جمعه , 31 فروردین 1403

پروژه آبیاری نوین در کرج به بهره برداری رسید

اسماعیل صارمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کشور از نظر کم آبی باید برای کاهش مصرف بی رویه آب فکر جدی شود بر استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تاکید کرد و افزود: مدیریت مصرف یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی است که توسط اداره فنی زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرج به صورت جدی دنبال می شود.
وی با اشاره به تجهیز ۶۲ هکتار از اراضی مهرشهر کرج به سیستم های آبیاری نوین و نیز اهمیت اجرای پروژه های آبرسانی در بخش کشاورزی اظهار داشت: جهادکشاورزی در سالهای اخیر اعتبارات بسیار خوبی را در زمینه اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله اختصاص داده است.
وی گفت: این پروژه در اراضی دانشگاه علامه طباطبایی کرج اجرا شده که ۳۰ هکتار باغ را بصورت آبیاری قطره ای و ۳۲ هکتار زمین زراعی را بصورت آبیاری نوار تیپ تحت پوشش قرار می دهد.

صارمی با بیان اینکه اعتبار پروژه بالغ بر۲۷ میلیارد ریال می باشد که ۱۸ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات بلاعوض دولتی تامین شده، افزود: آبیاری به روش نوار تیپ و قطره ای یکی از روش‌های موثر در افزایش راندمان بهره وری آب می باشند که در این مزرعه بخوبی اجرا شده است وصرفه جویی ۴۵ درصدی در مصرف آب را به دنیال داشته است بطوریکه قبلا از سه حلقه چاه استفاده می شده و در حال حاضر نیاز آبی به نصف این مقدار رسیده است.

وی اضافه کرد: افزایش عملکرد محصول، کاهش استفاده از سموم شیمیایی، تولید محصول سالم و حفظ خاک بعنوان بستر تولید هم از دیگر مزایای اجرای این پروژه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج یادآور شد: همچنین الگوی کشت در این مزرعه ۶۲ هکتاری شامل باغات گلابی، سیب، گیلاس و مزارع صیفی کاری  مانند کلم ، کاهو و انواع سبزی برگی می باشد.

شهرستان کرج دارای پنج هزار و ۵۳۰ هکتار اراضی باغی و سه هزار و ۹۶۳ هکتار اراضی  زراعی است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …