سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403

۴۴ هزار متر مربع از حریم رودخانه کرج آزاد سازی شد

«حسین فاضلی هریکندی» روز شنبه در حاشیه طرح آزاد سازی بستر رودخانه کرج در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه ورود مساله محور با رویکرد حل مشکلاتی که وجود دارد را شاهد هستیم که این ورود در خصوص مسایل خاص قوه قضاییه و هم در ارتباط با مسایلی که قوه قضاییه به عنوان دستگاه قضایی ناظر با همراهی سایر دستگاه های حاکمیتی انجام بدهد می باشند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در حوزه مسایل خاص قوه قضاییه از جمله رسیدگی به پرونده ها، حقوق متهم، انجام تحقیقات و حقوق زندانیان ورود پیدا کردند به عنوان مثال در همین استان رییس قوه قضاییه در خصوص پرونده های کثیر الشاکی جلسه ای را با هدف آسیب شناسی آن تشکیل دادند.

فاضلی هریکندی گفت: در حوزه مربوط به آزاد سازی حریم و بستر رودخانه ها گزارشی را رییس قوه از استان خواستند در خصوص اقداماتی که در حوزه حقوق عامه صورت گرفت از جمله تغییر کاربری ها و تصرفاتی که در بستر و حریم رودخانه ها است که در این خصوص ارائه و بلافاصله در فردای روزی که این گزارش ارایه شد در ۲۶ دی و در جلسه شورای قضایی و در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال دستور دادند که بحث آزاد سازی رودخانه ها در سراسر کشور به عنوان یک مطالبه پیگیری شود.

وی ادامه داد: پس  از دستور ریاست قوه قضاییه جلسه ستاد حفظ حقوق بیت المال در استان تشکیل شد و درآن جلسه کمیته تخصصی آزاد سازی بستر حریم رودخانه تشکیل و موضوعات نیز در آن کمیته زمان بندی شد.

رییس کل دادگستری استان در ادامه با بیان اینکه ۲ بخش تصرفاتی در حریم رودخانه کرج داشته اند اظهار داشت: یک بخش مربوط به دستگاه های حاکمیتی است و بخش دیگر اشخاص حقیقی و اشخاص عمومی غیر دولتی که در این رابطه رییس قوه قضاییه دستور فرمودند که در ابتدای کار بحث آزاد سازی از خود دستگاه های حاکمیتی شروع و در ابتدا از تخریب ساختمان مربوط به قوه قضا شروع کردیم.

فاضلی هریکندی ادامه داد: طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته حدود ۱۸ دستگاه حاکمیتی و نهادهای عمومی در طول مسیر رودخانه  شناسایی شده که از این تعداد تنها ۲ نهاد نظامی و هلال احمر مانده که مسایل خودش را دارد و در کمیته در حال بررسی است.

رییس کل دادگستری البرز به اخطار به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز تاکنون ۲۲ نفر از اشخاص حقیقی به صورت داوطلبانه نسبت به آزاد سازی حریم رودخانه اقدام کرده اند که حدود ۴۰ هزار متر مربع از این اراضی آزاد سازی شد.

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود به تخریب ویلا مربوط به یکی از اشخاص حقیقی که امروز شنبه صورت گرفت اشاره کرد و افزود: این ملک تخلفات متعددی داشته چرا که حداقل چهار تخلف بارز و خلاف قانون برای احداث این ویلا محرز شده است.

وی ادامه داد: این ملک در حاشیه رودخانه کرج است که هم بستر و هم حریم این رودخانه را به ترتیب یک هزار و ۱۴۲ متر و ۵۰۸ متربه صورت غیر قانونی  تصرف کرده بود، همچنین این ویلا به ۶۵۲ متر از اراضی ملی و منابع طبیعی نیز به صورت غیر مجاز ورود و ۵۰ متر از کوه برای ساختن آن تراشیده شده بود.

فاضلی هریکندی تاکید کرد: همچنین مالک این ساختمان برای احداث بنا به حریم انتقال برق نیز تجاوز و اینکه  بنای اولیه آن باغ بوده که بدون اخذ مجوزات و با قطع درختان نسبت به ساخت آن اقدام شده است.

وی گفت: با توجه به تخلفات متعدد هفته قبل گزارشاتی در خصوص آن به ریاست قوه قضاییه ارائه و رییس قوه قضاییه نیز بلافاصله پس از مطالعه گزارش استان دستور فرمودند این ساختمان تخریب و در کمتر از چهار روز از دستور ریاست شاهد تخریب این ملک بودیم.

وی با بیان اینکه در حالی است که اشخاص حقیقی تا سی بهمن فرصت داشتند تا نسبت به آزاد سازی حریم و بستر رودخانه اقدام کنند افزود: برای آزاد سازی حریم و بستر رودخانه کرج در سه محدوده از این استان از پل حامی تا محدوده بیلقان که در این محدوده حدود ۱۰۰ ملک، از بیلقان تا سد ۴۲۳ ملک و از سد تا تونل کندوان نیز همین تعداد شناسایی صورت گرفته است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …