جمعه , 7 اردیبهشت 1403

مردم نگران شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز نباشند

حامد فرضی در حاشیه مانور عملیاتی مشترک پایش و نظارت بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مراتع  شهرستان های کرج و طالقان افزود: در مناطق حفاظت شده حیواناتی زندگی می کنند که احتمال انتقال این ویروس به آنها وجود دارد بنابراین مجموعه دامپزشکی بیشتر دام‌های اطراف منطقه حفاظت شده محیط زیست را واکسینه کرده تا احتمال انتقال بیماری به حیوانات مناطق حفاظت شده به صفر برسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام اینکه مردم نگران شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز نباشند، افزود: با توجه به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد، این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و فقط نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند بنابراین جای نگرانی برای مردم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیشگیری که شامل واکسیناسیون، ضدعفونی آبشخورهای دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام است، بهترین راه مقابله با طاعون است.

فرضی اضافه کرد: با توجه به پایان فصل چرایی مراتع ییلاقی و خروج دام های موجود این مناطق، اخطاریه لازم در خصوص اخراج دام های موجود صادر شد.

وی گفت: آخرین آمار تلفات طاعون نشخوارکنندگان در مناطق زیستگاه های البرز به ۱۵ راس رسیده است.

مانور عملیاتی مشترک پایش و نظارت بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مراتع  شهرستان های کرج و طالقان با هدف ارتقای سطح آمادگی در مبارزه و ریشه کنی بیماری مذکور با حضور ادارات کل و شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، امور دام و عشایر و انجمن صنفی مرتع داران استان البرز برگزار شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …