شنبه , 1 اردیبهشت 1403

آغاز طرح حمایت از دامهای عشایر البرز

مدیر امور عشایر البرز گفت: طرح حمایتی از عشایر استان در قالب خرید دام های حذفی و مازاد با قیمت تضمینی در استان آغاز شد.

آغاز طرح حمایت از دامهای عشایر البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، علی نقدی بازنشین افزود: این طرح به منظور حمایت از قشر زحمتکش عشایر در برابر آسیب های ناشی از خشکسالی و افزایش بهای نهاده های دامی در کشور در حال انجام است.

مدیر امور عشایر البرز گفت: طرح خرید دام های مازاد عشایر استان البرز در تفاهمنامه ی مشترک بین شرکت پشتیبانی امور دام و امور عشایر  استان آغاز شده است.

نقدی بازنشین با بیان اینکه کشتار این دام ها با نظارت کامل دامپزشکی به لحاظ سلامت انجام می شود، افزود: در برآوردهای انجام شده قرار است در کل حدود ۲۰ هزار راس دام حذفی عشایر در این طرح کشتار شوند که در فاز اول فروش و کشتار پنج هزار راسخرید و به کشتارگاه انتقال می یابند.

نقدی بازنشین با اشاره به میزان خرید ۲۰۰ راس دام به صورت روزانه ادامه داد: حذفی بودن گوسفند یا بز به لحاظ سن ، آبستن نبودن دام و برخورداری کامل دام از سلامت، از شرایط اصلی قرارگیری دام عشایر در این طرح به شمار می رود.

او ضمن امیدواری بر اینکه با اجرای این طرح بخشی از مشکلات عشایر استان و کشور برطرف شود، افزود: این دام های زنده با قیمت هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری می شود.

مدیر امور عشایر البرز اضافه کرد: عشایر در قبال تحویل هر کیلوگرم دام زنده، به میزان سه کیلوگرم جو از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت خواهند کرد ضمن اینکه پس از حذف دام های مولد پیر فوری دام های جوان مولد جایگزین می شوند.

شرکت پشتیبانی امور دام استان البرز، با یکی از شرکت های بسته بندی قراردادی منعقد کرده که پس از کشتار دام های مولد فوری آن ها را بسته بندی و در یکی از سردخانه های استان به صورت فریز شده ذخیره سازی و نگهداری می کند تا بر اساس سیاست های ابلاغی تنظیم بازار با قیمت مصوب یا راهی بازار مصرف شده و یا تحویل مراکز صنعتی و پرمصرف شود.

عشایر استان البرز دارای ۳۲۱ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) هستند که پیش‌بینی‌ می شود از این تعداد دام در سال جاری ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر گوسفندی، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و سه هزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی تولید شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …