شنبه , 1 اردیبهشت 1403

کنکور، آفت بارعلمی دانش آموزان

عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی گفت: سیستم آموزشی در سال‌های آخر دبیرستان به دلیل برگزاری کنکور سراسری به مهارت در تست زدن متمرکز شده که هر گونه فکر کردن و استقلال را از دانش آموز سلب می‌کند.

کنکور، آفت بارعلمی دانش آموزانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ غلامرضا زباندان دلیل انتخابش به عنوان استاد نمونه دانشگاه خوارزمی در هفته معلم امسال را ارزشیابی انتخاب استاد، رعایت نظم و مقررات آموزشی، ارتباط سازنده با دانشجویان و فعالیت‌های پژوهشی استاد دانست و افزود: هر یک از این پارامتر‌ها به عنوان وظایف عضو هیات علمی می‌باشد.
وی در خصوص دلایل کاهش اشتیاق دانش آموزان برای شرکت در رشته ریاضی در کنکور سراسری، با بیان اینکه این موضوع دلایل متعددی دارد، اظهار داشت: کتاب‌های کمک آموزشی و حل مسایل نامتعارف موجود در بازار و کلاس‌های کنکور و خصوصی دیگر انگیزه‌ای برای فکر کردن دانش آموز نمی‌گذارد در صورتیکه ریاضی هنر اندیشیدن و فکر کردن را به شخص می‌آموزد.
زباندان با بیان اینکه ریاضی در تمام دنیا هم در دوره مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: دبیران کشور ما در آموزش و پرورش زحمات زیادی می‌کشند، ولی در نهایت به دلیل کنکور دانش آموزان به سمت تست زدن گرایش پیدا می‌کنند که باز هم سهل انگاری از دانش آموزان نیست و بایستی این مساله به صورت دقیق کارشناسی شود.
وی دلیل دیگر این موضوع را کار و فعالیت بیشتر مورد نیاز دروس ریاضی دانست و ادامه داد: اگر این فعالیت در مسیر درست هدایت شود و زمینه اشتغال فراهم شود. دانش آموزان و دانشجویان این سختی را متحمل می‌شوند به طوریکه دیده می‌شود دانش آموزان گرایش بیشتری به رشته علوم تجربی با توجه به رشته‌های تحصیلات دانشگاهی پزشکی پیدا کرده است.
استاد نمونه دانشگاه خوارزمی دلیل دیگر عدم علاقه دانش آموزان و دانشجویان به رشته ریاضی را با توجه به شکافی دانست که سال‌های اخیر بین رشته ریاضی دبیرستان و ریاضی دانشگاهی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان علوم پایه و مهندسی در ترم اول دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، اضافه کرد: به عنوان مثال دیگر از تست زدن و کتاب‌های حل مسایل خبری نیست و برای حل مساله باید فکر و استدلال کنند و این در حالی است که حجم دروس متنوع و بالا است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی گفت: اساتید دانشگاهی در دروس ریاضی عمومی با پر کردن این خلاء زحمت مضاعف می‌کشند که در نهایت متاسفانه بار‌ها شاهد بوده ایم که نیمی از کلاس درس با نمره پایینی افتاده اند که این مساله خوش آیند نیست و باید کارشناسی شود.

کلاس‌های آنلاین مجازی تجربه خوبی در آموزش بود
زباندان با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا و برگزاری کلاس‌های مجازی و آنلاین و تاثیر آن بر کیفیت آموزشی، افزود: با مدیریت خوب معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی به محض شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری، کلاس‌های مجازی آغاز شد و مساله خوب مدیریت شد که تجربه خوبی بود.
او اظهار داشت: در شرایط نرمال هم برای صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توان بعضی از کلاس‌ها را مانند حل تمرین به صورت مجازی یا ترکیبی با جمعیت بالا برگزار کرد.
استاد نمونه دانشگاه خوازمی گفت: آموزش مجازی به ما آموخت که می‌توان فاصله‌های فیزیکی را حذف کرد که البته ملزم به داشتن اینترنت با سرعت بالا، قلم نوری و یکسری ابزار‌های آموزشی است.
او افزود: البته معتقد هستم در هر شرایطی امتحانات و ارزشیابی باید به صورت حضوری برگزار شود و در هر حال کلاس‌های حضوری بازدهی بالایی دارند و حضور فعال دانشجو و استاد در کلاس که سال‌ها به این فرم برگزار شده بود، راندمان خیلی بالایی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …