یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

کمیته تخصصی پیشگیری از سرقت در البرز تشکیل شد

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دادگستری البرز، حسین فاضلی هریکندی افزود:با توجه به فرمایشات ریاست  قوه قضائیه در خصوص لزوم بررسی علل وقوع سرقت و اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه و با توجه به شرایط خاص استان البرز، کمیته تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت در استان تشکیل و آغاز به کار کرد.

وی  با تبیین برخی از چالش های استان افزود: افزایش نرخ رشد جمعیت، قرار گرفتن در مبادی ورودی و خروجی چندین استان، وجود چهار زندان بزرگ، مهاجرپذیری و حاشیه نشینی، تعدد اقوام، فراوانی اتباع خارجی و فراوانی بنگاه های اقتصادی در استان  از جمله این چالش های پیش رو است که به طور قطع در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی در استان، نیاز به برنامه ریزی ویژه و نظام مند داریم.

وی اظهار داشت: طبق بند «ت» ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، یکی از اقداماتی که قوه قضائیه باید انجام دهد، تقسیم وظایف دستگاه ها در حوزه پیشگیری از جرایم است که در ماده سه قانون پیشگیری از وقوع جرم نیز به اصل مشارکت، همکاری و هم افزایی همه دستگاه ها برای کاهش و کنترل جرایم تأکید شده است. 

فاضلی هریکندی از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجرای قوانین مذکور در استان را برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم و تدوین برنامه های عملیاتی و نظارت و پیگیری اجرای آن ها برشمرد و تاکید کرد: برای برنامه ریزی اثربخش، نیاز به آمار و اطلاعات دقیق است که با رصد و پایش آمار جرایم در استان براساس فراوانی، میزان حساسیت و تأثیر رفتار و عملکردهای بزهکارانة مجرمان احصاء شده است.

رییس کل دادگستری استان البرز در مورد آمار مربوط به جرم سرقت گفت: با توجه به آمار دریافتی از سامانه ثبت اطلاعات قوه قضائیه، بزه سرقت، جزو جرایم رده اول یا دوم در همه استان های کشور و استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سوی دیگر رصد و پایش آمار زندانیان استان، بیانگر رکورد داری زندانیان بزه سرقت در بین سایر جرایم است.

فاضلی هریکندی ادامه داد:  با توجه به سیاست های قوه قضائیه و راهبردها و فرمایشات ریاست  قوه قضائیه، تهیه، تدوین و حُسن نظارت بر اجرای اثربخش برنامه کاهش و کنترل سرقت، در دستور کار اولویتی دادگستری کل استان قرار گرفت.

وی متذکر شد: در گام نخست، کمیته تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت در استان با مسؤولیت معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز تشکیل و آغاز به کار کرد.

رییس کل دادگستری استان البرز افزود: در گام دوم، پس از آسیب شناسی جرم سرقت، برنامه های عملیاتی پیشگیرانه در این زمینه تدوین و پس از تعیین وظایف و تکالیف کلیه دستگاه ها براساس بند «ت» ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بخشنامه ای صادر و به کلیه مدیران ابلاغ شد.

اجرای پنج طرح پیشگیری از سرقت در استان البرز

رییس کل دادگستری استان البرز با ابراز اینکه تاکنون ۲ طرح «پیشگیری از سرقت منزل» و «پیشگیری از سرقت خودرو و وسایل داخل آن» توسط  این کمیته تدوین و به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده از تهیه و تنظیم سه طرح دیگر با موضوع پیشگیری و مقابله با «سرقت های خشن»، «سرقت تجهیزات شبکه مخابرات» و «سرقت تجهیزات شبکه توزیع برق» تا روزهای آتی خبر داد.

وی اظهار داشت:  در این پنج  طرح، در مجموع بیش از ۵۰ برنامه تهیه و تدارک دیده شده و برای افزایش اثربخشی برنامه ها، مقرر شده علاوه بر گام های اجرایی، مجری، نهاد همکار و فرآیند زمانی مشخص مطابق با مدل برنامه ریزی عملیاتی برای هر برنامه تدوین و سپس به مجریان مربوطه ابلاغ شود.

فاضلی هریکندی درخصوص گام سوم اجرای این برنامه گفت: بعد از برگزاری نشست های متعدد کارشناسی با حضور جامعه شناسان، روانشناسان، کارشناسان علوم انتظامی، مددکاران زندان و صاحب نظران و قضات، پرسشنامه هایی با هدف شناسایی علل و انگیزه های ارتکاب سرقت در البرز تهیه و تنظیم و طرح جامع پیمایش سرقت منزل و خودرو در زندان های استان اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین علل ذهنی، اجتماعی، اقتصادی و  انگیزه های روانی و عاطفی و تأثیر مجازات زندان بر سارقان؛ در این پرسشنامه ها در نظر گرفته شده  که خروجی اجرای این طرح در بانک جامع اطلاعاتی گردآوری شده و راهکارهای حاصله، در اختیار تصمیم گیران و تصمیم سازان استانی قرار خواهد گرفت.

رییس  شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز افزود: برنامه های تدارک دیده شده، جامع و مانع است و تمام اقدامات فرهنگی، اجتماعی، وضعی، انتظامی، امنیتی و قضایی و همچنین مشارکت همه دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد، در اجرای این طرح ها پیش بینی شده است.

فاضلی هریکندی یادآور شد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز، به عنوان مسؤول پیگیری و دبیرخانه کمیته مذکور، ضمن برگزاری جلسات متعدد و پیگیری برنامه های پیش بینی شده در طرح ها، بر حُسن اجرای بخشنامه نظارت نموده و گزارش ماهانه از اقدامات صورت گرفته توسط مجریان و موانع اجرای برنامه ها را پیگیری، دریافت و جمع بندی می کند.

رییس کل دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنانش، به سایر اقدامات در دست انجام برای کاهش و کنترل سرقت از جمله اجرای طرح نگهبان محله، گشت رضویون، نصب دوربین های پلاک خوان در کلیة ورودی و خروجی شهرها، نظارت بر قرارهای تأمین متهمان، نظارت بر زندانیان، اجرای دستورالعمل مجرمین حرفه ای بعد از فراغت از زندان، اعمال مجازات های مناسب و ارتقاء آگاهی های شهروندان اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر اقدامات عملیاتی دادگستری استان برای پیشگیری از سرقت، ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای با احصاء مدل و ترفندهای وقوع سرقت، اجرای مقررات ملّی ساختمان در حوزه برنامه نظارت بر کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مبتنی بر عدم حذف پارکینگ، بسط و توسعه پارکینگ های عمومی و شناسایی و برخورد قاطع با مال خرها می باشد که با جدّیت در حال پیگیری است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …