دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

۲۹۸ هزار تن نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری توزیع شد

سام مردانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع نهاده‌های دامی با هدف رفع تنش در بخش نهاده‌ها، کمک به بخش خصوصی، کاهش تاثیرات خشکسالی و جبران افزایش قیمت کاه و یونجه توزیع می‌شود.
به گفته وی،هم‌اکنون توزیع نهادهای دامی برای بهره‌برداران بخش دام و طیور از طریق سامانه الکترونیکی مال‌یار (http://www.malyar.ir/) توزیع می‌شود و این سامانه با همکاری استان‌های چهارمحال و بختیاری و لرستان تهیه شده و توزیع نهاده‌های دامی در اسفندماه از طریق ثبت در این سامانه انجام می‌‍شود.
وی با اشاره به اینکه با فعال شدن سامانه بازارگاه، توزیع نهادهای دامی بین واحدهای تولید طیور به صورت سیستمی انجام می‌شود، گفت: برای توزیع نهاده دامی برای واحدهای تولید مرغ گوشتی، تخم‌گذار به صورت سیستمی و اتواماتیک به میزان نیاز تخصیص داده می‌شود و هم‌اکنون ۱۰۰ درصد نیاز واحدهای مرغداری تامین شده است.
مردانی افزود: هم‌اکنون ۳۵ هزار بهره‌برداری در حوزه دامداری سنتی در سطح استان فعال است که توزیع نهاده‌های دامی بین این واحدها به دلیل پراکندگی واحدها با مشکل مواجه بود و با فعال شدن سامانه الکترونیکی مال‌یار ، توزیع نهاده‌های دامی بین واحدهای دامی روستایی نیز به صورت سیستمی اجرا خواهد شد.
وی گفت:هم‌اکنون برای تامین و توزیع  نهاده‌های دامی مشکل وجود ندارد و برخی واحدها با توجه به شرایط کشتاری و گران شدن کاه و یونجه، برای تامین نهاده‌های دولتی یارانه‌ای راغب‌تر هستند و این مساله باعث می‌شود فشار زیادی برای تامین نهاده‌ها بوجود آید.
به گفته وی،هم‌اکنون یک‌هزار واحد صنعتی دامداری در استان چهارمحال وبختیاری فعال است.

۹۵۰ تن مرغ مازاد در چهارمحال و بختیاری تولید شده است

معان بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌‍اکنون بیش از ۹۵۰ تن مرغ مازاد در استان تولید شده است و برای تامین مرغ شب عید و ماه رمضان در استان مشکل وجود ندارد.  
مردانی افزود: تا پایان بهمن‌ماه سالجاری ۱۵ میلیون و ۱۰۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده و بیش از ۲۷هزار و ۱۸۹ تن مرغ و روانه بازار شده ا ست.
به گفته وی، میزان جوجه‌ریزی انجام شده تا پایان بهمن‌ماه در استان نسبت به کل سال‌ گذشته ۶ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال در استان ۲۰ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت:جوجه‌ریزی دی‌ماه و بهمن ماه امسال حدود سه میلیون قطعه جوجه است و برای تامین مرغ گرم شب عید و همچنین ماه رمضان مشکلی در استان وجود ندارد.
مردانی افزود:هم‌اکنون سرانه مصرف مرغ در استان ۸۰ تن در روز است در حالی که میانگین کشتار مرغ در اسفندماه در استان روزانه ۱۱۸ تن است و روزانه ۳۸ تن مازاد بر نیاز در استان کشتار می‌شود.
به گفته وی،هم‌اکنون ۲۱۲ واحد مرغداری با ظرفیت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در استان فعال است و به صورت دوره‌ای فعالیت دارند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …