پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

کنگره گیاهان دارویی مکانیزاسیون و فرآوری در البرز برگزار می شود

سید داود حاجی میررحیمی روز دوشنبه در نشست خبری در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)  وزارت جهاد کشاورزی  مستقر درمشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز افزود: این کنگره از دوم اسفند ماه به مدت سه روز در این مرکز برگزار می شود.

وی اظهار داشت: خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت، فناوری های پس از برداشت و فرآوری گیاهان دارویی، فناوری های نوین در مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی، آموزش و کارآفرینی در مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی و اقتصاد و تجارت گیاهان دارویی از جمله محورهای این کنگره است.

رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) وزارت جهاد کشاورزی افزود: صنعت گیاهان دارویی یکی از موضوع های مهم و کلیدی در کشور است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بسیاری از گیاهان دارویی اگر ارزش افزوده مورد نظر در آن  و فرآوری تا سفره مردم صورت بگیرد می تواند ثروت بسیاری برای کشور ایجاد کند تا حدی که به عنوان پشتوانه توسعه اقتصادی کشور مورد توجه متخصصان برنامه ریزی قرار گیرد این صنعت یکی از پر ارزش افزوده ترین صنایع کشور در بخش کشاورزی است که بسیاری بر این اعتقاد که می تواند تسریع در روند توسعه پایدار کشور ایفا کند.

وی گفت: مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) به همراه اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی در تلاش است با برگزاری کنگره گیاهان دارویی با محوریت مکانیزاسیون و فرآوری سطح نفوذ فرآوری را در صنعت گیاهان دارویی ارتقا دهد.

میر رحیمی به موقعیت صنعت گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: اگر در فرآوری این گیاهان دارویی و صادرات آن اصول علمی و اجرایی در آن رعایت شود از صنعت نفت و گاز برای کشور ضمانت پشتیبانی اقتصاد کشور بیشتر است.

وی بیان داشت: صنعت گیاهان دارویی کشور با ۲۰ سال گذشته قابل قیاس نیست ؛ امروز بسیاری از محققان این حوزه زحمات فراوانی کشیدند و مراکز آموزش عالی کشور تقویت منابع انسانی این حوزه را بسیار خوب انجام دادند تا سیستم گیاهان دارویی کشور به این جایگاه برسد.

رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس گفت: اما اگر  وضعیت فرآوری گیاهان دارویی را  ۱۰۰ درصد فرض کنیم؛ امروز ۸۰ درصد مانده که این صنعت  به اوج خود برسد.

کنگره گیاهان دارویی مکانیزاسیون و فرآوری در البرز برگزار می شود

میررحیمی افزود: این کنگره با پشتیبانی انجمن های علمی کشور،ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری ، سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و برخی از دانشگاههای کشور در اسفنده ماه برگزار می شود و  یکی از ویژگی های بارز این کنگره برگزاری رویداد کارآفرینی است  که در این رویداد ۱۰ استارتاپ برتر مکانیزاسیون فرآوری گیاهان دارویی کشور شناسایی می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین در کنار این کنگره جشنواره ایده های برتر برگزار می شود که ایده های دانشجویان، دانش آموختگان و علاقه مندان به حوزه گیاهان دارویی جمع آوری خواهد شد پنج ایده برتر مورد حمایت و جوایزی اهدا خواهد شد.

وی افزود: در کنار این کنگره نمایشگاه فناوری های مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار می شود و نمایشگاه کتاب در حوزه مکانیزاسیون و فرآوری در جنب این کنگره خواهیم داشت.

میررحیمی افزود: همچنین پنج کارگاه آموزشی در روز سوم اسفندماه جاری برگزار می شود که از استادان به نام کشور و افراد با تجربه ای که در صنعت فرآوری مکانیزاسیون گیاهان دارویی کار می کنند تدریس این کارگاهها را بر عهده دارند.

وی گفت: امیدوارم این کنگره بتواند تاثیر خود را در ایجاد یک انگیزه برای توجه ، سرمایه گذاری در صنعت مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی کشور فراهم کند و شهرستان کرج به عنوان قطب علم و فناوری مورد توجه برنامه ریزان توسعه کشور قرار گیرد و حمایت از صنعت گیاهان دارویی ایران شود.

وی مهمترین هدف برگزاری کنگره را توانمندسازی منابع انسانی بخش کشاورزی به سمت توسعه مکانیزاسیون و فرآوری در صنعت گیاهان دارویی دانست و افزود: شرایطی فراهم شود ارزش افزوده این صنعت ارتقا پیدا کند و تولید ثروت در کشور تسریع شود.

تاکنون ۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …