جمعه , 14 اردیبهشت 1403

تالاب صالحیه روزهای ناخوشی را می گذراند

تالاب صالحیه روزهای ناخوشی را می گذراندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ فردین حکیمی گفت: تهدیدات و چالش های موجود بر سر راه تنها تالاب استان شامل کاهش بارندگی هاو افزایش برداشت آب و احداث سدها در بالادست است.

او افزود: همچنین احداث کانال زهکش در طول منطقه تالابی، پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی به دلیل استفاده مفرط از منابع فشار مضاعف، چرای مفرط دام در کنار پیامدهای خشکسالی و تغییر اقلیم، ورود فاضلاب شهرک های صنعتی به تالاب و در نهایت  انتشار گرد و غبار در محدوده های بیابانی تالاب است.

تالاب صالحیه در سال های اخیر از سال ۹۴ همواره در خارج از فصل کشاورزی با همکاری شرکت آب منطقه ای آبگیری شده است. 

حکیمی گفت: مطالعات تعیین نیاز آبی تالاب انجام شده  اما تخصیص مربوطه مطابق با نیاز تالاب تحقق نیافته است. 

 آبگیری تالاب در بیش ترین سطح حدود ۳۰۰ هکتار انجام شده است.

او افزود: تهیه گزارش تهدیدات زیست محیطی، مطالعه شناسایی کانون های ریزگرد، مطالعه تعیین نیاز آبی تالاب، مطالعه احیاء اکوسیستم تالاب و مطالعه امکان سنجی انتقال پساب شهری به تالاب انجام شده است.

حکیمی گفت: اجرای برنامه های آموزشی در مدارس ،نشست هم اندیشی در مناسبت های زیست محیطی که با مشارکت  انجمن عکاسان، جوامع بومی، فعالان محیط زیست محققان و دستگاه های از دیگر این اقدامات به شمار می رود.

 اجرای برنامه حفاظت، قرق و مدیریت چرا در محدوده تالاب با همکاری اداره منابع طبیعی، تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده و حفاظتی، نصب دو دستگاه کانکس و منبع ذخیره آب برای حفاظت فیزیکی، مسدود سازی زهکش موجود از دیگر اقدامات به شمار می رود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …