پنجشنبه , 9 فروردین 1403

کمبودجوجه یک روزه در زمستان گذشته عامل اصلی گرانی تخم مرغ

علی احدی روز شنبه همزمان با روز جهانی تخم مرغ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان البرز حدود ۱۳۰ واحد  فعال مرغداری مستقر است که ۱۰۲ واحد مرغ تخمگذار و ۲۸ واحد پرورش پولت (جوجه مرغ تخم گذار) هستند..

وی اظهار داشت: واحدهای مرغ تخمگذار ظرفیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۶۰۰ قطعه مرغ دارد که اکنون با چهار میلیون و ۶۰۰هزار قطعه فعال هستند که بیانگر فعالیت ۷۰ درصدی واحدها می باشد.

وی با بیان اینکه واحدهای موجود در پرورش پولت نیز با نیمی از ظرفیت فعال هستند، گفت: حتی بعضی از واحدهای بزرگ مرغ تخمگذار با نیمی از ظرفیت و یا کمتر فعال هستند و موجب خارج شدن مقدار زیادی از ظرفیت تولیدی  استان از چرخه تولید شده است..

احدی دلایل اصلی این روند تولید را علاوه بر کمبود جوجه یک روزه و پولت تخمگذار از زمستان سال گذشته، افزاش هزینه های تولید دانست که از سال گذشته گریبانگیر این صنعت شده است.

وی گفت: از بهمن و اسفند ماه سال گذشته خلا نبود جوجه یک روزه در کشور واحدهای تولیدی تخم مرغ را با مشکل مواجه کرد که دلیل اصلی آن وارد نشدن مرغ اجداد به کشور در موعد مقرر به علت تحریم ها بوده است..

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار استان البرز افزود: زمانی که گله اجداد مسن می شوند باید از چرخه تولید خارج شوند و خلا آن بایستی فوری پُر شود که وارد نشدن مرغ اجدادی به کشور تولید جوجه یک روزه تخمگذار را به مخاطره انداخت و باعث کمبود جوجه ریزی در پایان سال گذشته شد که الان شاهد کمبود تخم مرغ و کاهش تولید و گرانی تخم مرغ هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل گرانی تخم مرغ در بازار افزایش سرسام آور هزینه ها از ۳۰ تا ۳۰۰ درصد می باشد، بیان داشت: از جمله این افزایش هزینه ها، افزایش حقوق و دستمزد کارگران  به طوریکه حداقل حقوق کارگران ۳۹ درصد افزایش یافته ولی کارگران مرغداری ها با توجه به سختی کار حقوق بیشتری دریافت می کنند و دستمزد آنها  افزایش بیشتری داشته است..

احدی یکی دیگر از این افزایش هزینه ها را در دان، مکمل ها، ویتامین ها و داروها و افزایش ۱۰۰ در صدی قیمت  جوجه یک روزه و پولت دانست و گفت: دان مرغداری های شامل ذرت، کنجاله و سویا و ریزمغذی ها است که ذرت و سویا به صورت دولتی تامین می شود که افزایش قیمتی حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد داشته ولی دیگر موارد که  با دلار آزاد تهیه می شود افزایشی بیش از این را شاهد بوده ایم که باعث شده مرغ پای تخم برای مرغدار بیش از ۱۰۰ هزار تومان تمام شود که هزینه استهلاک آن بر روی هر کیلو تخم مرغ تولیدی بیش از ۵ هزار تومان میباشد.

وی همچنین افزایش دو تا سه برابری هزینه تعمیرات، نگهداری لوازم مرغداری، کابل برق، مصالح و ادوات کشاورزی و افزایش بی رویه و غیر قانونی ۸۰  درصدی کرایه های حمل نهاده ها  تا کیلویی ۶۵۰ تومن برای هر کیلو از بنادر جنوبی و افزایش قیمت کارتن و شانه را از دیگر عوامل افزایش هزینه های تولید دانست و افزود: قیمت تمام شده تولید تخم مرغ در سال جاری حداقل ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما قیمت مصوب تخم مرغ همچنان با قیمت سال گذشته محاسبه می شود.

قیمت مصوب تخم مرغ یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان البرز تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان تخم مرغ علیرغم افزایش هزینه های تولید، باقی ماندن قیمت مصوب تخم مرغ در سال جاری به قیمت سال گذشته می باشد.

وی گفت: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ در واحدهای تولیدی ۱۹ هزار تومان است در حالیکه هنوز قیمت مصوب تنظیم بازار برای این محصول ۱۴ هزار تومان می باشد و این در حالی است که در ماه های ابتدای سال قیمت تخم مرغ تا کیلویی ۱۰ هزار تومان نیز کاهش داشت و ماههای پر ضرری برای مرغداران بود..

احدی با بیان اینکه علیرغم پیگیری های فراوانی که داشته ایم هنوز قیمت مصوب افزایش نیافته، افزود: با وجود تمام این ناملایمات و فشار اقتصادی که بر روی واحد های تولیدی وجود دارد تولید کنندگان تخم مرغ در استان البرز از زمان افزایش قیمت ها ۱۰درصد تولید خود را با قیمت مصوب پارسال (حدودا شانه ای ۳۴ هزار تومان) در طرح تنظیم بازار روانه میادین میوه و تره باراستان می کنند تا تعادل قیمت در بازار برقرار شود و کمکی به قشرهای آسیب پذیر داشته باشند..

وی اظهار داشت: مابقی تولید به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.

وی به جایگاه استان البرز در تولید تخم مرغ اشاره کرد و اظهار داشت: استان البرز با دارا بودن ۱۰ درصد ظرفیت مرغداری های تخم گذار کشور ۱۰ درصد تولید کشور را برعهده دارد و تامین کننده نیاز بسیاری از استان های کشور می باشد.

احدی گفت: علیرغم کاهش تولید این محصول در سال جاری و خالی بودن ۳۰ درصدی ظرفیت واحدهای مرغ تخم گذار استان، ولی البرزبا تولید روزانه حدود ۲۰۰ تن همچنان صادرکننده این فراورده پروتئینی به دیگر استان ها می باشد.

البرز رتبه پنجم تولید تخم مرغ در کشور را دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …