پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

تصفیه خانۀ فاضلاب پارک فاوا بهره برداری شد

تصفیه خانۀ فاضلاب پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای حفاظت از محیط زیست و فضای سبز، با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال راه اندازی شد.

تصفیه خانۀ فاضلاب پارک فاوا بهره برداری شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، مدیر دفتر فنی و خدمات شهری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تصفیه خانه فاضلاب در پارک فاوا مرکزی است و آب‌های فاضلاب از سرویس‌های بهداشتی، آبدارخانه‌ها و… وارد آن می‌شود و دِبی ورودی تصفیه خانه ۱۱۰ GPM (معادل ۱۸۰ هزار لیتر یا ۱۸۰ متر مکعب در روز) است.

در مرحله اول جداسازی دانه‌های درشت توسط فیلتر و مِش فولادی صورت گرفته و مانع از ورود آن‌ها به بخش بعدی تصفیه خانه می‌شود.

احمد رضایی، مرحله دوم را هوا دهی (دانه‌گیری و جداسازی فاضلاب سنگین) ذکر کرد و افزود: کانال دانه‌گیر یک مخزن ته نشینی ساده است که در آن دانه‌های همراه با آب از طریق ته نشینی ثقلی جدا می‌شوند، هدف از ایجاد این واحد حذف دانه‌هایی است که به تلمبه‌ها و سایر تجهیزات مکانیکی آسیب وارد نموده و با حرکت در خطوط و مجاری انتقال، سبب خوردگی و رسوب گذاری آن‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به سرمایه گزاری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریالی پارک برای راه اندازی این تصفیه خانه ادامه داد: در این تصفیه خانه، ۲ مخزن هوادهی (حجم هر مخزن ۳۰۰ متر مکعب) وجود دارد، منظور از هوادهی فاضلاب، ورود اکسیژن هوا به درون پساب‌های موجود در تصفیه خانه می‌باشد که با تجهیزات مختلف و به صورت سطحی و عمقی انجام می‌شود، به طور کلی هوادهی فاضلاب، شرایط را برای رشد میکرو ارگانیسم‌های هوازی و مصرف آلاینده در پساب‌ها بهتر می‌کنند. علاوه بر بهبود شرایط برای رشد میکرو ارگانیسم‌ها و تجزیه مواد آلی توسط آن‌ها، انجام این فعالیت‌ها منجر به جلوگیری از ایجاد بوی زننده، تغییر رنگ و کدورت پساب‌ها در تصفیه خانه خواهد شد.

رضایی مرحله سوم را جداسازی لجن فعال (انعقاد و لخته سازی) بیان کرد و یادآور شد: در مخزن هوادهی یک مرحله کلر زنی انجام می‌شود تا باکتری‌ها و بوی نامطبوع از بین بروند تا بعد از ۲۴ ساعت، وارد مخزن لجن فعال شوند. زمانی که هوادهی صورت گرفت، آب به مخزن لجن فعال (با حجم ۱۷۰ متر مکعب) و سپتیک لجن (با حجم ۲۰۰ متر مکعب) وارد می‌شود، در این مرحله شرایطی فراهم می‌شود تا ذرات موجود در آب به یکدیگر چسبیده و تشکیل لخته دهند. بعد از عمل انعقاد ذرات، عملیات لخته سازی باید انجام شود. لخته سازی فرآیند به هم زدن آرام و مداوم آب است تا لخته‌ها تشکیل گردند، هدف از کاربرد این واحد، تشکیل لخته و سهولت جداسازی آن‌ها به کمک ته‌نشینی و صاف‌سازی است.

مدیر دفتر فنی و خدمات شهری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: در فرآیند لجن فعال از مخزن هوادهی برای تجزیه یا اکسید نمودن فاضلاب استفاده می‌شود. در این مخزن تعداد زیادی از باکتری‌ها به همراه اکسیژن محلول و پساب حاوی مواد زائد نیتروژن‌دار و کربن‌دار وجود دارد که با فرایند لجن فعال، در حضور اکسیژن محلول، باکتری‌ها، مواد زائد نیتروژن‌دار و کربن‌دار را تجزیه می‌کنند، به دلیل هوادهی لجن و فعال شدن باکتری‌ها در طول هوادهی از اصطلاح لجن فعال استفاده می‌شود.

رضایی مرحله آخر این فرآیند را کلرزنی و انتقال به منبع آب فضای سبز عنوان کرد و افزود: تصفیه خانه فاضلاب پارک فاوا برای مصارف کشاورزی و فضای سبز کاربرد دارد، به همین منظور آب تصفیه شدۀ قابل استفاده در مصارف کشاورزی، به مخزن آب نهایی (۸۰ مترمکعب) وارد می‌شود و پس از آن با فلوتر سوئیچ به مخزن فضای سبز پمپاژ شده و برای فضای سبز پارک از آن استفاده خواهد شد. در نهایت از این طریق، ۳۰ درصد آب مورد نیاز برای فضای سبز پارک تأمین خواهد شد.

رضایی فناوری این تصفیه خانه را مکانیزه و اتوماتیک تشریح کرد و گفت: این فرآیند بدون دخالت انسان صورت گرفته و صرفاً کارکرد دستگاه‌ها توسط اپراتور در اتاق کنترل هفته‌ای ۲ بار چک می‌شود.

مدیر دفتر فنی و خدمات شهری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در پایان افزود: سازه قدیمی تصفیه خانه پارک فاوا حدود ۳۰ سال گذشته احداث شده بود، به همین منظور در سال جاری براساس نقشه‌ها و اطلاعات مهندسی، به طور کامل بازسازی و احیا شده و نصب پمپ‌ها، تکمیل سیکل تصفیه، نصب تابلو‌های فرمان و کنترل، پمپ‌های هوادهی، کلرزنی و پمپ‌های لجن فعال صورت گرفته است.

مساحتِ زمین اختصاص داده شده به تصفیه خانه ۶۰۰ متر است که به دلیل عدم اجازه برای دفع فاضلاب به زمین، فاضلاب‌ها از طریق اگوی شهری وارد تصفیه خانه می شوند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …