جمعه , 10 فروردین 1403

آخرین اخبار امیکرون در ایران | رشد ۱۹۰۶.۹۷درصدی تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته آفریقایی/ یک هفته‌ای نرخ فوتی‌ها ۲۶.۳۱درصد افزایش یافت+ نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در شرایطی روند روبه‌رشد نرخ ابتلای روزانه کرونا روند صعودی به خود گرفته است و ادامه دارد که جهش ناگهانی تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته آفریقایی نیز تأکیدی بر این مدعاست که شرایط رو به وخامت است و درصورتی که به پروتکل‌ها بی‌توجهی کنیم بحرانی تازه در کشور ایجاد خواهد شد.

کارشناسان بهداشت و درمان تأکید می‌کنند: قدرت سرایت بسیار بالای ویروس امیکرون درصورت عادی‌انگاری می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد و نشانه‌هایی نگران‌کننده از این روند در کشورمان دیده می‌شود.

این گروه می‌افزایند: زنگ هشدار هم‌اکنون به صدا در آمده است چون براساس آمارهای روزانه می‌بینیم از هفته اول دی‌ماه یعنی تنها در کمتر از 20 روز تعداد موارد رسمی ثبت‌شده امیکرون در ایران رشدی معادل 1906.97 درصد داشته است چون در هشتمین روز از همین ماه وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد مبتلایان این نوع از ویروس جهش‌یافته تنها 43 نفر است اما همین مرجع تنها سه روز بعد تعداد موارد ابتلای قطعی امیکرون را 159 نفر اعلام کرد و روز گذشته هم اعلام 863 مورد ابتلای قطعی آب پاکی را روی دست همه ریخت که رفته رفته به بحران نزدیک می‌شویم.

به‌گفته کارشناسان قدرت سرایت بسیار بالای این نوع از ویروس با رشد تصاعدی نرخ ابتلای روزانه عمومی ارتباطی مستقیم داشته است و این نگرانی ایجاد شده است که احتمالاً در یک هفته آینده شاهد غلبه ویروس جهش‌یافته در سراسر کشور به ویروس دلتا خواهیم بود که این یعنی خود بحران در دوران همه‌گیری ویروس منحوس با در نظر گرفتن آمارها و نتایجی که در کشورهای اروپایی و آمریکا این ویروس ایجاد کرده است، شاهد مثال دقیق این کارشناسان در واقعیت مقایسه آماری شاخص‌های همه‌گیری از جمعه گذشته یعنی 17 دی 1400 تا روز گذشته 24 همین ماه است، به‌صورتی که مقایسه دو بازه زمانی نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه رشدی معادل 115.5 درصد، نرخ بستری در مراکز درمانی 16.32 درصد و البته موارد فوتی روزانه هم معادل 26.31 درصد صعود کرده است.

البته کارشناسان درباره کاهش تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه معتقدند زنجیره نرخ ابتلا، بستری در مراکز درمانی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هنوز تکمیل نشده است اما مقایسه ابتدای زنجیره یعنی نرخ ابتلا و انتهای آن یعنی موارد فوتی نشان می‌دهد این بخش از آمارهای روزانه نیز به‌زودی دستخوش تغییرات معناداری خواهد شد که می‌تواند دوباره خاطرات نگران‌کننده مسیر صعودی پیک پنجم را در اذهان عمومی زنده کند.

در این زمینه البته کارشناسان تأکید می‌کنند هنوز برای مدیریت شرایط فرصت باقی است و درصورتی که رعایت پروتکل‌ها در شرایط مناسبی باشد، واکسیناسیون با دُز یادآور ادامه مناسب داشته باشد و نهایتاً غربالگری هوشمند دقیقاً اجرایی شود می‌توانیم امیدوار باشیم این دوره نیز با کمترین هزینه مدیریت شود و رفته رفته شرایط مناسبی را در طول همه‌گیری تجربه کنیم، در غیر این صورت نه‌تنها نباید منتظر بهبود شرایط باشیم بلکه احتمالاً روزبه‌روز شاهد بدتر شدن شرایط همه‌گیری در سراسر کشور خواهیم بود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان اردبیل/ 3 مورد جدید امیکرون در منطقه ثبت شد

علی محمدیان‌اردی صبح امروز در جلسه اضطراری مقابله با کرونا و امیکرون در اردبیل با اشاره بر تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد پیک ششم در کل کشور شروع شده و البته زمان شروع پیک در استان مشخص نیست و احتمالاً در بهمن ماه این پیک وارد استان خواهد شد.

وی گفت: در جلسه اضطراری امروز در خصوص آمادگی دانشگاه قبل از ورود پیک بحث و تبادل نظر شد که مهم‌ترین اقدام در پیشگیری و رعایت پروتکلهای بهداشتی است و میزان استفاده از ماسک به دلیل عادی‌انگاری کاهش یافته که یکی از نشانه‌های کاهش استفاده از ماسک، بروز و شیوع آنفلوآنزا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب، تجمعات، مراسم‌ها و دورهمی‌ها نیز در جامعه در وضعیت مناسبی نیست.

وی مهمترین عامل در پیشگیری از سویه امیکرون را واکسیناسیون دز سوم دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه تزریق دوز سوم تا 90 درصد از امیکرون و سایر پیک‌ها پیشگیری می‌کند متاسفانه میزان مراجعه برای تزریق دوز سوم در استان پایین بوده و 15 درصد تزریق دوز سوم، زیبنده استان ما نیست.

محمدیان از هم استانی‌های عزیز خواست هر چه سریعتر بخاطر حفظ سلامتی خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و با توجه به این که امیکرون سرعت سرایت بسیار بالایی داشته و حتی برای یک مورد هم باید حساس باشیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر در سه شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و بیله‌سوار سویه اومیکرون مشاهده شده تاکید کرد: اگر چه تعداد مبتلایان پایین است ولی می تواند مقدمه‌ای برای پیک جدید باشد.

وی بیان کرد: امیکرون برخلاف سایر سویه‌ها هر چند شدت علائم پایینی دارد ولی به این معنی نیست که بستری و مرگ و میر ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس، باید پیشگیری لازم را انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان برای پیک احتمالی خبر داد و گفت: در این مرحله باید تاکید بر بهداشت و مسئله پیشگیری بوده و مراکز سرپایی، بیشتر فعال تر باشند.

محمدیان عدم استقبال مردم از تکمیل واکسیناسیون را یکی از آسیب‌های جدی دانست و تأکید کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها، افراد و کارشناسان تاثیرگذار جامعه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی جهت اقناع‌سازی جامعه و ترغیب مردم به تکمیل واکسیناسیون به‌خصوص دز سوم استفاده کرد.

استان سمنان/ثبت 26 مبتلای جدید کرونا در سمنان

کامران قدس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان سمنان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وی گفت: تا بدین لحظه موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا به نام امیکرون در هیچ‌یک از شهرستان‌های استان سمنان گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان استمرار وضعیت مطلوب استان سمنان به لحاظ شیوع ویروس کرونا را رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم و البته نظارت جدی بر رعایت این اصول از سوی مسئولان امر دانست.

قدس با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته تست کرونای 26 نفر در استان سمنان مثبت اعلام شد، افزود: از این تعداد 23 نفر به قرنطینه خانگی رفتند و 3 نفر در بیمارستان بستری شدند.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته، کرونا در استان سمنان قربانی نگرفتگفت: در همین مدت 6 نفر هم با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: هم‌اکنون 64 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند.

 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان بوشهر/ 13 مورد جدید امیکرون ثبت شد

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با اشاره به تزریق نوبت اول واکسن کرونا به 91 درصد جمعیت بالای 12 سال استان اظهار داشت: بیش از 82 درصد از این جمعیت هر 2 نوبت و بیش از 150 هزار نفر نیز نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه وضعیت کرونایی استان از ثبات نسبی برخوردار است گفت: خوشبختانه در 3 هفته گذشته فوتی ناشی از کرونا در استان گزارش نشد و شمار قربانیان این بیماری در استان بوشهر همچنان 2 هزار و 35 نفر است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر زیر 50 نفر است تصریح کرد: از این تعداد بیمار 4 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به  وضعیت مبتلایان به سویه جدید اومیکرون خاطر نشان کرد: تاکنون 13 نفر مبتلا به «اومیکرون» در شهرستان‌های استان شناسایی و 9 نفر از آنان در ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

کشمیری از مردم استان خواست برای مقابله با شیوع سویه جدید کرونا و جلوگیری از ورود به موج ششم این بیماری هر چه سریعتر نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: همه افراد بالای 18 سال که از نوبت دوم تزریق واکسن آنها 3 ماه گذشته است به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون کرونا مراجعه و نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

استان گیلان/ یکه‌تازی ویروس جهش یافته آفریقایی

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 134 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 36 نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین 28 نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند البته در پی گسترش پوشش‌دهی واکسیناسیون شمار بیماران بستری شده در این بخش کاهش چشمگیری داشته است.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال همه 17 شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی به سر می‌برند که این وضعیت ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دو دز واکسن توسط اکثر هم‌استانیان است.

گیلان علاوه بر اینکه در حوزه میزان پوشش‌دهی واکسیناسیون کرونا در دز نخست و نوبت دوم و همچنین واکسیناسیون دانش‌آموزان در سطح کشور رتبه نخست را دارد، در بخش تزریق دز سوم به سالمندان هم پیش‌روی خوبی دارد.

استان گیلان از جمله استان‌هایی است که سویه امیکرون کرونا در آن ورود پیدا کرده و در حال شیوع یافتن بین هم‌استانیان است و طبق آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تاکنون 8 مورد ابتلا به امیکرون در استان گیلان شناسایی شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان قزوین/ نرخ بستری‌ در مراکز درمانی 37 درصد رشدکرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 6 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 37 مورد جدید ابتلای به کرونا در استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 2 نفر بیشتر شده است.

جلال رحمانی با اشاره به کاهش 37 درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: طی همین مدت 17 بیمار کرونایی جدید به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار هم 10 نفر کمتر از روز گذشته است.

وی از کاهش 14 درصدی آمار بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر 6 بیمار کرونایی با حال‌ وخیم زیر دستگاه کمک تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که این آمار از روز پیش فقط یک نفر کمتر شده است.

رحمانی ادامه داد: همچنین در شبانه‌روز گذشته برای چهارمین روز پی‌درپی شاهد صفر شدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی در استان قزوین بودیم که نشان از تأثیر واکسیناسیون گسترده در کنترل نرخ فوتی‌های کرونایی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش 44 درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 23 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش 18 نفر کاهش یافته است.

رحمانی با اشاره به کاهش 8.3 درصدی کل موارد بستری‌های کرونایی استان اضافه کرد: در نهایت هم مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین در شبانه‌روز اخیر به 111 نفر رسید که در مقایسه با روز قبل 10 نفر کمتر شده است.

استان فارس / سایه سنگین امیکرون همچنان محسوس است

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت استان فارس همچنان روال کم خطر را طی می‌کند و جز شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان و فسا که به رنگ زرد هستند مابقی شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.

با این حال سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنان بر عدم ثبات این وضعیت با رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرد و از شیوع امیکرون به صورت خفیف در میان مردم نگران است. وی معتقد است که عدم مراجعه مردم به مراکز 16 ساعته ممکن است سبب شود امیکرون با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. 

به گفته حسینی تهدید شیوع گسترده امیکرون همچنان در استان فارس وجود دارد و مردم نباید نسبت به شیوه‌نامه‌های بهداشتی یا تکمیل فرایند واکسیناسیون کوتاهی کنند. 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 867 هزار و 719 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 515 هزار و 334 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 584 هزار و 601 تست تشخیصی مولکولی بوده که 450 هزار و 695 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 283 هزار و 118 مورد تست سریع انجام شده و 64 هزار و 639 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 85 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته، هم اکنون 389 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 84 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در 24 ساعت گذشته نیز سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و 444 نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به 6 میلیون و 960 هزار و 939 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 256 هزار و 52 دُز نوبت اول، دو میلیون و 965 هزار و 982 دُز نوبت دوم و 739 هزار و 205 دُز نوبت سوم واکسن بوده است. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان خراسان رضوی/ کانکس ویژه بیماران تنفسی سرپایی کرونایی بیمارستان قائم(عج) دایر شد

محمدعلی معموری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: کانکس ویژه بیماران تنفسی سرپایی کرونایی بیمارستان قائم(عج) از در کنار اورژانس متمرکز کوهسنگی این مرکز درمانی دایر شده است تا بتواند خدمتی مؤثر به این گروه از بیماران مبتلا به کووید 19 داشته باشد.

وی افزود: این کانکس 56 متر مربعی با ظرفیت 4 تخت و تجهیزات کامل ICU شامل اکسیژن، ساکشن، مانیتورینگ و ونتیلاتور پذیرای 4 بیمار حاد تنفسی سرپایی کرونایی خواهد بود.

سرپرست مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) با بیان اینکه در این کانکس تنها بیماران حاد تنفسی سرپایی پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز بیماران اورژانس به بستری، آنها به بخش منتقل می‌شوند و لذا پذیرش بیمارانی که نیازمند بستری باشند در این کانکس انجام نشده و در بخش‌های بستری انجام می‌شود.

معموری تاکید کرد: کانکس‌های موقت در مواقع بحران مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آنجایی که در ماه اخیر شاهد شیوع ویروس اومیکرون بودیم و خطرات موج ششم بحران کرونا هم احساس می‌شد کانکس ویژه بیماران تنفسی سرپایی کرونایی را در بیمارستان قائم(عج) فعال کردیم.

استان خوزستان/ شکل‌گیری پیک جدید کرونا بسیار جدی شد

محمد حسین سرمست امروز در نشست ستاد مدیریت استانی کرونا با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا در استان صعودی است، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته حدود 800 نفر جهت تست کرونا به مراکز بهداشت استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، تست 65 نفر مثبت تشخیص داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان، تمام شهرهای استان خوزستان در وضعیت آبی قرار دارند اما با توجه به آمار صعودی ابتلا در استان، این وضعیت را می‌توان موقتی دانست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در حال حاضر حدود 140 نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های کرونایی استان بستری هستند مه از این تعداد حال 46 نفر وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این تعداد، تنفس 9 نفر فقط با دستگاه امکان پذیر است.

سرمست با بیان اینکه بیش از 83 درصد جمعیت استان، حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اذعان داشت: بیش از 68 درصد جمعیت بالای 12 سال استان، دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و از این تعداد نیز حدود 15 درصد دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: آمار واکسیناسیون روزانه در مراکز تجمیعی استان، برای دوز اول بسیاری کاهشی است و در این بین برخی از مراکز گاهی بدون هیچ مراجعی برای دریافت دوز اول همراه هستند و دوز دوم نیز به همان میزان کاهشی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با انتقاد از برخی مراکز عمومی به دلیل عدم نصب و راه اندازی سیستم تهویه، بیان داشت: به دلیل سردی هوا و بسته بودن درب و پنجره برخی از محل‌های عمومی مانند مساجد، متصدیان آنان نسبت به نصب سیستم تهویه متاسفانه تاکنون اقدام نکرده‌اند که با توجه به هشدار بروز سویه جدید کرونا در استان، این موضوع بسیار ضروری است.

وی در انتها با بیان آماده باش با کلیه مرکز درمانی استان برای مقابله با پیک جدید کرونا، افزود: برای مقابله با پیک جدید بیمارستان‌های استان در آمادگی قرار دارند که البته باتوجه به تغییر نوع ویروس و جهش یافتگی آن، الزام آور است که مراکز بهداشتی و درمانی استان نیز به همان میزان تغییر کنند.

استان یزد/ 20 بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی پذیرش شدن

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت:  در حال حاضر، 179 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه خوش خیالی به کاهش آمارهای کرونا و کنار گذاشتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار خطرآفرین است ادامه داد: از این تعداد، 56 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه روز گذشته، 28 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی خواستار رعایت هرچه بیشتر شهروندان نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و تزریق سه دوز واکسن برای قطع کامل زنجیره شیوع کرونا شد و گفت: در حال حاضر شهرستان ابرکوه در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …