پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

آزادسازی حریم رودخانه کرج سرعت می گیرد

آزادسازی حریم رودخانه کرج سرعت می گیردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ داوود نجفیان گفت: در پی برنامه ریزی که از سه سال گذشته در استان البرز انجام شده، ۲ موضوع تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز آب و آزاد سازی بستر رودخانه های کرج و شاهرود طالقان در اولویت قرار گرفت.

او ادامه داد: این ۲ موضوع در زمان ریاست حجت الاسلام رییسی بر قوه قضائیه نیز در دستور کار قرار گرفت و اکنون نیز حجت الاسلام اژه ای رییس قوه قضاییه در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه کرج دستور ویژه صادر کرده است.

او افزود: با توجه به طرح پیشنهادی شرکت آب منطقه ای البرز در خصوص ساماندهی رودخانه کرج  با کمک دستگاه قضایی استان بانک اطلاعاتی برای محدوده ۱۶ کیلومتری از سد امیر کبیر تا ایستگاه بیلقان  کرج تهیه شد ضمن آنکه جلسات مختلفی در قالب کمیته صیانت در استانداری البرز برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: در کنار این اقدام  حدود یک و نیم کیلومتراز بستر رودخانه آتشگاه کرج  به عنوان پایلوت آزادسازی انجام شد.

نجفیان با بیان اینکه ۱۱ دستگاه حاکمیتی و دولتی در بستر رودخانه کرج دارای بنا و فضای اداری هستند، تصریح کرد: بنابراین طرح ساماندهی بستر رودخانه ابتدا از دستگاه های دولتی شروع شده و  از تمام دستگاه های دولتی خواسته شد که بر اساس طرحی که تهیه کردیم نسبت به عقب نشینی اقدام کنند.

او با بیان اینکه وزرات نیرو نه فقط در استان البرز بلکه در هیچ نقطه کشور علی رغم اینکه بستر رودخانه ها در اختیار آن است هیچ گونه تاسیسات رفاهی و اقامتی ایجاد نکرده است، گفت: ساختمانی که هفته جاری با نام وزارت نیرو عملیات تخریب آن در بستر رودخانه کرج آغاز شده پ، مربوط به شرکت آبفای تهران است که قدمت چند دهه ای دارد و زمانی که انتقال آب از بیلقان به تهران انجام می شد احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: کاربری این ساختمان  پایش کنترل کیفی آب رودخانه کرج و نگهداری تاسیسات مربوط به آن بوده است و از ۱۰ سال پیش با توجه به اینکه شرکت آب منطقه ای البرز، کنترل کیفی آب رودخانه کرج بر عهده گرفت، پایش و کنترل آلودگی  آب در ساختمان و تاسیسات مربوط به آبفای تهران کمرنگ شد.

او افزود: اکنون روند تخریب و جمع آوری تاسیسات این ساختمان در حال انجام است. که  البته در پایین دست سد ، تاسیسات  پایشی مربوط به سد همچنان فعال است.

نجفیان گفت: اکنون ۹ دستگاه دولتی و نهاد حاکمیتی برای تخریب و ساماندهی بناهای مربوط به خود در حریم رودخانه کرج اعلام آمادگی کرده اند.

او با اشاره به اینکه آب رودخانه کرج برای مصارف شرب استان های تهران و البرز مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بر این اساس همه باید برای سالم نگه داشتن این منبع آبی پای کار بیایند و نسبت به ساماندهی بناهای حاشیه رودخانه اقدام کنند.

او انتقال ماشین آلات سنگین برای ساماندهی و تخریب بناها در حریم رودخانه کرج را هزینه بر توصیف کرد و گفت: به هر حال باید این اقدام با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی انجام شود تا شاهد سالم سازی بیشتر آب این رودخانه باشیم.

مردم از آزاد سازی حریم رودخانه کرج استقبال می کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: مردم نیز از طرح آزاد سازی و ساماندهی رودخانه کرج استقبال کرده اند و امیدواریم همکاری ها بیشتر شود.

نجفیان گفت: اقداماتی برای بهره مندی عمومی از زیبایی های بستر رودخانه کرج پیش بینی شده و امیدواریم با کمک مردم و دستگاه های اجرایی بتوانیم هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی این منبع آبی و خدادادی اقدام شود.

او تاکید کرد که در کنار ساماندهی بناهای حاشیه رودخانه کرج، اقدامات زیست محیطی برای جلوگیری از ورود پساب ها به این رودخانه به عمل می آید.

این مسوول گفت: امیدواریم در گام نخست بتوانیم حدود ۲ کیلومتر از بستر رودخانه کرج را آزاد سازی کنیم تا مردم جلوه های زیبای این رودخانه را به نظاره بنشینند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: افزون بر مسائل زیست محیطی  و ساماندهی ساخت وسازها ، مبحث گردشگری نیز در رودخانه کرج پررنگ خواهد شد و گردشگران زیادی از این موهبت الهی بهره خواهند برد که فواید آن برای البرز فراوان است.

به دنبال دستورویژه ریاست قوه قضائیه ، هفته گذشته ساختمان مربوط به این قوه در بستر رودخانه کرج تخریب شد و وزارت نیرو نیز جمع آوری ساختمان و تاسیسات قدیمی خود را در این رودخانه آغاز کرده است.

سه دشت البرز دچار بحران آبی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه اکنون ۶۰۹ دشت بحرانی با چالش آبی در کشور داریم، گفت: از این تعداد سه دشت مربوط به استان البرز است.

او برداشت بی رویه برای مصارف آب کشاورزی و شرب را عامل  بحرانی شدن دشت های استان البرز و سایر مناطق کشور دانست و افزود: بیش از ۷۰ درصد مصارف کشاورزی ، صنعت و شرب از منابع زیر زمینی است و همین امر بحران آبی را در دشت ها افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تصریح کرد: برهمین اساس طرح ملی سازگاری با کم آبی در کشور ارائه شده که باید مصارف آب بر اساس الگوهای مطابق با واقعیت کشور و استان باشد ضمن آنکه پروژه هایی برای عبور از این وضعیت تعریف شده است.

او ادامه داد: طبق هدفگذاری این طرح تا سال ۱۴۰۵ باید ۱۳۵ میلیون متر مکعب از بار مازاد آبخوان های استان البرز کاسته شود؛ در بخش های کشاورزی، شرب ، صنعت و فضای سبز وظایفی برای دستگاه ها ترسیم شده که به صورت سالانه مصوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: طرح ملی سازگاری با کم آبی به  تصویب وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، کشور ، صنعت و معدن  و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست  رسیده و  به تمام استان ها ابلاغ شده است.

 هر استان بر اساس برنامه تدوین شده عملکرد  خود را تدوین می کند و انتظار می رود که تمام دستگاه های  اجرایی این طرح  را با جدیت به جلو ببرند.

تغذیه  مصنوعی آبخوان ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: طرح تغذیه مصنوعی آبخوان ها  با توجه به اینکه استان آبرفت های خوبی دارد در دستور کار قرار گرفته است .

اکنون ۲ طرح  بزرگ تغذیه مصنوعی در استان البرز اجرایی شده که یکی از آنها در فردیس در حال تکمیل است ؛ قرار بود این  در دهه  مبارک فجر به بهره برداری برسد اما به بهار سال آینده موکول شده است.

 طرح دیگر نیز در حوضه رودخانه کردان در دشت هشتگرد است که این طرح تغذیه مصنوعی از سال های گذشته شروع شده و  فاز ۲ آن  امسال به بهره برداری رسید؛ فاز سوم هم در سالهای آینده به بهره برداری می رسد که آگر وضعیت آبی استان مناسب  باشد ظرفیت آبخوان دشت هشتگرد به 20 میلیون متر مکعب ذخیره آبی خواهد رسید.

 همچنین  مطالعه طرح  تغذیه مصنوعی در کرج به اتمام رسیده  که در سال آینده اجرای آن شروع  خواهد شد ضمن آنکه تغذیه مصنوعی در حوضه آبریز رودخانه های کردان و برغان نیز در حال انجام است .

البرز در بخش زیر ساخت های آبی عقب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : این استان در بخش زیر ساخت های آب مانند تامین و توزیع آب شرب  کاستی دارد؛ در این زمینه با کمک ۲ مشاور مطالعات آب شرب  البرز انجام شد و به تصویب وزارت نیرو رسید.

نجفیان گفت : برای تخصیص آب سطحی باید مطالعات جمعیت شناسی و کمبود ها انجام می شد و با زبان علمی اعلام می کردیم که کمبود داریم که این ابزار را نداشتیم  که در نهایت با تمام مشکلات این اتفاق صورت گرفت.

او افزود: با اقدامات انجام شده توانستیم  ۵۵ میلیون متر مکعب حقابه  جدید از سدهای استان بگیریم  هر چند که برای جذب این سهمیه با مشکل زیر ساختی مواجه هستیم اما آبفای استان اقدامات خوبی برای جذب این سهمیه انجام داده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز  افزود: جذب کامل این سهمیه موجب می شود تا بار بزرگی از روی منابع آب زیر زمینی استان البرز برداشته شود ؛ پیش بینی ها براین است تا سه ماه آینده بخشی از این سهمیه وارد مدار مصرف استان البرز شود.

او با اشاره به محدودیت های اعتباری برای اجرای پروژه های آبی البرز گفت : مقدمات برای تعیین ردیف اعتباری نهایی شده است  و در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست و پدافند غیر عامل مصوبه داده اند و قرار است با با همکاری سازمان برنامه بودجه و  وزارت نیرو این ظرفیت ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد:  حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین منابع  مالی  توسعه زیر ساخت های آبی استان البرز نیاز است .

این مسوول تصریح کرد : از سهمیه ۵۵ میلیون متر مکعبی آب  جدید سدها ، ۲۵ میلیون مترمکعب آن برای شهرهای  هشتگرد، نظرآباد ، اشتهارد و شهر جدید هشتگرد است  که در قالب سه پروژه تعریف شده است.

او ادامه داد: شهرستان های نظرآباد و اشتهارد بیشترین مشکل کم آبی را در البرز دارند که باید در سهمیه جدید ویژه دیده شوند؛ در مجموع باید ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای غرب استان البرز تامین شود.

 طرح جامع آبرسانی به طول ۶۲ کیلومتر شامل ۲۲ کیلومتر برای نظرآباد و ۴۰ کیلومتر برای اشتهارد  از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز به آن اشاره داشت و گفت :  این طرح در برنامه کاری قرار گرفته  و در مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این طرح نیز به مناقصه گذاشته شده است.

او افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب البرز در ۲ سال آینده پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کنیم .

همچنین طرح انتقال آب از رودخانه کرج و بیلقان به تصفیه خانه شماره ۲ کرج  از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای البرز است که در دست مطالعه قرار دارد ؛  تحقق این طرح   موجب می شود  تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب به ظرفیت آب شهرستان کرج اضافه شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …