یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

کرونا همچنان در البرز می تازد سر خط اخبار این استان در هفته ای که گذشت

هفته گذشته ( سی ام بهمن ماه تا ششم اسفندماه) رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و در سیاسی در استان البرز ثبت شد.

نخستین مطلب مربوط به سیر صعودی آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ویروس کرونا در استان البرز است، در هفته ای که گذشت روند فوتی های ناشی از این ویروس ۲ رقمی شد و این استان رقم ۱۰ نفر فوتی در یک روز را پس از مدت ها که شاهد کاهش مبتلایان و فوتی ها بودیم بار دیگر تجربه کرد.

بالا رفتن این آمار سبب شد تا بار دیگر مسوولان استان البرز نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت هایی اقدام کنند این در حالی است که دکتر «شهرام صیادی » سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود که  رعایت فاصله اجتماعی ، تزریق واکسن و استفاده از ماسک مهمترین توصیه های برای پیشگیری از کرونا است .

وی اضافه کرد: اکنون پنج شهرستان تابعه البرز قرمز و ۲ شهرستان دیگر نارنجی کرونایی هستند. 

با توجه به اینکه کارشناسان و مسوولان بهترین راه مقابله با این ویروس را تزریق دز سوم واکسن کرونا اعلام کرده اند، دکتر «سید رضا بنی هاشمی» مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این رابطه اعلام کرد که تمام واکسن های موجود در جهان از جمله واکسن رازی کوو پارس در مقابل سویه امیکرون اثربخشی کمتری نسبت به واریانت آلفا و دلتا  دارند، اما با توجه به مطالعات انجام شده در موسسه رازی، این کاهش اثر بخشی به اندازه ای معنا داری نیست که لازم باشد آنتی ژن موجود در واکسن رازی کووپارس را به سویه دلتا یا امیکرون تغییر دهیم.

دکتر «محمد حسین فلاح مهرآبادی» سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این رابطه عنوان کرده بود که واکسن رازی کووپارس ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در هفته های اخیر به سبد واکسیناسیون کووید ۱۹ کشور افزوده شده و در مراکز واکسیناسیون در دسترس است.

پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از ظرفیت هایی است که در استان البرز مستقر است در هفته ای که گذشت «حمید امیدوار» رییس پژوهشگاه مواد و انرژی کشور  با اشاره به ظرفیت های آن بیان کرده بود که این پژوهشگاه آماده پذیرش دانشجویان خارجی و ارائه بخشی از دستاوردهای علمی خود در سطح جهان است.

سردار سرتیپ پاسدار «حسین دهقان» مشاور فرماندهی معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز در بازدید از این پژوهشگاه گفت: تاکنون ظرفیت بزرگ علمی و پژوهشی در پژوهشگاه مواد و انرژی کشور ایجاد شده که می تواند در بخش توسعه صنعت دفاعی و غیردفاعی مورد استفاده قرار گیرد.

پدافند غیرعامل کشور راهکارهای مقابله ای جدید در برابر دشمنان دارد، “سردار محمدعلی قمی اویلی” رییس حقوقی و بازرسی سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست شورای پدافند غیرعامل البرز  به این مهم اشاره و با اشاره به اینکه پدافند عامل موضوعی است که بشر از ابتدای حیات خود با آن آشنا بوده است، گفت: این امر، مجموعه اقداماتی است که انسان ها از ابتدا برای دفاع و حفاظت از دارایی های مادی و معنوی خود به کار می برند.

سالانه چهار میلیون دانش آموز از خدمات کانون های فرهنگی تربیتی استفاده می کنند، این مطلب نیز به نقل از « اصغر باقرزاده » سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپروش منتشر که در حاشیه آیین بزرگداشت سالروز کانون های فرهنگی تربیتی در کانون شهید محمد حسین فهمیده کرج در مصاحبه ای با ایرنا به آن اشاره کرده بود.

وی گفت: سالانه چهار میلیون دانش آموز از خدمات کانون های فرهنگی تربیتی فعال در استان ها استفاده می کنند.

در هفته ای که گذشت تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقر در کرج را شاهد بودیم، یکی از سخنرانان اصلی این مراسم “سید مجتبی خیام نکویی”  معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی بود.

وی در این مراسم ضمن اظهار امیدواری درخصوص درخشش دستاوردهای علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ،گفت: سال های قبل پژوهشگاه در بحث تاثیر فناوری هسته ای بر کشاورزی ورود کرد ولی با کم شدن حمایت این موضوع راکد ماند و این در حالی است که در این پژوهشگاه چندین برابر ظرفیت می توان درآمدزایی داشت .

سردار سرتیپ «محسن کاظمینی» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی از دیگر سخنرانان این مراسم بود، وی نیز با اشاره به تحقیق و پژوهش در بخش های مختلف کشاورزی، گفت: محققان و دانشمندان در بخش های مختلف کشاورزی و با کسب موفقیت دراین عرصه های علمی بایستی نظام جمهوری اسلامی را سربلندتر از گذشته کنند.

در حوزه قضایی نیز البرز در هفته ای که گذشت اخباری زیادی را پشت سرگذراند از آزاد سازی حریم رودخانه کرج تا آغاز رسیدگی به پرونده جاعلان حرفه ای اسناد ملکی در البرز که به بخشی از آن در ادامه این خبر پرداخته می شود.

در خصوص آغاز رسیدگی به پرونده جاعلان حرفه ای اسناد ملکی در استان “حسین فاضلی هریکندی” رییس کل دادگستری البرز در صفحه شخصی خود در یکی از کانال های مجازی گفته بود که نخستین جلسه رسیدگی به باند ۱۵ نفره جاعلان حرفه ای اسناد و تصاحب اراضی و املاک بلاصاحب و متروک در استان های البرز و تهران در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری ۲ به ریاست قاضی معدنی  برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این پرونده جاعلان ضمن تنظیم مبایعه نامه های مجعول با همکاری ۲ نفر از سردفتران اسناد رسمی و برخی از کارکنان ثبت اسناد و املاک و ثبت و احوال با تنطیم و استفاده از اسناد مجعول ، هفت قطعه از املاک مردم در استان های تهران و البرز را به نام خود منتقل کرده و قصد فروش داشتند.

آزاد سازی بستر و حریم رودخانه کرج از مهم ترین مسایلی است که طی هفته های اخیر به صورت جدی از سوی دادگستری استان و با همکاری دیگر دستگاه ها پس از دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج در حال انجام است.

فاضلی هریکندی در این باره نیز در مراسمی که کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی «پارکرود» که پس از آزاد سازی این حریم صورت گرفته بود گفت: بخشی از اراضی حریم رودخانه کرج که با دستور رییس قوه آزادسازی شده‌اند به مساحت ۳۷ هزار متر مربع در اختیار شهرداری کرج قرار داده شده تا با رعایت مسائل زیست محیطی برای استفاده عموم مردم، تفرجگاه ساحلی احداث شود، در همین راستا اولین کلنگ برای احداث اولین تفرجگاه صبح امروز به زمین زده شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت تعداد دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در حاشیه رودخانه کرج، افزود: در حد فاصل ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج از پل حامی تا تونل کندوان ۱۸ دستگاه حاکمیتی و عمومی شناسایی شده اند که از ان‌ها تا کنون ۱۵ دستگاه نسبت به قلع و قمع مستحدثات و ازادسازی حریم و بستر رودخانه کرج اقدام کرده اند.

 پرونده های کثیر الشاکی تعیین تکلیف می شوند این مطلب نیز به نقل از ” حسن مددی” دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در جمع خبرنگاران منتشر شد، وی در این خصوص با اشاره به وجود پرونده های کثیر الشاکی مانند پرونده کلاهبرداری مسکن هشتگرد گفت: طبق دستور قضایی این گونه پرونده ها که در ساوجبلاغ و هشتگرد شاهد آنها هستیم باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شوند

یکی از ظرفیت های موجود در بخش اقتصادی در البرز مستقر بودن پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) در این استان است که مجموع اقدامات انجام گرفته در آن موجب شده تا امروز به عنوان یکی از پتانسیل های مهم نه تنها در البرز بلکه در کشور به آن نگاه شود در هفته ای که گذشت سفیر جمهوری غنا در ایران “اریک اوسو بواتنگ” در بازدیدی که از این پارک داشت خواستار راه اندازی و انتقال تکنولوژی گلخانه اینترنت اشیا پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به این کشور شد.

وی همچنین خواستار کمک‌های پارک فاوا در راه‌اندازی گلخانه هوشمند و انتقال تجربه و تکنولوژی پارک فاوا به دلیل کمبود آب و تأمین امنیت غذایی در کشور غنا شد.

شهرهای البرز به دستگاه زباله سوز مجهز شوند، این مطلب به نقل از “مجتبی عبداللهی” استاندار البرز در شورای پسماند استان مطرح شد، وی در این نشست از شوراهای اسلامی شهر و شهرداران استان درخواست کرد که نسبت به خرید دستگاه زباله سوز اقدام کنند.

عبداللهی همچنین در نشست شورای معاونان استانداری و فرمانداران استان البرز به ضرورت فعال سازی ساعت کار شبانه در فرمانداری های استان اشاره و گفته بود که مدیران استان به ویژه در استانداری و فرمانداری های استان باید نوبت شبانه خود را فعال کنند چراکه امکان دارد خارج از ساعت اداری موضوعی رخ دهد که نیاز به تصمیم گیری و اقدام فوری داشته باشد.

همایش هم اندیشی فعالان گام دوم انقلاب در کرج نیز از دیگر اخباری بود که در هفته گذشته در این استان شاهد آن بودیم، سخنران اصلی این همایش «سید میعاد صالحی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود که وی در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه خدمات در گام دوم انقلاب در تمام بخش ها گفت : افزایش سرعت و گستردگی خدمات ریلی به مردم از اولویت ها است.

وی عنوان کرد:اکنون  ۲۸ هزار واگن باری و مسافری  و ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد که توسعه این امکانات در برنامه کاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین در هفته ای که گذشت آیین تجلیل و پاسداشت تعدادی از والدین شهدا و جانبازان  که در بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ شهرستان کرج برگزار شد که سخنران اصلی این مراسم سرهنگ «محمدعلی حاجی زاده» جانشین فرماندهی لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

وی در این نشست با اشاره به اینکه امروز  امنیت ، اقتدار و دستاوردهای پیشرفته نظامی  ایران اسلامی مدیون خون شهدا و ایثارگری جانبازان است، گفت: افتخار ما این است که تمام شهدا به نفس راضیه و مرضیه رسیده اند به طوریکه در «نفس راضیه» شهدا از کاری که کرده اند راضی هستند و «نفس مرضیه» نیز خداوند از کاری که شهدا کرده اند راضی بوده و مورد قبول قرار داده است.

در حوزه ورزشی نیز در هفته گذشته اخبار زیادی بر روی خروجی خبرگزاری ایرنا قرار گرفت اخباری از جمله مصاحبه با رستم کلهر سرمربی پیشین تیم های ملی اسکی آلپاین جمهوری اسلامی ایران در خصوص دلایل عملکرد ضعیف تیم ملی در رقابت های المپیک زمستانه که وی نداشتن توان سازماندهی را یکی از مهم ترین دلایل ناتوانی تیم ملی اسکی در رقابت های المپیک زمستانه عنوان کرد.

اعزام تنیسور فردیسی به مسابقات آسیایی سریلانکا نیلی عطفی تنیسور فردیسی به عنوان تنها نماینده استان البرز به مسابقات آسیایی کشور سریلانکا اعزام شد.

تیم فوتبال مردان پاشا البرز به دنبال خروج از استان است این مطلب نیز به نقل از پاشا شجاع زاده مربی و مالک باشگاه فوتبال مردان پاشا مطرح شده بود، وی در این باره با اشاره به عدم همکاری مسوولان ورزش استان با این تیم گفت: بر این اساس تیم فوتبال مردان پاشا درخواست خروج از البرز را دارد.

حسن ختام اخبار هفته گذشته در البرز نیز به اقامه نماز سیاسی عبادی نماز جمعه به امامت آیت الله “سید محمد مهدی حسینی همدانی” نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج برمی گردد.

وی در بخشی از خطبه های خود به به مذاکرات هسته ای وین اشاره کرد و گفت:  آمریکا به جای بازی در رسانه ها در موضوع هسته ای و در برابر ملت قهرمان ایران تصمیم عاقلانه بگیرد.

حسینی همدانی اضافه کرد: حضرت امام خمینی (ره) مکرر  فرمودند نباید به آمریکا اعتماد کرد،  پس از آن  رهبر انقلاب فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و اگر دست دادید بعد انگشتانتان را بشمارید که کم نشده باشد.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …