پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

البرز ظرفیت تبدیل به قطب شعر آیینی کشور را دارد

محمد مهرابی روز چهارشنبه در نشست خبری آیین پایانی کنگره ملی شعر حدیث حسن افزود: این کنگره از دو جهت حائز اهمیت است که نخستین اهمیت آن نمونه نداشتن این کنگره در کشوراست به طوریکه تاکنون به صورت ویژه به امام حسن مجتبی (ع) و مظلومیت ایشان پرداخته نشده و کنگره ای با این ظرفیت برگزار نشده است.
وی اظهار داشت: دومین اهمیت این کنگره برگزاری آن در  البرز است که ما معتقدیم استان البرز ظرفیت بالایی در سرودن شعر آیینی دارد.
مهرابی با بیان اینکه به دنبال ثبت دبیرخانه دائمی این کنگره و اداره آن در البرز هستیم، اظهارامیدواری کرد که با ثبت این دبیرخانه مسوولین استانی نیز توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.
شعر ولایی از مهمترین رسانه های شیعه است 
هادی جان فدا، دبیر جشنواره کنگره ملی شعر حدیث حسن نیز در این نشست شعر ولایی را یکی از مهم ترین رسانه های شیعه از ابتدای ظهور اسلام دانست و گفت: پیش از ظهور اسلام،  شعر در فرهنگ عرب و جاهلیت به دلاوری های پهلوانان و برخی مسائل عاشقانه اختصاص داشت.
وی افزود: اما با ظهور اسلام و توحید، مفاهیم توحیدی، معرفتی و انسان ساز وارد شعر شد تا جایی که سرودن شعر ولایی مورد تاکید رسول الله (ص) نیز قرار گرفت.
وی ادامه داد:  پیامبر اسلام (ص) نخستین شخصی بود که در طول تاریخ، شعر را به حکمت منتسب کرد در صورتی که تا قبل از آن، شعر، نسبتی با حکمت نداشت و بیان احوالات عاشقانه بود.
جان.فدا اضافه کرد: بعد از رسول مکرم اسلام نیز اهل بیت (ع) به شعر به عنوان یک رسانه جدی در انتقال مفاهیم نگاه می کردند.
دبیر جشنواره کنگره ملی شعر حدیث حسن، واقعه عاشورا را یکی از مهم ترین وقایع تاریخ بشری از حیث تاثیرگذاری عنوان کرد و گفت: شعر بود که باعث شد هنوز بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال مردم برای امام حسین (ع) عزاداری کنند. 
وی افزود: شعر پیام آور اصلی عاشورا بود و شاعران بسیاری به زبان های مختلف برای سید الشهدا (ع) شعر سرودند و پیام مظلومیت او و یارانش را به گوش عالم رساندند.
جان فدا با بیان اینکه یکی از پیام های بسیار مهم شعر در زمان اهل بیت (ع) جدا کردن حساب اهل بیت (ع) از حکومت های ظالم بود، تصریح کرد: با ورق زدن کتاب تاریخ در می یابیم که نقش شعر در شکل گیری و پیروزی انقلاب را نیز نمی توان نادیده گرفت.
وی گفت:  بسیاری از مردم در تظاهرات هایی که علیه حکومت شاهنشاهی انجام می دادند از شعر و نوحه و از مفاهیم مربوط به آن ها استفاده می کردند.
دبیر جشنواره کنگره ملی شعر حدیث حسن، با اشاره به هنرهای ماندگاری همچون نقاشی و معماری در ایران بیان داشت: هیچ هنری در تاریخ اسلام و تشیع مانند شعر در عرصه ارادت ورزی به اهل بیت (ع) و عرصه معارف وارد نشده و در واقع شعر به خاطر ویژگی هایی که داراست، میاندار عرصه هنرها بوده و توانسته از مرزها عبور کند.
وی شعر را مهم ترین عنصر هویت ساز ما در فرهنگ شیعی عنوان کرد و گفت: برخی مردم عادی و عوام با روایات و کتاب ها. سرو کاری ندارند اما مخاطب شعر هستند و به نوعی با آن سروکار دارند و می توان مفاهیم فرهنگ شیعی را به صورت شعر به آن ها انتقال داد.
جان فدا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر شعر خوب باشد می تواند به خلوت انسان ها ورود کند و انسان ساز باشد، تصریح کرد: در دولت های نهم و دهم به دلیل حمایت و سرمایه گذاری چند نهاد مهم فرهنگی در البرز اتفاقات خوبی در عرصه شعر ولایی و مذهبی افتاد اما در دولت قبل هیچ فعالیت و حمایتی از نهادهای حاکم در این حوزه مشاهده نشد.
دبیر جشنواره کنگره ملی شعر حدیث حسن، اظهار داشت: بخشی از هویت ایرانی ما هویت شیعی ماست و کسی نمی تواند آن را انکار کند به همین دلیل بخشی از بیت المال و بودجه های فرهنگی که برای مسایل فرهنگی در نظر گرفته شده باید برای هویت شیعه هزینه شود و هیچ چیز در هویت شیعه تاثیرگذارتر از شعر نیست.
جان فدا تصریح کرد: در حال حاضر در کرج با فضایی روبرو هستیم که حدود ۸ سال در این عرصه سرمایه گذاری جدی نشده و اقدام جدی نیز صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: چرا نباید یک دستگاه دولتی که بودجه ای برای فرهنگ در اختیار دارد به این بخش از هویت شیعی بپردازد؟
وی با اشاره به شرایط موجود اقتصادی کشور، عنوان کرد: در مورد کنگره امسال نکته قابل اهمیت، سومین سال برگزاری است که با وجود شرایط مذکور در کشور، نوعی موفقیت محسوب می شود.
وی افزود: در حال حاضر این کنگره در سطح کشور و در بین شاعران از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار است که این نیز برای حوزه هنری البرز دستاورد خوبی محسوب می شود.
کنگره ملی شعر حدیث حسن هویت فرهنگی شهر کرج است
دبیر جشنواره کنگره ملی شعر حدیث حسن گفت: مهم این است که ما بتوانیم با کمک رسانه ها این کنگره را به مردم معرفی کنیم تا آن ها نیز در آن مشارکت معنوی داشته باشند و این کنگره ملی که به نام امام حسن مجتبی (ع) مزین شده اعتبار و آبرو و هویت فرهنگی برای شهر کرج باشد اما این مهم همکاری تمام دستگاه های فرهنگی و اصحاب رسانه را می طلبد.
جان فدا افزود: امسال بیش از ۱۶۰ شاعر از نقاط مختلف کشور در کنگره ملی شعر امام حسن (ع) شرکت کردند و آثار ارسالی آن ها در سه مرحله داوری شد و از میان آن ها، پنج نفر به عنوان شاعر برگزیده و دو نفر نیز به عنوان شاعر تقدیری انتخاب شدند. 
 در آیین اختتامیه ای که در روز یکشنبه ۱۱ مهر از ساعت ۱۸ در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) کرج با حضور مهمانان ویژه و شاعران برگزیده کشوری برگزار می شود از آن ها تقدیر به عمل می آید.

در دومین کنگره ملی شعر امام حسن (ع) ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …