پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

استاندار منتخب دولت: برای توسعه البرز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد

به گزارش ایرنا ،” مجتبی عبدالهی ” که بعدازظهر امروز ۱۶ آبان ماه در جلسه هیات دولت رای اعتماد را برای سکانداری استان البرز گرفته شامگاه یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا  افزود: استان البرز در کنار ظرفیت ها و فرصت های خوبی که دارد بعضا با ضعف هایی مواجه است که با همکاری همه دستگاه ها و حمایت دولت، تمام تلاش خود را برای رفع آنها می گذاریم.

وی ادامه داد: با انسجام ، تلاش شبانه روزی ، همکاری و همدلی مردم در تلاش خواهیم بود تا جایی که امکان پذیر است مشکلات مرتفع

شود.

استاندار منتخب دولت: برای توسعه البرز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد

هفتمین استاندار البرز امروز از سوی هیات دولت برای سکانداری سی و یکمین استان کشور رای اعتماد گرفت تا با استفاده از ظرفیت های بالقوه این استان در مسیر آبادانی و توسعه کشور پیش رود.

” مجتبی عبدالهی ” به عنوان هفتمین استاندار البرز متولد ۱۳۴۵ است و سوابقی همچون مدیرکلی اداره  اوقاف استان تهران، شهرداری مناطق ۲۰ و هفت تهران ، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران ، معاونت  فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد.
 

چشم امید ایران کوچک به تدابیر استاندار جدید  

استان البرز با بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارای هفت شهرستان کرج ، ساوجبلاغ، نظرآباد ، فردیس ، اشتهارد ،چهارباغ و طالقان است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ، همسایگی با تهران در تولید صنعتی و بازار محصولات کشاورزی و همچنین تحقیقات علمی نقش ممتازی در عرصه کشاورزی داشته و دارد.

 دراین استان چهار هزار و ۱۰۴ واحد دامداری سنتی و صنعتی، ۸۱۹ واحد گلخانه، ۷۲۰ واحد پرورش زنبورعسل، ۳۴۴ واحد مشاغل خانگی، ۱۳۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۳۳۶ واحد پرورش طیور و ۱۲۷ واحد پرورش آبزیان فعال است.

از سوی دیگر این استان از نظر وسعت جغرافیایی، نیم درصد از نقشه کشور را تشکیل داده و به جهت تولیدات کشاورزی، سه الی چهار درصد از کل محصولات کشور در این منطقه تولید می‌شود که نشان از ظرفیت دانش بنیانی استان البرز دارد.

 طبق سند آمایش کشور و به سبب  همسایگی با سه استان صنعتی و نزدیکی به فرودگاه پیام که بزرگ‌ترین فرودگاه باری کشور محسوب می‌شود، پیش‌بینی شده که استان البرز به قطب علم، دانش و فناوری در کشور تبدیل شود.

استاندار منتخب دولت: برای توسعه البرز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد

در حال حاضر استان البرز با داشتن ۲۷۹ واحد، رتبه چهار کشور در خصوص تعداد شرکت‌های دانش بنیان است.

بنابراین بخش دانش بنیان البرز که نام این استان را در تارک قطب فناوری کشور قرار داده چشم به حمایت ها و تدابیر توسعه محور عبدالهی دوخته است.

البرز قطب صنعت 

” مجتبی عبدالهی” سکانداری استانی را در دست گرفته که سه دهم درصد مساحت کل کشور را دارد اما این استان به دلیل ویژگی های خاص تولید از جمله وجود سه هزار و ۵۰۰  واحد تولیدی ظرفیتی قابل توجه به شمارمی رود که ۱۵۰ واحد تولیدی از مجموع این واحدهای تولیدی برند ملی هستند و ۴۹ واحد صنعتی دانش بنیان این استان دارد که بسیاری از واحدهای مذکور محصولات به سایر کشورها صادرات دارند.

استاندار منتخب دولت: برای توسعه البرز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد

 بیش از ۱۷ مرکز علمی تحقیقاتی در استان البرز قرار دارد  که بواسطه آن این استان جایگاه هفتم صنعت کشور را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت هایی که در مسیر توسعه و پیشرفت البرز نیازمند توجه است

منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در استان البرز مستقر در کرج از ظرفیت های قابل اعتنا برای رشد و توسعه اقتصادی این استان و کشور محسوب می شود که حدود ۲۷۰ واحد تولیدی و صنعتی در آن مستقر هستند و از این تعداد ۱۰۰ واحد فعال و مابقی نیز در حال اخذ پروانه های بهره برداری هستند.

شهرک صنعتی اشتهارد، با داشتن بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی و حدود ۱۵۰ برند ملی به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور در شهرستان اشتهارد استان البرز واقع شده است. این شهرک همواره به عنوان یکی از  مراکز مورد توجه در راستای تحقق شعارهای اقتصادی و تولید ملی مورد توجه می باشد. نقش این شهرک در کار آفرینی و اشتغال دهها هزار نیروی کار بسیار حائز اهمیت است.

پروژه مسکن مهر استان البرز از سال ۱۳۸۷ همزمان با سراسر کشور در این استان کلید خورد و در مجموع طبق گزارش ها از مجموع ۹۱ هزار و ۴۳۵  واحد مسکونی مهر در مناطق مختلف این استان بویژه در شهرجدید هشتگرد بیش از ۷۰ درصد آنها به مردم واگذار شده  و مابقی نیز در حال  تکمیل و یا آماده واگذاری به متقاضیان است.

وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشوری در البرز از جمله موسسه سرم سازی رازی و موسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر نیز باعث شده تا در مجموع استان البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور شناخته شود.

جاده کرج – چالوس یکی از پرجاذبه ترین جاده های کشور آست که روزانه بیش از ۲۱ هزار تردد در آن انجام می شود. وجود ۱۲ تونل ، پیست اسکی دیزین ، و رودخانه های خروشان و طبیعت زیبای آن باعث شده تا سفر در این مسیر صد چندان شود. با توجه به پیچ و خم جاده و کو هستانی بودن آن روزهای تعطیل شاهد ترافیک های کور چند ساعته و بعضا انسداد جاده خواهیم بود  از طرفی دیگر با توجه به خروشان بودن رودخانه در این مسیر متاسفانه در فصول مختلف شاهد غرق شدن تعدادی از هموطنان هستیم  همچنین با توجه به بارش برف و باران در فصول مختلف شاهد سقوط سنگ ، بهمن در جاده کرج – چالوس هستیم که بعضا خسارات زیادی وارد کرده است علاوه بر این در این جاده توریستی سالانه نمایشگاه های مختلف گل و گیاه و جشنواره های مختلف برگزار می شود.
استان البرز دارای ۲ سد کرج و طالقان با ظرفیت حدود ۶۴۰ میلیون متر مکعب  است که  تامین کننده آب شرب تهران و البرز می باشد. اکنون  ۸۰ درصد آب شرب مردم استان از سفره های زیر زمینی و ۲۰ درصد از سد ها تامین می شود.

برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی استان سبب شده تا سالانه شاهد افت ۷۲ سانتی متری این منابع در البرز باشیم .

طی ۳۰ سال گذشته تاکنون ۲۱ متر آفت سطح آبخوان های استان البرز  شاهد بوده ایم که پدیده خوبی نیست با توجه به  خشکسالی اخیر و نداشتن بارش مناسب در فصل بهار امسال ،  اکنون وضعیت سفره های زیر زمینی در البرز وخیم است.

استان البرز شاهراه ارتباطی ۱۴ استان کشور است بطوریکه نیم درصد سهم راه های کشور در البرز قرار دارد  اما پرترافیک ترین راه در کشور به شمار می رود.

روزانه در آزادراه های این استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد صورت می گیرد و در روزهای تعطیل این رقم دوبرابر می شود. این موضوع همواره موجب گره های ترافیکی طولانی مدت و حوادث رانندگی  زنجیره ای بویژه در فصول سرد و بارانی سال  است.

استان البرز علیرغم اینکه نیم درصد مساحت کشور را دارد و اراضی کشاورزی آن ۴۸صدم درصد مساحت اراضی کشاورزی کل کشور است اما به دلیل نزدیکی به تهران و موقعیت استراتژیکی که دارد دارای ارزش افروده بالایی است به طوریکه ویلانشینان و پایتخت نشینان چشم طمع زیادی به این اراضی بکر دارند و از این جهت مدتهاست که عملیات رفع تصرف و قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی صورت می گیرد. اراضی ملی و حتی مناطق کوهستانی و حفاظت شده نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تاکنون ۶ استاندار سکانداری البرز را عهده داشتند

تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ زمانی که البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور معرفی شد با حضور وزیر کشور، استانداری البرز رسما شروع به فعالیت کرد و عیسی فرهادی به‌عنوان نخستین استاندار، پایه‌گذاری استانداری را  رقم زد.

عیسی فرهادی در سال ۸۹ و علی اصغر عربیان در سال ۹۱، اولین و دومین استانداران البرز در دولت دهم بودند.

در ۲ دولت یازدهم و دوازدهم به ترتیب، سیدطاهر طاهری به مدت ۸ ماه، سیدحمید طهایی طی ۴۰ ماه و  محمدعلی نجفی در ۱۴ ماه، نمایندگی عالی دولت سیزدهم در البرز را عهده دار شدند.

این مسوولیت از روز ۲۱ آذر سال ۹۷ تا امروز بر عهده عزیزاله شهبازی قرار داشت.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …