جمعه , 7 اردیبهشت 1403

اقدامات آبخیزداری در بالادست کلاک کرج از فاجعه بزرگی جلوگیری کرد

حامد فرضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص خسارات احتمالی طی بارشی که از روز پنجشنبه هفته گذشته در استان البرز آغاز شده است، بیان داشت : بر اساس آخرین آمار و پایش های انجام شده، خوشبختانه هیچ حادثه جدی مانند خسارت سیلاب در محدوده شهری کرج رخ نداده است.

وی به  حادثه سیل  سال ۱۳۸۶ در کلاک بالا کرج  اشاره کرد و اظهار داشت:  این سیل  از مناطق کوهستانی آغاز شد و به اتوبان کرج- تهران  رسید و شاهد تعدادی تلفات نیز در این منطقه بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: پس از این فاجعه در سال ۱۳۸۷ مطالعات  طرح های آبخیزداری در بالادست کلاک آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ طرح های آبخیزداری با  عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در زیرحوضه کلاک بالا اجرا شد.

فرضی افزود: همچنین در سال های ۸۹ و ۹۰ نیز در بالادست شهرک و پارک جهان نما اقدامات خوبی  شد به طوریکه در این مناطق حدود ۷۰ سازه مکانیکی گابیون، سنگ و ملات و خشکه چینی انجام شد.

وی با بیان اینکه این  محدوده جزو حوضه های آبخیز شهری  محسوب می شود ، تصریح کرد: شهرداری کرج نیز در بخشی از این مناطق عملیات بیولوژیک و بیومکانیکی انجام داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: خوشبختانه با اجرای این اقدامات در بارش های اخیر که از حجم بالایی برخوردار است ورودی سیل از بالادست نداشتیم که اگر چنین می شد شاهد خسارات جبران ناپذیری بودیم.

اجرای طرح جامع آبخیزشهری وظیفه قانونی شهرداری

فرضی بیان داشت: طبق تفاهم نامه سیلاب وزارت نیرو،  شهرداری ها مکلف شده اند که در حوضه های آبخیز شهری طرح جامع آبخیزداری را تهیه کنند که این وظیفه قانونی می طلبد شهرداری کرج نیز به صورت جدی تری وارد عمل شود و اعتباراتی را برای همین منظور تعریف کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: بر همین اساس شهرداری باید طرحی را تعریف کند که بالادست شهر کرج و آب های سطحی را در برگیرد زیرا شهر کرج وسعتی بالغ بر ۲ هزار هکتار دارد که در مواقع بارندگی تمام بارش ها به روان آب و آب های سطحی تبدیل می شود.

وی گفت: در جریان فعالیت سامانه بارشی که از روز پنجشنبه هفته گذشته  وارد  البرز شده و همچنان فعال است ، تاکنون  به طور میانگین بین  ۲۰ تا ۴۰ میلی متر بارندگی را در استان داشته ایم که در شهرستان کرج  بیش از ۳۰ میلی متر گزارش شده است.

فرضی با اشاره به برخی اقدامات شهرداری برای جمع آوری آب های سطحی همچون ساخت تعدادی از کلکتور در سطح شهر کرج، افزود: ۹۰ درصد آب های بارندگی در کرج به رواناب تبدیل می شود که اکنون آثار بارش ها از آتشگاه در شمال کرج به ماهدشت در جنوب کرج رسیده است که پیشنهاد می شود شهرداری در اقدامات خود یک بازنگری حداقلی داشته باشد.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در سطح شهر با توجه به اختیارات و امکانات خود نسبت به دیگر دستگاه ها فعالیت های خوبی داشته تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

استان البرز بالغ بر ۴۳۰ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد.

سامانه بارشی که از روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه در البرز فعال شده طبق پیش بینی هواشناسی تا روز دوشنبه هفته جاری در این استان فعال است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …