پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

منشور تعاملات بین شیعه و اهل سنت باید تدوین شود

به گزارش ایرنا آیت‌الله مصطفی محامی روز پنجشنبه در نشست مشترک با مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های تلفیقی کشور با طرح این سوال که چه مقدار به تعامل و تقریب مذاهب اعتقاد داریم اظهارداشت: متاسفانه گاهی عده‌ای تنها شعار تعامل سر می‌دهند و در مقام عمل گام برداشتن به سوی تعامل را بر خلاف مبانی دینی و اعتقادی خود می‌پندارند.
وی افزود: برای رسیدن به تعامل، همکاری و ارتباط بین پیروان مذاهب باید مبانی اعتقادی، کلامی و فقهی را مورد بحث و گفتمان قرار داده و سپس بر اساس این مبانی،‌ سیاست ها و راهکارها را طبق مبانی دینی، آیات، روایات و تجربیات بشری عملیاتی کرده و در ادامه نیز بحث‌های اجتهادی و کلامی به طور جدی صورت گیرد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تعامل میان مذاهب مختلف را از چند جهت حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، احیای تمدن اسلامی بدون این تعامل امکان پذیر نیست و از جهت دیگر فضای تبلیغاتی دشمن و تلاش برای ایجاد فاصله و درگیری در بین مسلمانان، منافع  و امنیت ملی و جوامع اسلامی در گرو این تعامل است.
وی خاطرنشان کرد: درست است که اهل سنت ولایت ائمه(ع) را قبول ندارند اما باید توجه داشت که اکثریت جامعه اسلامی، مسلمان و محب اهل بیت(ع) هستند.

آیت‌الله محامی تصریح کرد: به طور طبیعی پیروان هر مذهبی دین و مذهب خود را حق می‌دانند اما نکته اینجاست که نگاه آن‌ها به پیروان مذاهب دیگر چیست.
وی بیان کرد: کمتر پیش می آید که شیعه و اهل سنت و سایر مذاهب بر اساس تحقیق، مذهب خود را انتخاب کرده باشند و تنها بر اساس این که در محیط و خانواده‌ای با مذهب خاص حضور داشتند  به هر چه معتقد هستند آن  را صحیح می دانند و کمتر پیش می آید که عالم معاند داشته باشیم و نباید همه را به چشم عالم معاند در نظر گیریم.
امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: در این تعامل ما بر عقاید و مبانی حق خود تحفظ می کنیم و این تعامل را بر اساس تکلیف شرعی انجام می دهیم و این گونه نیست که تعامل باعث تنزل در مبانی دینی و اعتقادی باشد و با تحفظ بر مذهبی بودن می‌توان تعامل کرد.
وی ادامه داد: همکاری و تعامل بر خلاف مبانی دینی نیست و فهم درست ما چنین اقتضا می کند که تعامل داشته باشیم.
آیت‌الله محامی بیان کرد: تعامل بحث مشترک شیعه و اهل سنت است و این‌گونه نیست که یکی از طرفین نیازمند و دیگری بی نیاز یا اقلیت و اکثریت داشته باشد بلکه در قبال آن یک منفعت مشترک ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: هدایت از دیگر نکات مهم در این جهت است و باید افراد را یک قدم به جلوتر برسانیم نه اینکه انسان های وهابی و تکفیری پرورش دهیم و قرار نیست در این جهت اهل سنتی را شیعه کنیم بلکه قرار است ما با حفظ مذهب و اهل سنت نیز با حفظ مذهب خود تعامل داشته و با همدیگر کار کنیم.
امام جمعه زاهدان افزود: آداب و اخلاق اسلامی اختصاص به یک مذهب ندارد بلکه ما دستورات اخلاقی و روایات مختلف داریم که اختصاص به مذاهب خاص ندارد و این یک بحث عقلایی است.
آیت‌الله محامی تصریح کرد: در فضای اعتقادی و فکری، اجبار معنایی ندارد و نمی توان کسی را به پذیرش و یا عدم پذیرش مذهبی اجبار کرد و اگر به دنبال تغییر مذهب باشیم دیگر تعامل معنایی ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان خواستار صداقت در رفتار، گفتار و اندیشه شد و خاطرنشان کرد: برخی تنها به شعار تعامل اکتفا کرده اما صداقت لازم را ندارند که در این صورت برداشت نفاق خواهد شد.
وی به بیان سایر اصول و سیاست های کار پرداخت و گفت: رفاقت و برقراری رابطه عاطفی، صداقت در رفتار و گفتار، پرهیز از برخوردهای دوگانه، پرهیز از شیعه سازی در عین عدم منع از آن، شفافیت و پرهیز از پنهان کاری و کتمان حقیقت و تقویت عقل گرایی از مهمترین نکات در جهت تعامل با اهل سنت است. 
 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …