پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

دانش آموزان پایه نهم کشور در انتخاب رشته آگاهانه اقدام کنند

مصطفی آذرکیش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج اظهارداشت: درآمد، جایگاه اجتماعی و روابط حاکم در محیط کار منوط به انتخاب رشته صحیح درپایه نهم است لذا آن را باید آگاهانه انجام داد.

وی با اشاره به اینکه چندین انتخاب در زندگی افراد اهمیت بسیاری دارد که هدایت تحصیلی یکی از این چند انتخاب است، خاطرنشان کرد: فرآیند هدایت تحصیلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و آینده شغلی مناسبی برای دانش‌آموز رقم می‌زند.

وی بیان داشت: در دوره متوسطه سه شاخه تحصیلی نظری، فنی حرفه‌ای با ۴۱ رشته تحصیلی و کاردانش با ۱۶۰ رشته مهارتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر متنوع است.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی و شغلی به دلیل نقش داشتن در پیشرفت کشور و نیروی انسانی ماهر و متخصص از اهمیت بالایی برخورداراست، اضافه کرد: همه افراد جامعه برای حرکت کردن به سمت کمال فردی نیاز به کسب آرامش روانی و رضایت شغلی دارند که این موضوع مهم نیز در گرو هدایت تحصیلی در پایه نهم است.

آذرکیش تصریح کرد: براساس اسناد بالادستی در سیاست کلی اشتغال، سند تحول بنیادین و همچنین برنامه پنج ساله توسعه، آموزش و پرورش مکلف به توسعه آموزش مهارتی شده است.

وی رویکرد هدایت تحصیلی و شغلی را در آموزش و پرورش با محوریت تولید، اشتغال و کارآفرینی دانست و از شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی شخصیتی دانش آموزان به عنوان اهداف هدایت تحصیلی یاد کرد چرا که انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی منجر به مسیر آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان می شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای کشور از دیگر اهداف طرح هدایت تحصیلی در پایه نهم است.

وی گفت: بیش از هفت هزار هنرستان در سراسر کشور بالغ بر ۹۷۲ هزار هنرجو را زیر پوشش قرار داده است و این آمار نشان می‌دهد که در همه مناطق آموزشی کشور یک هنرستان داریم.

آذرکیش به پوشش صد درصد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش در استان ها پرداخت و افزود: آموزش و پرورش دربرنامه ششم توسعه نیز مکلف شده که ۵۰ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه باید در هنرستان ها آموزش مهارتی ببینند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این درصد  در حدود ۳۶ درصد است و تا رسیدن به رقم برنامه ششم توسعه فاصله وجود دارد لذا باید با فرهنگ سازی، بسترسازی، ترمیم تجهیزات و نیروی انسانی و افزایش فضای فیزیکی این عدد را به ۵۰ درصد برسانیم.

وی اظهارداشت: پذیرش گسترده آموزش مهارتی توسط جامعه مستلزم ایفای نقش بخش‌های مختلف اقتصادی، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و در نهایت همکاری تنگاتنگ میان آنها است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه به ورود بیش از ۶ هزار هنرآموز جدید برای تدریس در هنرستان ها ی کشوردر مهرماه ۱۴۰۰ اشاره و تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، رشته های جدیدی در هنرستان ها با رویکرد توجه به رفع نیازهای ملی، کاهش نرخ بیکاری و همسو با نیازهای بازار کار ایجاد شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …