یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

۴۳ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان جنوبی پُر شد

سعید سروری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پر کردن این چاه‌ها موجب صرفه‌جویی ۸۵ هزار مترمکعب آب از آبخوان‌های استان شده است.

وی اظهار داشت: بیشتر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و منابع سطحی آب با عمق کم حفر شده و تعدادی از آنها در دشت‌ها و حاشیه باغ‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۸ چاه غیرمجاز با دبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در استان شناسایی شده است گفت: هیچ چاه غیرمجاز عمیق که توسط دستگاه حفاری شده باشد در این استان وجود ندارد و تمامی چاه‌ها دستی با دبی بسیار کم حفر شده است.

وی گفت: گاهی چاه‌های غیرمجاز با یک اخطار به‌صورت داوطلبانه توسط کشاورز پر می‌شود و برای پر کردن برخی چاه‌ها هم مجبوریم از دادستان‌ها در شهرستان‌ها دستور قضایی اخذ کنیم و بعد نسبت به انسداد اقدام کنیم.

سروری عنوان کرد: با توجه به بحران کم‌آبی در خراسان جنوبی و برابر مقررات، با متخلفان و متجاوزین به منابع آب برخورد قانونی می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای مدیریت و کنترل میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز تاکنون بیش از ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی این استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده‌اند.

کاهش بارندگی‌ و روان‌آب‌ها، افت ورودی سدها در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌ دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد، برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن مواجه ساخته است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …