یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

۴۰ هزار نفر وارد هنرستان های کشور شدند

سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در نخستین همایش و نمایشگاه کارآفرینی آموزش و پرورش استان البرز که در هنرستان علامه امینی آموزش و پرورش ناحیه سه کرج ، اظهارداشت : انتظار می‌رفت با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران از تعداد هنرآموزان هنرستان ها کاسته شود اما شاهد افزایش هنرجویان در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان ها شدیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش آمار هنرآموزان نشان از اقبال بیشتر خانواده‌ها به رشته‌های مهارتی دارد، خاطرنشان کرد: برای مهارت آموزی و کارآفرینی در جامعه نیاز به افزایش فضاهای هنرستانی، تجهیزات مورد نیاز و تامین مربی حرفه ای داریم که خیرین مدرسه ساز نیز براین نیاز مهم تاکید دارند و آن را در دستور ساخت فضاهای آموزشی قرار داده اند.

وی بیان داشت: برای توسعه فضای هنرستان ها نیاز است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ و در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه ای به تقویت هنرستان ها شود.

آذرکیش با بیان اینکه ۴۵ هزار کلاس درس هنرستانی در کشور دایر است،عنوان کرد: هنرستان‌ها سرآغاز روشن برای آینده اشتغال و اولین گام برای تولید کالای داخلی،کاهش بیکاری و مهارت‌آموزی هستند لذا توسعه و تجهیزاین مراکز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تعداد کلاس های درس هنرستان ها را بیش از ۴۵ هزار کلاس عنوان کرد و افزود:، بنابراین نیاز به حمایت بیش از این در برنامه‌های کمی و کیفی داریم.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ رشته مهارتی در هفت هزار و ۱۰۰ هنرستان کشور وجود دارد.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، حدود ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه باید در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل کنند.

وی یادآورشد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی یک سال گذشته برای تجهیز هنرستان ها از محل فروش ۲ درصد عوارض گاز و بودجه سنواتی تجهیزات خصیص یافته است.

آذرکیش افزود: کارآفرینی یکی از ویژگی های مدارس در افق ۱۴۰۴ است و آموزش و پرورش برای جلوگیری از بیکاری دانش آموزان باید در راستای افزایش مهارت های فنی و حرفه ای تلاش کند.

وی گفت: متاسفانه برخی خانواده ها فکر می کنند با دارا بودن مدرک فرزندانشان شاغل می شوند و معمولا هم ترجیح می دهند فرزندان پشت میز نشین شوند، در حالی که نداشتن مهارت یعنی بیکاری آنها در آینده ای نه چندان دوراست.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگرافراد جویای کار، مهارت های لازم را در زمینه های خدمات، صنعت و یا کشاورزی داشته باشند به طور قطع نه تنها برای خود ایجاد اشتغال می کنند بلکه می توانند به عنوان کارآفرین برای سایرین نیز اشتغالزایی کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …