هم برای مرد ارزش های انسانی حفظ و شاهد کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی، آرامش و پایداری نهاد مقدس خانواده خواهیم شد.

وی تاکید کرد: با توجه به واقعیت های موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهای فرهنگ ساز مانند نهادهای آموزش و پرورش، دانشگاه ها، تبلیغات اسلامی و صدا و سیما به سوی ارزش های اسلامی که یکی از بارزترین آنها حجاب برتر و  امنیت اجتماعی فراگیر است بیشتر هدایت شود.

حجاب و سلامت زنان

روانشناس البرزی نیز در این زمینه می گوید: انسان در پناه محافظ، احساس آرامش می‌کند لذا پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است و به او امنیت و آرامش می بخشد، پس هر چه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می‌رود.

دکتر یونس جاوید نسب افزود: زحمت حجاب، حق بیمه‌ای است که زن برای تأمین سلامت خود می‌پردازد؛ زیرا حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه‌های آلوده و فساد آمیز به حریم پاک زنان می‌شود.

وی از پوشش مناسب به عنوان سدی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگ غرب یاد کرد و یادآورشد: جایگاه والای زن می‌طلبد که این گوهر آفرینش، در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش‌های انسانی اش در امان بماند.

وی با اشاره به اینکه چیرگی بر هواهای نفسانی و چشم پوشی از لذت‌های حرام، به انسان هیبت و وقار می بخشد، خاطرنشان کرد: به صورت ناخودآگاه، برخورد برخی مردان با زنانی که پوشش ناقصی دارند، برخوردی شهوانی و ابزاری است، اما در مقابل بانوان با حجاب، رفتارها متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: حجاب دینی، پادزهر تهاجم فرهنگی و عاملی مهم در کاهش مفاسد اجتماعی است و به زنان و مردان باحجاب، هیبت و وقار می بخشد.

بی حجابی یک نوع عقده 

جاوید نسب اضافه کرد: افرادی که به ضرورت حجاب، به درستی پی نبرده اند، در پایبندی به آن نیز از خود ضعف و سستی نشان می‌دهند و همچنین برخی از زنان برای ارضای هوس رانی خود به تنوع پوشش، آرایش و زینت بسیار اهمیت می‌دهند.

وی بیان داشت: این افراد می‌خواهند با نمایش زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی زنانگی خود، توجه دیگران را به خود جلب و در حقیقت، کمبودهای کمالی خود را از این راه جبران کنند.

وی عنوان کرد: این زنان از این نکته مهم غافل هستند که بی حجابی، تنها توجه بیماردلان را به زن جلب می‌کند.

روانشناس البرزی با اشاره به اینکه در این میان، هستند زنانی که عقده دگرآزاری دارند و با خودآرایی می‌کوشند تمایلات مردان را برانگیزانند،اضافه کرد: برخی دختران نیز بدلباسی و خودنمایی را پلی برای رسیدن به ازدواج می‌پندارند در حالی که جوانان بی تقوا، از دختران خودنما تنها برای لذت‌های زودگذر استقبال می‌کنند، نه برای ازدواج.

وی با بیان اینکه بی حجابی، رفتاری متمدنانه نیست، افزود: ریشه بی حجابی را باید در غرایز جنسی، ضعف باورهای دینی، فخر فروشی و میل به مدگرایی جستجو کرد.

جاوید نسب یادآورشد: بعضی از زنان دوست دارند که رفاه مالی آنان را دیگران نیز ببینند، بدین منظور لباس‌های فاخر می‌پوشند و ارزش خود را در طلا و جواهرات می‌جویند.

وی افزود: مد سازان پشت پرده که با بهره گیری از پژوهش‌های گسترده روان شناسی به طراحی مدهای جدید می‌پردازند، با طرح مدل‌های تحریک آمیز بر روی لباس و آرایش زنان، مقلدان بی اراده را اغفال می‌کنند.

خانواده و حل معضلات فرهنگی

روانشناس البرزی گفت:  اگر بخواهیم معضل فرهنگی در جامعه حل شود باید ابتدا این موضوع را از درون خانواده‌ها آغاز کنیم و به آن اهمیت بدهیم، سپس این مسائل در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و در جامعه و بازارها رونق پیدا کند.

وی اظهارداشت: پدر و مادر فقط نباید به فکر خوراک و پوشاک و جای خواب بچه‌ها باشند بلکه آن‌ها باید با تربیت فرزندان خود انسان سازی را در جامعه ترویج بدهند و به ابعاد گوناگون و مسائل فکری، فرهنگی و اعتقادی فرزندان خود اهمیت بدهند. خانه یک کلاس آموزشی و نمایشی برای فرزندان است که باید در آنجا محبت، احترام، تواضع، فروتنی و ایمان و عمل به آن‌ها را یاد بگیرند.

جاوید نسب تصریح کرد: دختر ایرانی وقتی به سن بلوغ می‌رسد باید از خانواده یاد بگیرد که حجاب و عفاف چیست و هم‌چنین پسران نیز باید یاد بگیرند که عفت و حیا یک مسأله‌ای است که باید به آن همواره اهمیت بدهند و اینگونه نباشد آن‌ها هر گونه که دوست دارند در خانه رفتار کنند و محرم و نامحرم برای آن‌ها هیچ معنایی نداشته باشد و وقتی وارد مدرسه شدند تازه بخواهند این اصول را فرا بگیرند.

وی یکی از راه‌های ترویج پوشش و حجاب اسلامی را پیروی از الگوهای وارسته ذکر کرد که از این رو وظیفه نهادهای فرهنگی است که در معرفی این الگوها بکوشند و اگر در این راه سستی بورزند، دشمن به راحتی فرصت می‌یابد تا الگوهای دلخواه خود را به جوانان و نوجوانان معرفی کند.

جاوید نسب بیان داشت: خدای متعال حضرت فاطمه زهرا (س) را آفرید تا هم الگوی زنان باشد و هم مردان، چنان که علی ابن ابیطالب (ع) نیز الگوی مردان است.

وی تصریح کرد: ابتدا باید روح حاکم بر گفتار و کردار الگو را شناخت و از پشتوانه آن مطمئن شد تا بتوان از جنبه‌های مختلف زندگی او، به قوانین و درس‌های کلی و عمومی دست یافت.

روانشناس البرزی تاکید کرد: جامعه امروز ما با توجه به جنگ نرم دشمن نیاز به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارد که لازم است با گسترش فعالیت های آموزشی به ویژه از کانال خانواده ، مراکز آموزشی و فرهنگی زمینه آشنایی بیشتر افراد جامعه از جمله دختران و زنان جوان را با فلسفه حجاب و فواید حجاب در تحقق امنیت اجتماعی و پیشگیری از ناهنجاری های اجنماعی را فراهم آورد.

۱۵ تا ۲۱ تیرماه هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …