چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

۸۵۰ پروژه عمرانی در مراکز آموزش عالی اجرایی شده است

تقی نظرپور روز سه شنبه در آئین بهره برداری از تعدادی  طرح خدماتی و رفاهی در دانشگاه خوارزمی مستقر در کرج افزود:  با وجود اینکه نقدینگی در دانشگاه های  کشور برای اجرای چنین پروژه هایی مانند آنچه امروز در خوارزمی شاهد آن هستیم نبود اما دانشگاه ها تلاش کردند تا با همین محدودیت منابع بتوانند اقدامات موثری را انجام بدهند.

وی با اشاره به اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم در  حوزه عمرانی در دانشگاه ها تصریح کرد: حدود ۸۵۰ پروژه عمرانی در مراکز آموزش عالی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که البته این عدد در حوزه آموزش عالی عدد بزرگی است اگر چه در حوزه صنعت رقم بالایی نیست.

نظرپور ادامه داد: در این بین حدود ۸۰۰ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی دانشگاه ها اضافه شده که به عبارت دیگر فضاهای آموزشی ما ۱.۴ دهم برابر شده که فرصت خوبی بود که در اختیار دانشگاه ها قرار گرفت.

وی بیان داشت:حدود چهار و نیم میلیون متر مربع فضا در حوزه آموزشی پیش از این داشتیم که امروز به رقمی بالاتر از ۶ میلیون متر مربع رسیده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت سبز در دانشگاه ها اشاره کرد و  افزود: امروز دانشگاه هایی را داریم که با هدف حفاظت از محیط زیست از هیچ وسیله یک بار مصرفی استفاده نمی کنند که این مدیریت سبز هزینه های زیادی دارد اما دانشگاه های ما با حذف بخش زیادی از پایان نامه های کاغذی در این بین قدم های خوبی برداشته اند.

نظرپور در ادامه با اشاره به مقاوم سازی ساختمان های آموزش عالی گفت: بخشی از ساختمان ها مربوط به قبل و بعد از انقلاب است، طبق آئین های مختلف ساختمان های قبلی با توجه به شرایطی که دارند غیر قابل استفاده می دانند که باید مقاوم سازی شوند که البته در این حوزه نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

وی همچنین به موضوع خیرین در حوزه آموزش عالی اشاره و اظهار داشت: آموزش عالی در این بخش نسبت به آموزش و پرورش تا حدودی عقب تر است.

معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش حقوق برای پرسنل اداری پرداخت  و گفت:  با توجه به اینکه دانشگاه های ما از آئین نامه خاص خود تبعیت و بر اساس ماده یک احکام دائمی فعالیت می کند پرداخت های آن نیز متناسب با همان ماده واحده بوده که این اتفاق در حال انجام شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور برخی از دانشگاه ها با تامین نقدینگی تلاش کردند تا در چندین قسط این پرد اختی ها لحاظ و  دانشگاه هایی نیز که معوقاتی داشتند که موفق به پرداخت شدند.

نظرپور با بیان اینکه این امیدواریم که این پرداختی ها و معوقات برخی از دانشگاه ها به پرسنل انجام شود، خاطر نشان کرد: در خصوص همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی نیز مادر بودجه ۱۴۰۰ تکلیف قانونی داریم که این همسان سازی را انجام دهیم  که در فضاهای مختلف گاهی موضوعاتی مطرح که رقم ها، اعداد بالایی است و گاهی شاهد پخش شدن فیش های حقوقی، احکام و بداخلاقی های خاصی در این حوزه هستیم.

وی متذکر شد: این در حالی است که تکلیف قانونی  بر این است که ما همسان سازی را انجام بدهیم که این همسان سازی با اعضای هیات علمی غیر بالینی علوم پزشکی است اگر این همسان سازی اجرایی شود اعداد و ارقامی که به عنوان پرداختی اعضای هیات علمی اضافه می شود مقصرش کسانی نیستند که این طرح را انجام می دهند.

نظر پور گفت: اگر قرار است که همسان سازی اجرایی شود همان چیزی است که امروز دانشگاه ها انجام داده اند در غیر اینصورت اگر مشکلی وجود دارد باید ببینم که چرا همکاران ما در علوم پزشکی ارقام آنچنانی را دریافت می کردند، این یک تکلیف قانونی است که دانشگاه ها در حال انجام دادن هستند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد:  البته وقتی انتظار داریم دانشگاه ها به لحاظ علمی دارای رتبه خوب و مناسبی در منطقه و جهان باشند این حداقل های امکانات را برای اعضای هیات علمی فراهم کنیم و اگر این اتفاق بیافتد انتظارات دولت و مجلس از اعضای هیات علمی دارند به خوبی رخ بدهد.

مرکز نظارت تصویری و کنترل تردد هوشمند، آشپزخانه دانشجویی و بازگشایی استخر بین المللی از جمله پروژه هایی بود که با حضور معاون وزیر علوم در دانشگاه خوارزمی به بهره برداری رسید. 

دانشگاه خوارزمی از ۲پردیس کرج و تهران تشکیل شده و یکصد سال از فعالیت آن می گذرد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …