جمعه , 31 فروردین 1403

آخرین اخبار امیکرون در ایران | فعالیت زیرپوستی ویروس جهش‌یافته آفریقایی در کشور/ دچار اشتباه محاسباتی نشویم/ چیزی به‌اسم سرماخوردگی نداریم + نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، انتشار آمارهای روزانه از نرخ ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد بعد از دوره‌ای طولانی دوباره نرخ ابتلای روزانه به زیر یک‌هزار نفر روزانه رسیده است و این روند می‌تواند امیدی برای بهبود شرایط همه‌گیری باشد اما کارشناسان براین‌باورند نباید در این دوره دچار اشتباه محاسباتی شویم؛ چون ظاهراً “امیکرون” کاملاً زیرپوستی درحال ایران‌گردی است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای تأیید ورود ویروس جهش‌یافته امیکرون می‌بینیم به‌سرعت این نوع ویروس در ایران دست به دست شده و اصطلاحاً مشغول ایران‌گردی است و نباید فراموش کنیم که در این زمینه هرگونه عادی‌انگاری می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

گروه یادشده معتقدند: نباید در شرایط فعلی با درنظر گرفتن آمارهای ثبت‌شده روزانه دچار اشتباه محاسباتی شویم و تصمیم‌گیری‌های نامناسب براساس این آمارها سیاست‌گذاری کنیم چون آتش زیر خاکستر ویروس امیکرون می‌تواند یکباره شعله‌ور شود و بحران‌های تازه‌ای را در کشور ایجاد کند.

کارشناسان بهداشت و درمان همچنین تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن علائم خفیف بیماری کرونا با ویروس امیکرون بهترین توصیه به هموطنان این است که درصورت بروز هرگونه علائم سرماخوردگی در اولین اقدام نسبت به رعایت کامل پروتکل‌ها و قرنطینه خود اقدام کنند و پس از ان با مراجعه به مراکز تعیین شده یا پزشک نسبت به تعیین وضعیت بیماری خود گام مناسب بردارند چون در شرایط فعلی نباید فکر کنیم که سرماخورده‌ایم.

در این زمینه رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت معتقد است کاهش آمار فوتی‌های کرونا به زیر 20 نفر و ثبت رکورد جدید هرچند نویدبخش شرایط مناسب همه‌گیری کرونا در کشور است، اما این تغییر رنگ می‌تواند زنگ خطر موج جدید کرونا در کشور باشد چرا که موارد ابتلا به امیکرون در کشور رو به افزایش است.

به‌گفته قادری از 28 آذر تاکنون 467 مورد ابتلا به امیکرون در کشور شناسایی شده است و ویروس امیکرون گردش خود را درون جامعه آغاز کرده است و ممکن است طی چند هفته آینده با افزایش چشمگیر موارد مواجه شویم.

وی ابراز کرد: متأسفانه این ویروس گردش خود را درون جامعه آغاز کرده است، به‌طوری که ما بیمارانی را پیدا کردیم که در اماکن عمومی برخی شهرهای بزرگ بوده‌اند و این موضوع ما را نگران کرده است که به این معناست که انتقال درون‌جامعه‌ای این ویروس در کشور ما هم آغاز شده است و ممکن است ما را طی چند هفته آینده با افزایش چشمگیر موارد مواجه کند.

قادری متذکر شد: برخی استان‌ها بیشتر در معرض خطر هستند، مانند هرمزگان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران که استان‌هایی هستند که باید بیشتر مراقب بحث اُمیکرون باشند و مداخلات اجتماعی خودشان را به‌نحو احسن انجام دهند.

 

استان بوشهر/ شناسایی 9 مورد ابتلا به سویه جدید ثبت شد

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر از افزایش مبتلایان به اومیکرون خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تاکنون 9 نفر مبتلا به سویه جدید اومیکرون در شهرستان‌های استان بوشهر شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بهترین راه مبارزه با گونه اومیکرون را تزریق نوبت سوم واکسن کرونا دانست و بیان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و گونه اومیکرون ضروری است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از گذر روز دیگر بدون فوتی کرونایی خبر داد و بیان کرد: در مجموع در 2 سال گذشته 2 هزار و 35 بیمار کرونایی در استان بوشهر جان خود را از دست داده‌اند.

وی به وضعیت بستری بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر پرداخت و تصریح کرد: با بستری شدن 14 نفر دیگر، شمار کل بستری‌های کرونا در استان به 42 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: اکنون 2 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و خوشبختانه هیچکدام در وضعیت حاد قرار ندارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 18 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند افزود: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا و گونه جدید مردم از حضور در مکان‌های شلوغ و پرخطر مانند بازارها، رستوران‌ها و مراسم ترحیم جشن عروسی و دیگر دورهمی‌ها خودداری کنند.

استان فارس/ روند افزایشی نرخ ابتلای امیکرون ادامه دارد

در حالی که نقشه رنگ‌بندی ایران، استان فارس را در وضعیت آبی نشان می‌دهد و تنها 4 شهرستان بختگان، نی‌ریز، جهرم و خفر در وضعیت زرد قرار دارند که از هفته‌های گذشته مثبت شدن مواردی از امیکرون زنگ خطر در استان را به صدا در آورده است. 

در اعلامی تازه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گردش پنهان امیکرون را تهدیدی جدی برای سلامت عمومی دانست و از شناسایی و تایید 11 مورد ابتلا به امیکرون در استان خبر داد. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 853 هزار و 539 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 513 هزار و 513 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 573 هزار و 791 تست تشخیصی مولکولی بوده که 449 هزار و 402 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 279 هزار و 748 مورد تست سریع انجام شده و 64 هزار و 111 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 75 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 464 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 80 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در 24 ساعت گذشته 6 هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و 428 نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به 6 میلیون و 768 هزار و 800 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 247 هزار و 333 دُز نوبت اول، دو میلیون و 944 هزار و 615 دُز نوبت دوم و 576 هزار و 852 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان هرمزگان/ تمام مناطق آلوده شده است

فاطمه نوروزیان در خصوص آخرین وضعیت شناسایی ویروس امیکرون در هرمزگان اظهار داشت‌: با توجه به اینکه 122 بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است و ویروس قدرت سرایت بالایی دارد در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به سرعت شیوع پیدا کند. 

وی افزود: متاسفانه تاکنون این ویروس در تمام شهرستان‌های استان شناسایی شده و افرادی در شهرستان‌های مختلف درگیر این بیماری شده‌اند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: آخرین منطقه‌ای که در آن فرد بیمار مبتلا به سویه جدید کرونا شناسایی شد، کیش بود، این جزیره پیش از این از ویروس امیکرون ایمن بود.

وی تصریح کرد: همان طور که آمارهای سازمان جهانی بهداشت هم نشان می‌دهد موارد ابتلا به این سویه در نقاط مختلف جهان هم در حال گسترش است از این رو تقاضا می‌کنیم هم‌وطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک جدیت داشته باشند. 

نوروزیان گفت: تزریق از دوم و سوم برای ایمنی بخشی ضروری است و نباید مردم از این امر حیاتی پرهیز کنند. 

استان قزوین/ نرخ بستری 48 درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 85 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در شبانه‌روز اخیر 24 مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های کووید شناسایی کردیم که این آمار 11 نفر بیشتر از روز قبل است.

جلال رحمانی همچنین به افزایش 48.4 درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه اشاره کرد و گفت: در 24 ساعت گذشته 46 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز گذشته 15 نفر افزایش داشته است.

وی از کاهش 28.5 درصدی آمار روزانه بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر 5 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار از روز پیش 2 نفر کمتر است.

رحمانی ادامه داد: همچنین نرخ مرگ‌ومیر کرونایی استان قزوین در شبانه‌روز گذشته صفر شد و هیچ بیمار بدحالی به دلیل شدت علائم تنفسی فوت نکرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش 27 درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی در استان خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 28 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار 6 نفر از روز قبل بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با 12.5 درصد افزایش به 144 نفر رسید که این آمار در مقایسه با روز گذشته 16 نفر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: همچنین از ابتدای واکسیناسیون تاکنون 94.28 درصد جمعیت بالای 12 سال استان قزوین دوز اول، 83.52 درصد دوز اول و دوم و 14.23 درصد هم دوز سوم را تزریق کردند. در ضمن 93.09 درصد از جمعیت 12 تا 18 سال استان قزوین دوز اول و 75.85 درصد هم دوز اول و دوم را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان ایلام/ ویروس جهش یافته زیرسایه بی‌توجهی یکه‌تازی می‌کند

استان ایلام در شیوع، بستری و مرگ ناشی از ویروس کرونا به ثبات رسیده است و مدتی است مصون از شیوع، بستری و مرگ ناشی از ویروس کرونا روزهای آرام را سپری می‌کند، اما شیوع سویه جدید “اومیکرون” در استان‌های همجوار آن و بی توجهی بسیاری از شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خطر قریب الوقوع شیوع “اومیکرون” را در استان ایلام افزون کرده است.

به گفته محمد سبحان حسنی، احتمال سرایت سویه اومیکرون در استان وجود دارد و تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مقابله و پیشگیری لازم است.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام از شدت سرایت “اومیکرون” و نیاز به بیشترین مراقبت برای مقابله و پیشگیری سخن و گفت: استمرار و تقویت طرح شهید سیلمانی در تمامی شهرستان های ایلام ضروری است و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در مقابله با کرونا را موظف به ادامه اقدامات برای مقابله با “اومیکرون” کرد.

وی، تزریق دز سوم برای پیشگیری از مرگ و میر کرونا را بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: نقش رسانه ها و صدا و سیما برای اطلاع رسانی در خصوص ترغیب تزریق دز سوم توسط مردم بسیار اثربخش است.

حسنی تاکید کرد: تبلیغ، اطلاع رسانی برای افزایش پوشش واکسیناسیون دز سوم کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توسط رسانه‌ها و مطبوعات در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه با لزوم اجرا شدن تمامی مصوبات قرارگاه کرونا و در خصوص مرز مهران تاکید کرد و گفت: برای حفظ سلامت مردم استان باید تمامی مصوبات قرارگاه عملیاتی کرونا بصورت دقیق اجرا و عملیاتی شود.

جمیل صادقی‌فر نیز با عنوان این که 88 درصد مردم ایلام واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و فقظ 10 درصد تاکنون واکسن نزده‌اند اظهار داشت: در ارتباط با سویه جدید “اُمیکرون” هر روز به استان‌هایی که با این سویه درگیر می شوند، اضافه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: تصور ما این است همه این موارد ابتلا به کرونا در استان‌های دیگر و استان خودمان را ” اُمیکرون” قلمداد کنیم، فکر نکنیم چون به صورت رسمی اعلام نشده است پس خطری وجود ندارد.

این مقام ارشد بهداشتی بیان کرد: کماکان ویروس در سطح کشور چرخش دارد، آمار بستری سویه “اُمیکرون” در کشورهای اروپایی افزایش یافته است اما فعلا وضعیت  استان ایلام‌، وضعیت پایداری است.

وی نیز با تاکید به تزریق دز سوم واکسن برای شهروندان ایلامی خاطر نشان کرد: دز سوم مورد تاکید ماست، این هفته استقبال از دوز سوم نسبت به هفته قبل کمتر بود.

صادقی‌فر با بیان آماری از تزریق واکسن دز سوم در افراد دارای شرایط خاص گفت: طبق آمار ما، کمتر از 50درصد بیماران دیابتی و فشار خونی در سطح استان دز سوم را تزریق کرده اند.

استان زنجان/ رعایت پروتکل‌ها بهترین راهکار مقابله با کرونا است

محسن افشارچی امروز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا حوزه‌های مختلفی را در کنترل سویه جدید کرونا ” اُمیکرون” دخیل دانست و اظهار داشت: در حال حاضر تنها سپر مقابله با سویه‌های مختلف کرونا به ویژه ” اُمیکرون” واکسیناسیون است هر چند این امکان وجود دارد که طی ماه‌ها یا سال‌های آینده دارو و درمان تکمیل‌تری برای کرونا تولید شود.

وی با بیان اینکه راه حل کنونی توجه به تزریق به موقع و کامل واکسن کرونا برای مقابله با این ویروس است، تصریح کرد: تغییر رنگ قرمز به رنگ آبی، آرامشی را در کشور به ویژه بخش اقتصاد ایجاد کرده و این آرامش باید حفظ شود.

استاندار زنجان افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت واکسیناسیون 75 درصد جمعیت کل استان، هنوز 220 هزار نفر می‌توانند در آستانه مرگ باشند که نسبت به امر تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.

وی با اشاره به  اینکه با در نظر گرفتن واکسیناسیون افراد بالای 12 سال استان حدود 85 هزار نفر در معرض خطر هستند که حتی می‌تواند به قیمت جان آنان تمام شود، گفت: از هم استانی‌ها درخواست می‌شود واکسیناسیون کرونا را فارغ از نوع واکسن‌های در دسترس، جدی بگیرند.

افشارچی ادامه داد: برای تزریق واکسن، دنبال نوع خاصی نباشند، همه واکسن‌های تزریقی به ویژه واکسن‌های داخلی از جمله پاستور به میزان 96 درصد در درگیری با بیماری موثر است.

وی با اشاره به تامین میزان مورد نیاز واکسن در استان، افزود: با توجه به بروز سویه جدید اُمیکرون در کشور و استان بر لزوم رعایت بیش از بیش پروتکل‌های بهداشتی کرونایی تاکید شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه رفتارمان را باید با نوع جدید ویروس کرونا منطبق کنیم، گفت: راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی و دیگری تسریع در واکسیناسیون است.

وی تاکید کرد: به طور قطع موضوع قرنطینه باید جدی گرفته شود و از طرفی آگاهی و اطلاع رسانی نیز اهمیت زیادی دارد.

افشارچی از تمامی دستگاه‌های دولتی به ویژه بخش خصوصی خواست نسبت به موارد مشکوک کرونایی با توجه به سویه جدید، حساس باشند و بلافاصله نسبت به اقدامات لازم مبادرت کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان خراسان رضوی / 2500 تخت بستری برای پیک جدید آماده شده است

 ایوب توکلیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: با توجه به مصوبات قبلی قرارگاه و تاکید بر طراحی نظام هوشمند مدیریت تخت‌های بستری بیماران کووید 19، اجرای برنامه نشانه دار کردن تخت های دارای پتانسیل پذیرش بیمار مبتلا به کووید 19، در دستور کار کمیته قرار گرفت. 

وی افزود: پس از پیگیری‌های متعدد و برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره حوزه‌های فناوری اطلاعات، اقتصاد درمان، اطلاعات سلامت و نظارت بر درمان، گسترش زیرساخت‌های HIS  و نشانه‌دار کردن تخت‌های بیمارستانی انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آمادگی کامل اورژانس‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت آمادگی بخش‌های اورژانس بیمارستانی و ضرورت مدیریت تخت‌های بستری اورژانس‌ها، بازدید از اورژانس بیمارستان‌ها در دستور کار کمیته درمان قرار گرفته است.

توکلیان افزود: در هفته گذشته اورژانس بیمارستان‌ها مورد بازدید قرار گرفته و متناسب با شرایط آنها تصمیمات لازم به خصوص در مدیریت ناوگان مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان سمنان/ پوشش دز سوم به 50 درصد رسید

سیدمحمدرضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تا هفته گذشته شهرستان سمنان تنها شهرستان زردرنگ استان سمنان به لحاظ شیوع کرونا بود که بر اساس ابلاغ رنگ‌بندی‌های جدید این شهر نیست به جمع دیگر شهرستان‌های آبی‌رنگ استان پیوست.

وی با بیان اینکه تمام هشت شهرستان استان سمنان هم‌اکنون در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد گفت: این شرایط به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و تزریق واکسن کرونا بوده است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: در استان سمنان در حال حاضر دُز نخست واکسن کرونا با پوشش 95 درصدی و دُز دوم با پوشش بیش از 86 درصد انجام شده است و تزریق دُز سوم کرونا نیز به میزان 50 درصد انجام شده است و از این لحاظ باید گفت در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

هاشمی در مورد برگزاری امتحانات دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: این امتحانات با نظارت دقیق از سوی آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و از این حیث نگرانی وجود ندارد.

استاندار سمنان اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی وزارت بهداشت ثابت شده که برای پیشگیری از کرونا و عوارض ناشی از آن، حتماً باید دوز سوم واکسن کرونا تزریق شود که حدود 70 تا 80 درصد می‌تواند از ابتلا به اومیکرون پیشگیری کند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …