شنبه , 15 اردیبهشت 1403

برنامه ملی بزرگداشت یلدا، میراثی از گذشتگان ایران زمین

به گزارش ایرنا، غربت آیین های شب یلدا در دوران کرونا و حسرت برگزاری آن به عنوان میراث کهن، نهادهای مسوول را بر آن داشته تا با بهره گیری از فرصت بهبود نسبی شیوع کرونا برای برپایی آن اقدام کنند.

در این راستا، کلان شهر تبریز امروز چهارشنبه شاهد برگزاری آیین یلدا با شرکت ۲۶ استان و شهرستان کشور بود تا غبار حسرت برگزاری این آیین کهن، حداقل در محفلی جمع و جور، تا حدودی از دل ها زدوده شود.

برنامه ملی بزرگداشت یلدا، میراثی از گذشتگان ایران زمین

 رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: خیلی خوشحال هستم که بعد از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و بهبودی نسبی شرایطی فراهم شد تا شاهد برگزاری همایش ملی شب یلدا باشیم.

حبیب مقصودی با بیان اینکه آرزو می کنم که همیشه مردم تبریز و آذربایجان سلامت و لحظه های زیبایی را د رکنار هم شاهد باشند، یادآوری کرد: برنامه شب یلدا ۶ سال است که در تبریز برگزار می شود و شهرستان های آذربایجان شرقی و نیز استان های همجوار با آداب، رسوم و صنایع دستی خود در این برنامه حاضر می شوند و داشته های خود را به نمایش می گذارند. 

مقصودی عنوان داشت: هر ساله سعی می کنیم تا نقصان های برنامه سال قبل شب یلدا را بر طرف کرده و با برگزاری هر چه با شکوه تر آن باعث آگاهی و خوشحالی عموم مردم شویم.

وی در خصوص همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز با برگزاری این برنامه اظهار کرد: در اختیار گذاشتن سالن ورزشی برای میزبانی این برنامه ملی و همچنین تجهیز سالن به نحو احسن از مصادیق همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز در این باره  می باشد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز در مورد حضور مردم در برگزاری این برنامه ها توضیح داد: همان طور  که لذت ورزش فوتبال در حضور تماشاگران و هوادارن تیم های ورزشی است، لذت هر برنامه فرهنگی و اجتماعی نیز در حضور تماشاگر و همشهریان عزیز است که متاسفانه امسال نیز توفیق حاصل نشد تا در خدمت همشهریان عزیز باشیم و انشاالله سال بعد با ریشه کن شدن بیماری کرونا شاهد حضور دوباره مردم روی تک تک صندلی سالن های ورزشی در تمامی برنامه ها باشیم.

برنامه ملی بزرگداشت یلدا، میراثی از گذشتگان ایران زمین

 رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محله ای آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا  با بیان اینکه این برنامه ۱۱ سال است در سطح استان برگزار می شود، گفت: از ۵ سال گذشته تلاش کردیم این برنامه را با گسترش دادن و با دعوت از استان های همجوار  در سطح ملی برگزار کنیم و خدا را شکر امسال نیز پنجمین سال است که به صورت ملی میزبان برنامه شب یلدا هستیم.

احمد حاجی محمدی خاطرنشان کرد: در هیات ورزش های روستایی در تلاش بودیم تا امسال با جذب اسپانسر این برنامه را برگزار کنیم، زیرا با منابع دولتی و هیات به نوعی با  مشکل روبرو خواهیم شد و نهایتا امسال در این تلاش موفق نشدیم؛ البته عزیزان اداره میراث فرهنگی استان و شرکت آیسودای شبستر دست همکاری به ما دادند تا برنامه را به شکل آبرومندانه برگزار کنیم.

حاجی محمدی عنوان داشت: سال های گذشته حتی اصحاب رسانه نیز اطلاعی از برگزاری این برنامه فرهنگی و ورزشی نداشتند که این مشکل نیز به تدریج رفع شد و برنامه ملی بزرگداشت شب یلدا اکنون پوشش رسانه ای مناسبی دارد. 

وی با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه، اظهار کرد: ترغیب بزرگ تر ها به بازگشت به فضای گذشته و آشنا کردن فرزندان شان با فرهنگ و آداب و رسوم پیشینیان به عنوان یک ثروت ملی و محلی از اهداف اولیه برگزاری این مراسم است و هدف بعدی  ایجاد  نشاط و شادی در بین آحاد مردم می باشد.

رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محله ای آذربایجان شرقی یادآور شد: در برنامه ملی امسال بزرگداشت شب یلدا ۹ استان متشکل از آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین،گیلان، مازندران، قم، ایلام و تهران به همراه ۲۱ شهرستان و بخش از سطح آذربایجان شرقی در این مراسم حضور داشتند.

ایرانی ها آخرین شب آذر ماه و فصل پاییز را با نام شب یلدا و به عنوان‌ طولانی ترین شب سال در کنار هم جمع می شوند و معمولاً شام و انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه، انار و تنقلات را دور هم سرو می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …