جمعه , 10 فروردین 1403

از شهر تاریخی جولیان تا غار خفاش/ ایلام فروزان از تمدن دیرپای سرزمین ایلام باستانی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، فصل پرخاطره و  دوست داشتنی زمستان جای خود را به بهار دل انگیز و آفتابی عوض کرده و به امید بازگشتی دوباره بر نیمکت چهارم سالن انتظار سال بنشیند.

آن طرف بهار برای رونمایی در «نوروز» خود را می‌آراید به شکوفه و سبزه و رخت رنگارنگ که دل‌ها را به‌سوی خود کشانده و برای همه چه پیر و چه جوان، چه کوچک و چه بزرگ دلبری‌ها کند. فصل آوارگی خورشید دارد تمام می‌شود.

نوروز و روزهای فرخنده فروردین و  بهاری دیگر در راه است و استان ایلام نیز به مانند بسیاری از مناطق میهن پهناور و چهارفصل ایران  آغوش خود را برای استقبال از مسافران و میهمانان باز کرده است.

استان ایلام با مساحت 20138 کیلومترمربع  در غرب ایران و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته که غرب با کشور عراق، از جنوب با خوزستان، از شرق با لرستان و از شمال با کرمانشاه همسایه است.

مرکز این  استان شهر ایلام است و آبدانان، ایوان، دهلران، دره شهر، به دره، سیروان، چرداول، مهران، ملکشاهی نیز دیگر شهرستان‌های این استان محسوب می‌شوند.

استان ایلام از  مناطق جنگلی ایران محسوب شده و به خاطر زیبایی طبیعتش از آن با نام  «عروس  زاگرس» یاد می‌شود که هر ساله بسیاری از گردشگران ایرانی و غیر ایرانی استان ایلام را برای سپری کردن تعطیلات فرح بخش نوروز بر می‌گزینند و چند روزی را به سیر و سیاحت در دامن طبعت کم نظیر و همچنین اماکن و مراکز تاریخی، فرهنگی و مذهبی این استان اختصاص می‌دهند.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی این استان شامل پارک جنگلی چقاسبز «چقاجنگلی» در شهر ایلام، دره ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب» در 30 کیلومتری ایلام، چشمه آبگرم با خواص گوگردی دهلران، گردشگاه ییلاقی خوران ایوان، دشت‌های صالح آباد، مهران، محسن آباد، نصیریان، دهلران، موسیان و دشت عباس، آبشارهای آب تاف در مسیر میمه به پهله زرین آباد، چم آو در فاصله 18 کیلومتری مسیر ایلام به صالح آباد،  گچان در 15 کیلومتری شمال شهر ایلام، رودخانه‌های چنگوله در 53 کیلومتری شرق مهران، کنجان چم در 7 کیلومتری جنوب شهر ایلام است.

همچنین رودخانه پیرمحمد که به آن “گلان پیرمحمد” نیز می گویند در 41 کیلومتری شمال شرقی مهران، سیمره، تلخاب، تالاب‌های  سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی، زمزم در 74 کیلومتری شرق شهر ایلام، چکر در غرب شهرستان ایلام،  تفریحگاه‌های گلم زرد و گره چکا در 60 کیلومتری ایلام در مسیر جاده صالح آباد و سرنی، کلم به دره در فاصله 70 کیلومتری ایلام، تنگ ارغوان (تنگ قوچعلی)  در فاصله دو کیلومتری شهر ایلام، تفریحگاه جنگلی ششدار در 5 کیلومتری ایلام، تنگ دالاو، تجریان، مناظر طبیعی کوه اناران نیز بسیار دیدنی است.

باید گفت که مناظر طبیعی و تفریحگاه سهراب، چنار طبیعی و تاریخی روستای تختان در حد فاصل میمه زرین آباد به آبدانان و گردشگاه ییلاقی خوران ایوان در 7 کیلومتری شهر ایوان از تفرجگاه‌های جنگلی در شهرستان آبدانان، کوه‌های اهوران، بانکول، سامله، سرخ خانی، سرکب، شره زول، شلم، قلاجه، قلارنگ، مانشت، دینارکوه، کوه بهارآب، کبیرکوه، تنگه بهرام چوبین، تنگ ماژین، تنگ وویله، دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان، دریاچه دوگانه سیاه گاو، آثار تاریخی و فرهنگی و مذهبی، آرامگاه بابا سیف‌الدین در دره شهر نیز مکان‌هایی زیبا و دیدنی است.

امامزاده علی صالح، بقعه ابراهیم قتال، بقعه سید صلاح الدین محمد، بقعه حاجی حاضر، بقعه حاجی بختیار، بقعه جابر، امامزاده سیدابراهیم، امامزاده سیدمحمد عابد (پیرمحمد)، امامزاده سیداکبر، امامزاده پیرمحمد، امامزاده عباس، امامزاده عبدالله، ای هلشی از توابع شهرستان ایوان، آتشکده موشکان، آتشکده سیاهگل ایوان، غار انفجاری ایوان، غار خفاش در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران، غار کناتاریکه در ارتفاعات سیوان، غار زینه گان نیز از مناطق دیدنی استان ایلام هستند.

در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح آباد و در فاصله 52 کیلومتری شهر ایلام،  بقایای شهر باستانی دره شهر، شهر باستانی ماژین (سیمره) آثار شهر دربند، شهر تاریخی جولیان، شهر تاریخی سیروان، ویرانه‌های شهر سامرا، تپه‌های کزآباد، تپه کوزه گران، تپه تیخان (تیغن)، تپه ورکبود، تپه باستانی مر مورموری، تپه کل یزید، تندیس‌های سنگی، سنگ نوشته آشوری (گل گل)، سنگ نوشته تخت خان، سنگ نوشته قلعه والی، قلعه هزارانی، قلعه سام، قلعه جهانگیر آباد، قلعه کنجانچم، قلعه میرغلام هاشمی (سیکان)، قلعه والی ایلام، پل گاومیشان، پل جم نمشت، کاخ فلاحتی بوده که تنها نمونه‌ای مراکزی است که می‌توان از آنها بازدید کرد.

استان ایلام فروزان از تمدن دیرپای سرزمین ایلام باستانی است. زندگی عشیره‌ای و سنتی در استان ایلام سبب رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با آن شده است از دیرباز بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت)، سیاه چادر، جاجیم، گلیم ساده، نمد مالی، چیغ بافی و گیوه دوزی در استان مرسوم بوده است؛ امروزه رشته‌های مختلف بومی موجود در استان پس از شناسایی و ارزیابی قابلیت‌های توسعه آموزشی آن رشته‌ها با رشته‌های مرتبط و علاوه بر آن جهت پاسخگویی به سلایق مختلف، رشته‌های دیگری نظیر احرامی بافی، گلیم نقش برجسته، معرق روی چوب، منبت چوب، سفال و سرامیک، طراحی روی سفال، قلمزنی روی فلز مس در این استان راه اندازی شده است.

استان ایلام  همانند سایر مناطق ایرانی سوغاتی‌های محلی خاص  دارد که اهم آن‌ها عبارتند از: سقز محلی (صمغ درخت بنه)، شیرین بژی برساق، شیرین  عسگری، شیرینی کله کنجی، روغن حیوانی.

گزارش از محسن ربی‌زاده

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …