پنجشنبه , 9 فروردین 1403

جشن تکلیف آغاز برای آشنایی با آموزهای دینی است

به گزارش ایرنا، فیروز عارفی روز شنبه در آیین نمادین جشن تکلیف (عبادت) دانش آموزان دختر که به همت دبستان دخترانه بهاران این شهر اظهار داشت: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش، آشنا کردن دانش‌آموزان با آموزه‌های دینی است.

وی با تبریک سن تکلیف به دانش آموزان در ارتباط با بحث بایدها و نباید هایی که دانش آموزان باید در این سن مورد توجه قرار دهند، تاکید کرد: اهمیت جایگاه حجاب و عفاف برای دختران مهم است.

وی اضافه کرد: اگر از ابتدای رسیدن به سن تکلیف در انجام فرایض و واجبات تلاش شود هیچ گاه فرد اسیر هوای نفس نمی شود.

وی با اشاره به این که امروز هم روزی مبارک است و هم روزی به یادماندنی در خاطرات دانش آموزان است، افزود: رسیدن به سن تکلیف نقطه عطفی در زندگی هر انسان است و خانواده و والدین می توانند با کمک مجموعه های فرهنگی، وظایف دینی را برای آنها تبیین کنند.

عارفی ادامه داد: در فرهنگ انسان ساز نماز، رعایت حجاب اسلامی و مقید بودن به آموزه ها و دستورات دینی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید به بهترین شکل به دانش‌آموزان دختر آموزش داده شود.

وی با تأکید بر این که نماز بهترین وسیله برای ارتباط با خدا است، افزود: دانش آموزان اگر از ابتدای رسیدن به سن تکلیف در انجام فرایض و واجبات خود تلاش کنند هیچگاه اسیر هوای نفس نمی شوند و از لحاظ سلامت روان، دارای روح و روانی متعالی تر و دارای آرامش و خوشبختی قابل قبولی هستند.

مدیر آموزش و پروش سقز یادآور شد: انسان وظایفی بر عهده دارد و هرچه رشد می کند تکالیف و وظایف او به نسبت گذشته بیشتر می شود و یکی از این وظایف، تکلیف در برابر خدای بزرگ است زیرا با عبادت خود را بزرگ می کنیم و همچنین خدا را از خود راضی می کنیم.

وی با اشاره به قاعده هدایت تکوینی اضافه کرد: انسان بر اساس آن که دارای اختیار است می تواند عبادات و شکرگذاری در قبال خدای خود را به بهترین نحو انجام دهد و اگر خود را مقیّد به این عبادت نبیند، نمی تواند در برابر خدای خود سربلند بیرون آید بنابر این هدایت تشریعی در سنین تکلیف بر انسان واجب می شود.

عارفی خطاب به معلمان گفت: دانش آموزان قبل از هر چیز معلمان را به عنوان الگو قلمداد می نمایند و معلم می تواند با الگوی عملی نقش مهمی در هدایت دانش آموزان ایفا کند.

 سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …